Tworzenie dobrych meta tagów i ich optymalizacja są często pomijane w budowaniu strony internetowej. Jeżeli chcesz poprawić widoczność swojej strony w wyszukiwarkach internetowych, musisz o nie zadbać. Szansa na zdobycie cennego ruchu organicznego z wyszukiwarek jest wtedy znacznie większa.


Czym są meta tagi?

Znaczniki meta to fragmenty tekstu, które opisują co znajduje się na stronie internetowej. Meta tagi nie pojawiają się na stronie, ale znaleźć je można w kodzie źródłowym. Dzięki nim roboty Google wiedzą, czego dotyczy strona internetowa i odpowiednio ją indeksują.

Tagi używane na blogach do kategoryzowania treści oraz meta tagi nie są tym samym. Te pierwsze są widoczne dla użytkownika i ułatwiają poruszanie się po stronie i wyszukiwanie treści. Znaczniki meta są z kolei widoczne tylko dla wyszukiwarek i ludzi, którzy wiedzą, gdzie ich szukać. Można powiedzieć, że są to dane, które opisują inne dane.

Jeżeli chcesz sprawdzić, czy na danej stronie znajdują się meta tagi, wystarczy kliknąć na niej prawym przyciskiem myszy i wybrać „Wyświetl źródło strony”. W nowym oknie pojawi się kod, z którego zbudowana jest strona. Układ kodu może się różnić pomiędzy stronami, ale w większości przypadków meta tagi powinny znajdować się w jego górnej części.


Tak wyglądają znaczniki meta strony głównej SkyMarketing w kodzie źródłowym:




Obecność i poprawność meta tagów jest jednym z elementów sprawdzanych podczas przeprowadzania audytu SEO strony internetowej.


Najważniejsze znaczniki meta w pozycjonowaniu

Nie każdy znacznik meta jest tak samo istotny. Niektóre z nich nie są już tak użyteczne, jak kiedyś. Innych należy stosować regularnie, ponieważ zwiększają ruch na stronie i dają wyszukiwarkom znać, że strona jest wartościowa i mogą proponować ją użytkownikom.

Z punktu widzenia pozycjonowania i optymalizacji SEO strony internetowej najczęściej mówi się o trzech rodzajach meta tagów:
  • Meta title – tytuł meta
  • Meta description – opis meta
  • Meta keywords – słowa kluczowe meta


Meta title

Tytuł meta jest najważniejszym znacznikiem meta. Nazywa się go także tytułem strony albo tytułem HTML. Dlaczego tytuły meta są tak ważnym znacznikiem? To one w głównej mierze mówią ludziom oraz wyszukiwarkom, czego dotyczy strona internetowa. Na ich podstawie wyszukiwarki określają, jak istotna jest strona w odniesieniu do tego, czego akurat szuka użytkownik. Dlatego właśnie tytuły meta powinny być precyzyjne i jak najlepiej opisywać zawartość strony.


W wynikach wyszukiwania tytuł meta wyświetla się jako klikalny, niebieski i pogrubiony link, który przeniesie Cię na daną stronę:




Działa wtedy jako pewnego rodzaju nagłówek przyciągający uwagę użytkownika i wyróżniający stronę internetową na tle innych. Tytuły meta znajdziesz także w tytułach kart po otworzeniu strony oraz na stronach zewnętrznych, na przykład w reklamach, banerach czy postach w mediach społecznościowych.

Meta title mają bardzo duży wpływ na współczynnik klikalności. W wynikach wyszukiwania to od nich tak naprawdę zależy, czy użytkownik wejdzie na stronę, czy może jednak wybierze konkurencję. Dlatego właśnie stworzenie dobrego tytułu meta jest niezwykle ważne i musi spełnić dwie funkcje: spełnić wymagania SEO oraz sprawić, że tytuł bedzie atrakcyjny dla użytkowników Internetu. Tytuł powinien opisywać, co jest na stronie, zawierać główne słowo kluczowe, a do tego wywoływać jakieś emocje lub skłaniać do myślenia. Dobry tytuł strony przyciągnie uwagę i skłoni do wejścia na stronę.

W przypadku stron głównych dobrym pomysłem i popularną praktyką jest umieszczanie nazwy firmy w tytule meta. Dla stron produktowych albo prezentujących usługi, tytuł powinien pasować do tego, czego będą szukać użytkownicy. Wiele firm decyduje się na dodanie jeszcze nazwy firmy na samym końcu:




Jaka jest optymalna długość tytułu meta?

Google obcina tytuły, które są dłuższe niż 70 znaków i szersze niż 600 pikseli. Czasami te liczby są nieco inne w zależności od używanego urządzenia. Należy tworzyć tytuły meta, które nie przekroczą tych limitów. Wyglądają one wtedy znacznie lepiej w wynikach wyszukiwania i bardziej zachęcają do kliknięcia.

Zła długość meta title to jeden z najczęstszych błędów w SEO. Za długi tytuł nie wyświetli się poprawnie. Z kolei za krótki nie da robotom Google wystarczającej ilości informacji potrzebnych do poprawnego zaindeksowania strony. Innym błędem jest duplikowanie tytułów stron w obrębie witryny. Roboty nie wiedzą wtedy, która strona jest ważniejsza i którą mają indeksować wyżej, co prowadzi do gorszych wyników obu stron.

Jeżeli chcesz, aby meta title Twojej strony działały na Twoją korzyść zadbaj zatem o ich długość, unikalność i postaw na prostotę.


Meta description

Opisy meta szerzej opisują to, co znajduje się na stronie. W wynikach wyszukiwania znajdziesz je pod tytułem meta i linkiem do strony. Aby były w pełni widoczne dla użytkowników, ich długość powinna wynosić między 140 a 160 znaków. One także powinny zawierać przynajmniej jedno słowo kluczowe, ponieważ dzięki temu roboty uznają stronę za wartościową i wyświetlają ją wyżej w wyszukiwarkach.

Opisy meta są świetnym miejscem na „sprzedanie” Twojej strony użytkownikowi. W tym miejscu możesz zachęcić do wejścia na stronę odpowiednio dobraną treścią, której jest znacznie więcej niż w przypadku tytułu. Najlepszą strategią na sukces jest tworzenie meta description, które zdobędą jak najwięcej kliknięć. Warto stosować język korzyści i pokazać się z jak najlepszej strony.

W jednym albo dwóch zdaniach należy opisać, dlaczego użytkownik ma wejść akurat na tę stronę, kupić dany produkt albo skorzystać z usługi. Podobnie jak w przypadku meta title, Google utnie za długie opisy, a więc ludzie nie zrozumieją, na czym polega oferta. Meta description nie może być też za ogólny, bo nie zachęci do odwiedzenia strony. Najpoważniejszymi błędami w ich przypadku jest używanie tych samych opisów do kilku stron.


Meta keywords

Słowa kluczowe meta to znacznik, który z biegiem czasu stracił na ważności. Kiedyś był niezwykle istotny, a obecnie roboty Google praktycznie wcale nie zwracają na niego uwagi. Jest tak dlatego, że jeszcze kilka lat temu popularne było upychanie do kodu źródłowego słów kluczowych zupełnie niezwiązanych z zawartością strony. Takie działania, nazywane keyword stuffing, sprowadzały ruch z często wyszukiwanych słów. Nadużywanie znacznika meta keywords doprowadziło do tego, że Google pomija go podczas indeksowania i pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania.


Podsumowanie

Znaczniki meta są bardzo ważne dla pozycjonowania strony internetowej i na pewno nie można ich pominąć. Muszą mieć odpowiednią długość, zawierać słowa kluczowe oraz być napisane w odpowiedni sposób.



Aktualizacja: po aktualizacji algorytmu Google zmienia zasady wyswietlania znacznika title w wynikach wyszukiwania i obecnie jako title wyswietla częsć treści, którą uzna za najbardziej dopasowaną. Zazwyczaj jest to nagłówek H1, ale może to być też dowolny inny tekst czy nawet anchor linka.

powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.