
Spójrzmy prawdzie w oczy: jeżeli strona internetowa lub e-sklep nie znajduje się na liście pierwszych dziesięciu wyników wyszukiwana na dane zapytania, to praktycznie można powiedzieć, że nie istnieją dla użytkowników. Owszem, fizycznie są w Internecie, ale szansa, że ktoś do nich trafi jest bardzo mała.
Na szczęście zajmowanie wysokich pozycji w Google jest możliwe. Wymaga zastosowania kilku technik i czasu, jednak jak najbardziej jest do zrobienia. A jeżeli dopracujesz podstawy możesz zająć się bardziej zaawansowanymi zagadnieniami, jak na przykład linkowanie zewnętrzne i jeszcze bardziej zwiększyć widoczność w sieci. Jakie są zatem dobre praktyki SEO, które należy zastosować na swojej stronie i w sklepie internetowym, żeby przyciągały jak najwięcej cennego ruchu organicznego?
Intencja użytkownika stoi za każdym wyszukiwaniem informacji w sieci i jest bardzo ważna dla Google i każdej innej wyszukiwarki. Technologiczni giganci cały czas udoskonalają algorytmy, które mają zrozumieć zachowania ludzi w sieci oraz to, w jaki sposób zdobywają informacje. Ich celem jest oczywiście zaspokojenie potrzeb każdego użytkownika w jak najlepszy sposób.
Na przykład: użytkownik który wpisze w wyszukiwarkę zapytanie „jak zrobić dekoracje weselne” jako rezultaty otrzyma linki do filmików, postów na blogach oraz listy z pomysłami na ozdoby. Google doskonale rozumie, że ludzie wpisujący tę frazę szukają wiedzy i inspiracji. Natomiast dopiero zapytanie „gdzie kupić dekoracje weselne” daje rezultaty w postaci hiperłączy do sklepów internetowych z dekoracjami ślubnymi. Dlatego tak ważne jest zrozumienie intencji użytkownika. Zazwyczaj intencje można podzielić na cztery kategorie:
Należy zastanowić się, jaka intencja dotyczy naszej grupy docelowej i stworzyć dopasowany do niej content.
Meta tagi to bardzo ważny element każdej strony internetowej i sklepu e-commerce, a najistotniejsze z nich to meta tytuł i meta dane. Pisałem już o nich na moim blogu w poście zatytułowanym Jak wykorzystać znaczniki meta w pozycjonowaniu, a więc w tym miejscu opowiem o nich w skrócie.
Obrazy odgrywają bardzo ważną rolę w tym, jak użytkownicy odbierają stronę oraz w tym, jak działa ona pod względem technicznym. Ładne, profesjonalne grafiki przyciągają wzrok i zachęcają do zakupu. Ale trzeba jeszcze dobrze je zoptymalizować, aby służyły także SEO i wpływały na ilość ruchu organicznego.
W przypadku technicznego SEO ważna jest prędkość strony, a rozmiar zdjęć ma na to ogromny wpływ. Im mniej „waży” dana grafika, tym lepiej. Dlatego pliki graficzne trzeba zapisywać w poprawnym formacie. Na stronach używa się zazwyczaj rozszerzeń .jpeg i .png. Korzystają one z innych technik kompresji, dlatego waga grafik zapisanych w tych formatach znacznie się różni. Pliki .jpeg są lżejsze i lepiej skorzystać z nich podczas budowania strony. Każdą grafikę warto też wcześniej skompresować, tak aby zajmowała jeszcze mniej miejsca, a strona ładowała się szybciej.
Ważny aspekt optymalizacji grafik to zadbanie o opis alternatywny zdjęcia (alt). Taki krótki tekst informuje wyszukiwarkę, co znajduje się na obrazkach, przez co może wyświetlać je użytkownikom w galerii zdjęć na dane zapytanie.
Jeżeli strona długo się ładuje, to sfrustrowany użytkownik przejdzie do konkurencji, a strona spadnie w wynikach wyszukiwania. W Internecie dostępnych jest wiele narzędzi, które pozwalają na sprawdzenie prędkości strony oraz dają wskazówki, co można poprawić. Wspomniana już kompresja grafik da praktycznie natychmiastowe rezultaty. Inne działania to na przykład usunięcie zbędnych elementów i wtyczek, zredukowanie liczby przekierowań oraz skrócenie czasu odpowiedzi serwera.
Stosowanie linków wewnętrznych prowadzących do innych podstron czy kategorii pozwala wyszukiwarkom zrozumieć treści zawarte na stronie oraz ustala pewną hierarchię contentu. Dobrze przeprowadzone linkowanie pomaga zajmować wyższe pozycje danych słów kluczowych. Zazwyczaj na stronie, która ma wysoką pozycję umieszcza się linki do podstron, które potrzebują małego wsparcia.
Ten temat także poruszałem na blogu w poście Jak powinna wyglądać struktura skutecznego adresu url. Zamiast oddawać to zadanie systemom zarządzania treścią albo wbudowanym rozwiązaniom na stronie, warto ręcznie ustawać adresy, które będą zawierać słowo kluczowe, będą pozbawione zbędnych znaków i symboli oraz będą stosunkowo krótkie.
Prawda jest taka, że dług content zazwyczaj zajmuje wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania, niż krótkie formy. Dlatego warto założyć bloga firmowego i publikować na nim rozbudowane i merytoryczne artykuły. Google woli, aby zamiast na SEO skupić się na potrzebach użytkownika oraz na tym, czego dokładnie szuka w sieci. Ale oczywiście SEO jest bardzo ważne. Podczas tworzenia treści nie można zapomnieć o słowach kluczowych i o linkowaniu.
Rywalizacja o czołowe pozycje w wynikach wyszukiwania jest bardzo zacięta. Powyższe wskazówki to świetne rozwiązania na początek. Dodatkowo pamiętajmy jeszcze o bardziej zaawansowanych technikach i śledźmy najnowsze trendy ze świata SEO.