Reklama oraz marketing internetowy bardzo rozwinęły się na przestrzeni ostatnich lat. Nie przybierają już tylko formy statycznego okienka, które co jakiś czas wyskakuje na stronie i irytuje użytkownika. Są to bardziej wyrafinowane formy, które czasami nie wyglądają nawet jak reklama i z pewnością nie są tak nachalne, jak ich poprzednicy. Co obecnie można wybrać z całego asortymentu sposobów na promocję produktów, usług jak i całej firmy?
To ta „tradycyjna” forma reklamy w Internecie. Gdy odwiedzasz jakąś stronę i widzisz baner reklamowy w którejś jej części, to jest to właśnie reklama displayowa. Jej celem jest zachęcenie Cię do kliknięcia w baner, co przekieruje Cię na inną witrynę. Jednak ta forma marketingu internetowego przeszła pewną ewolucję i nie wygląda już tak samo, jak na początku funkcjonowania. Obecnie można spotkać obrazki statyczne, formy tekstowe, ruchowe „pływające” banery, okienka pop-up czy materiały wideo, które włączają się automatycznie przy uruchomieniu strony.
Reklama displayowa to jedna z opcji oferowanych w kampaniach Google Ads. Po ustawieniu wymaganych parametrów reklama pojawi się w wybranych miejscach, które podlegają pod sieć reklamową tej wyszukiwarki. Można też wykupić miejsce reklamowe bezpośrednio u właściciela konkretnej witryny. Ta forma reklamy internetowej zazwyczaj rozliczana jest w modelu CPC, czyli za kliknięcie w baner lub CPM, czyli za 1000 wyświetleń.
Social media nie służą już tylko do utrzymywania kontaktów ze znajomymi albo do wrzucania zdjęć z egzotycznych wakacji. Coraz częściej wykorzystuje się je w celach marketingowych, bo potrafią przynieść naprawdę ogromne pieniądze. Nic w tym dziwnego. Każdego dnia z mediów społecznościowych korzystają miliony ludzi, a więc dotarcie do potencjalnego klienta jest stosunkowo proste, a do tego szybkie.
Ogromną zaletą reklamy w social mediach jest także możliwość dokładnego targetowania grupy docelowej, a więc docieranie do ludzi, którzy będą najbardziej zainteresowani Twoim produktem lub usługą. Na przykład za pomocą narzędzia Facebook Ads można sprawić, że reklama wyświetli się osobom z danego przedziału wiekowego, z konkretnym wykształceniem i o dokładnie zdefiniowanych zainteresowaniach.
Reklama w mediach społecznościowych może być organiczna lub płatna. Ta pierwsza sprawdzi się w przypadku budowania silnej społeczności wokół marki, a ta druga wpłynie na wyniki sprzedaży. Kampanie marketingowe w sm można prowadzić samodzielnie lub skorzystać z usług profesjonalnej agencji.
Coraz bardziej popularny SEM korzysta ze słów kluczowych. Od SEO wyróżnia go to, że oprócz organicznych sposobów pozyskiwania ruchu, czyli pozycjonowania i optymalizacji strony, SEM korzysta jeszcze z płatnych źródeł. Polega to głównie na licytowaniu się z konkurencją – kto da więcej za dane słowo kluczowe, ten znajdzie się wyżej w wynikach wyszukiwania w sekcji linków reklamowych w SERP, a więc jest większe prawdopodobieństwo, że to właśnie w ten link kliknie użytkownik szukając konkretnego produktu lub informacji na dany temat.
To dość niekonwencjonalny i nieoczywisty, ale skuteczny sposób na promocję. Polega na zdobywaniu zaufania użytkownika poprzez oferowanie rozwiązania jego lub jej problemów. Jak to zrobić? Na przykład poprzez napisanie artykułu dotyczącego wyboru butów na zimę, w którym znajdą się linki prowadzące do sklepu internetowego, gdzie można takie buty kupić. Reklama natywna daje użytkownikowi jakąś wartość: radę, informację, sugestię czy treści edukacyjne, w które umiejętnie wplecione są treści sprzedażowe. Ma ona bardzo dużą zaletę: nie jest nachalna. W przeciwieństwie do wyskakującego okienka nie „atakuje” już podczas otwierania strony. Często osoba czytająca tekst nie wie nawet, że czyta artykuł, którego głównym celem jest tak naprawdę nakłonienie do zakupu.
Jeżeli ktoś już zna Twoją firmę lub korzystał z Twoich usług, remarketing będzie świetnym sposobem na przypomnienie im o sobie. Reklama będzie „podążać” za nimi po Internecie i namawiać do ponownego kupna. Taki rodzaj marketingu ma też wpływ na budowanie świadomości marki.
Pozostawanie w kontakcie z dotychczasowymi klientami jest równie ważne, jak pozyskiwane tych nowych, a do tego znacznie tańsze. Jeżeli masz bazę adresów mailowych, to od czasu do czasu możesz rozsyłać maile z nowościami w ofercie, promocjami, rabatami czy po prostu z aktualnościami dotyczącymi działalności Twojej firmy.
Tak naprawdę najlepiej jest skorzystać ze wszystkich opcji, oczywiście w miarę możliwości. Na pewno warto zainwestować w SEO i reklamę natywną, ponieważ klienci są coraz bardziej świadomi tego, co i jak kupują. Natrętne reklamy często przynoszą skutek odwrotny do zamierzonego i tak naprawdę tylko zniechęcają zamiast skłonić do zakupu.