Adres URL ma znaczenie

Wielu użytkowników wejdzie na Twoją stronę przez kliknięcie na link i wydawać by się mogło, że to jak wygląda adres URL jest nieistotne. Jednak z punktu widzenia pozycjonowania stron internetowych i optymalizacji SEO adresy URL są niezwykle ważne.


Czym jest adres URL?

URL (z angielskiego Uniform Resource Locator) to adres strony internetowej w sieci. Każda strona ma swój własny unikalny adres internetowy, dzięki któremu można ją odszukać. Sieć URL stworzono po to, aby poruszanie się po Internecie było proste i uporządkowane i służy komputerom do komunikowania się z serwerami. Adres URL składa się z trzech elementów:
  • Protokołu http
  • Nazwy domeny
  • Rozszerzenia, czyli końcówki .pl, .com., .net i wielu innych
Adres każdej z podstron witryny składa się z adresu strony głównej oraz dodatkowych znaków znajdujących się po ukośniku.


Czy istnieją dobre i złe adresy URL?

Jak najbardziej. I nie chodzi tutaj tylko o ich treść, ale o strukturę, o jaką się opierają. Dlatego w Internecie znajdziemy adresy URL przyjazne dla SEO, które pomagają w pozycjonowaniu stron internetowych oraz takie, przez które pozycja strony może znacznie ucierpieć.

Dobry adres URL to na przykład: http://skymarketing.pl/blog/23/meta-tagi-jak-wykorzystac-znaczniki-meta-w-pozycjonowaniu

Natomiast zły adres będzie zlepkiem przypadkowych cyfr, znaków i liter o różnych wielkościach, jak na przykład: http://adresdomeny.pl/search?source=hp&ei=I2chX-LkI5GQlwSnlrvwCQ&q=pozycjonowanie&oq=pozycjonowanie&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQAzIFCAAQsQMyBQgAELEDMgII

Różnica jest ogromna i widoczna gołym okiem. Jest ona istotna zarówno dla zwykłego użytkownika, jak i dla robotów Google indeksujących stronę. Dobre adresy URL są proste i łatwe do zapamiętania, albo przynajmniej do odtworzenia ich części z pamięci. Użytkownik widząc dobry adres URL doskonale wie, na jakiej stronie się znajduje oraz w razie potrzeby będzie w stanie na nią wrócić. Natomiast robotom indeksującym strony dobry adres URL powie, co znajduje się na stronie, dzięki czemu będą wiedziały, jak pozycjonować ją w wynikach wyszukiwania. Przeczytaj mój wpis dotyczący wyszukiwarek internetowych a dowiesz się, jak działają roboty oraz jak oceniają treści w Internecie.



Dlaczego struktura adresu URL jest ważna?

Rozważmy to na podstawie zmyślonego adresu sklepu z ubraniami:

http://sklepzubraniami.pl/ona/sukienki/sukienki-na-lato/sukienka-w-kwiaty

Google i inne wyszukiwarki cały czas ulepszają sposoby wyszukiwania i wyświetlania informacji i dlatego muszą dokładnie wiedzieć, co znajduje się na stronie. Najprościej jest im to ocenić właśnie po adresie internetowym. Powyższy link mówi im, że użytkownik, który wejdzie na stronę, znajdzie na niej sukienkę w kwiatki. Będzie ją zatem podsuwał jako wynik wyszukiwania osobom, które szukają akurat takiej sukienki.

Tak wyglądający adres pomaga także użytkownikowi w poruszaniu się po stronie. Wynika z niego, że sukienka w kwiaty znajduje się w kategorii sukienek na lato, która z kolei znajduje się w kategorii sukienek w sekcji ubrań dla kobiet. Niektórzy użytkownicy wiedzą, że kasując w adresie odpowiednie elementy, przeniosą się do danej sekcji sklepu.

Zastosowanie dobrego adresu URL umożliwia też umieszczanie w nim słów kluczowych, na które ma być pozycjonowana dana strona.



Jak stworzyć dobry adres URL?

W przypadku systemów zarządzania treścią (CMS) adresy internetowe tworzą się automatycznie, ale można edytować je w każdym momencie. Mimo to wiele stron wciąż korzysta z adresów, które składają się ciągów przypadkowych znaków, czym same sobie szkodzą. Warto dopasować każdy adres URL z osobna i dobrać go do tego, co znajduje się na stronie.

Najlepsze są adresy URL, które są krótkie i proste. Co prawda użytkownicy trafią na stronę raczej przez kliknięcie w link niż wpisanie adresu z pamięci, jednak powinien być on jak najłatwiejszy do zapamiętania. Warto pousuwać wszystkie zbędne słowa i znaki oraz unikać przesycenia słowami kluczowymi, które także może być szkodliwe. W adresach poszczególnych stron i podstron powinno umieszczać się główne słowo kluczowe dotyczące tego, co znajduje się na stronie. Poszczególne słowa dobrze wyglądają oddzielone łącznikami. Dzięki temu adres jest znacznie bardziej czytelny i łatwy w odbiorze.



Ustalenie właściwej struktury adresów URL dla strony i podstron może być pracochłonne i zająć dużo czasu. Warto jednak zrobić to raz a dobrze, dzięki czemu później tworzenie adresów w oparciu o stałą strukturę będzie łatwe i szybkie. To też doskonały sposób na poprawę SEO strony i wyższe wyniki w wyszukiwarce.

powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.