Czym jest link building i jak go przeprowadzić?


W przypadku pozycjonowania stron internetowych bardzo dużo mówi się o potrzebie budowania linków wewnętrznych i zewnętrznych. Wymienia się je jako jedne z najważniejszych elementów strategii SEO. Jak linki wpływają na pozycję strony, bloga albo sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania i gdzie je umieszczać, aby jak najlepiej spełniały swoje zadanie?


Czym są linki?


Najprościej mówiąc linki, zwane inaczej hiperłączami, to cyfrowe odnośniki to innych dokumentów, stron, filmików, etc. które nie znajdują się na danej stronie. Są to wszystkie elementy w obrębie strony, które odsyłają użytkownika w inne miejsce.

Tworzenie linków jest bardzo ważne, ponieważ im więcej odsyłaczy prowadzi do danej strony, tym jest ona uznawana za bardziej wartościową przez roboty Google. A to właśnie one zajmują się indeksowaniem witryn i decydują o pozycji w wynikach wyszukiwania. Przed 2013 rokiem w budowaniu linków stosowano zasadę „im więcej tym lepiej” i nikt nie przejmował się jakością tworzonych treści ani stosowanych metod pozycjonowania. Obecnie to właśnie jakość jest stawiana na pierwszym miejscu i dotyczy to także linkowania, które powinno brać pod uwagę zapytania użytkowników.


Jak zbudowany jest link?


Linki tworzone są w kodzie HTML strony, gdzie wyglądają w następujący sposób:

wyświetlany tekst

czyli na przykładzie linku ze strony mojej agencji reklamowej SkyMarketing:

optymalizacja stron

Powyższy link znajduje się we wpisie na blogu o tym, Co wpływa na decyzje kupujących w Internecie i dotyczy fragmentu mówiącego o pozycji w wynikach wyszukiwania. Wyświetlany tekst, czyli tak zwany anchor, to po prostu odpowiednio wyróżniona, „klikalna” część zdania, która przeniesie czytelnika na daną stronę:







Dla Google treść anchora jest wskaźnikiem tego, co znajduje się na linkowanej stronie, dlatego jego treść nie może być przypadkowa albo mało konkretna. Najlepiej, jeżeli zawiera w sobie słowo kluczowe, na które pozycjonowana jest strona. Dlatego zamiast pisać zdania w stylu „Kliknij tutaj aby sprawdzić naszą ofertę usług marketingowych”, gdzie anchorem będzie słowo „tutaj”, znacznie lepszym rozwiązaniem będzie podlinkowanie słów „usług marketingowych” w zdaniu „Sprawdź naszą pełną ofertę usług marketingowych”. Zaleca się także, aby linkowany fragment tekstu nie był dłuższy niż 60 znaków – więcej znaków może zmniejszyć wartość hiperłącza i w efekcie znacznie go osłabić.


Wyróżniamy dwa główne typy linków:


  • Wewnętrzne – odsyłające czytelnika do innej podstrony znajdującej się wewnątrz tego samego serwisu. Dobrym przykładem linkowania wewnętrznego jest umieszczanie odnośników w opisach kategorii w sklepie internetowym. Opisując na przykład buty męskie, można zręcznie umieścić w tekście link do butów damskich, sportowych czy na lato. Trzeba jednak pamiętać, że linkowanie powinno zostać przeprowadzone w naturalny sposób, tak aby roboty Google nie uznały go za spam. Zdania, w których znajdują się hiperłącza, powinny łączyć się z resztą tekstu w spójną całość i nie być zlepkiem przypadkowych słów. Budowanie linków to jedno z zadań specjalisty od pozycjonowania ale także copywritera SEO, który pisze teksty mając na uwadze potrzebę linkowania do innych stron.
  • Zewnętrzne – uznawane za ważniejsze, ponieważ polega na zdobywaniu linków z zewnętrznych źródeł. Jeżeli link znajduje się na stronie nie związanej bezpośrednio z daną witryną Google uważa, że jest to pewnego rodzaju polecenie przez innych użytkowników, a nie celowe działanie. Takie linki mają znacznie większą moc niż linki wewnętrzne i to one mają większą wartość w przypadku pozycjonowania stron. Przeprowadzenie linkowania zewnętrznego jest znacznie trudniejsze od wewnętrznego, jednak warto się wysilić i zdobyć naprawdę wartościowy link zewnętrzny, który znacznie wzmocni pozycję strony w wyszukiwarce.


Gdzie zdobywać linki zewnętrzne?


Najlepsze linki zewnętrzne to te zdobyte w naturalny sposób, czyli z pomocą użytkowników, którzy polecają innym daną stronę, bloga albo sklep internetowy. Nie zdarza się to jednak zbyt często, dlatego można na własną rękę zadbać o to, aby odpowiednie odnośniki znalazły się we właściwych miejscach.

  • Katalogi firm – czyli wirtualne wizytówki, w których znajduje się nazwa firmy oraz dane teleadresowe, w tym link do strony internetowej. W Internecie takich katalogów jest bardzo wiele. Warto jednak pamiętać, że najlepiej skorzystać z rejestru związanego z daną branżą.
  • Media społecznościowe – prowadzenie profilu między innymi na Facebooku zawsze jest dobrym sposobem na zwiększenie widoczności w sieci, czy to poprzez Content Marketing czy wklejanie w postach linków do stron.
  • Wpisy na forach – dobry pomysł na zdobywanie linków zewnętrznych to szukanie wątków związanych z daną branżą i zamieszczanie w nich postów z odnośnikami. Na przykład, jeżeli ktoś na forum szuka dobrych butów do biegania, można zaproponować mu konkretny model z danego sklepu poprzez wklejenie linku do produktu.
  • Blogi – dzięki założeniu osobnego bloga można łatwo zdobywać linki do innych stron. Wystarczy publikować artykuły, które są wartościowe z punktu widzenia użytkownika i wklejać w nie odpowiednie hiperłącza. Na przykład sklep z prezentami okolicznościowymi może opublikować artykuł podpowiadający, jaki prezent kupić mamie na 50 urodziny i umieścić w nim odnośniki do danych produktów.
  • Artykuły sponsorowane – to płatna, ale bardzo skuteczna metoda pozyskiwania linków zewnętrznych. To bardzo nienachalna forma reklamy umieszczona na przykład na popularnych serwisach internetowych, które oferują możliwość umieszczenia na nich artykułów za określoną cenę. Treść trafia do szerokiego grona odbiorców, przez co liczba kliknięć w link także jest znacznie wyższa.



Podsumowując: linkowanie jest niezwykle ważne w procesie pozycjonowania stron internetowych. Liczy się już nie ilość linków, ale ich jakość oraz miejsce, w którym się znajdują. Im więcej linków zewnętrznych prowadzi do danej strony, tym jest ona uznawana za bardziej wartościową przez roboty Google, a jej pozycja w wynikach wyszukiwania jest wyższa.

powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.