Identyfikacja wizualna jest kluczem do sukcesu firmy


Silna marka to marzenie każdego przedsiębiorcy, które przynosi mnóstwo korzyści. Nie chodzi tu tylko o wyniki sprzedaży, ale także o rozpoznawalność, zaufanie konsumentów czy odpowiednie skojarzenia z nazwą, produktami albo usługami.

Zastanów się: dlaczego firmy jak Apple, Gucci czy Nike są aż tak popularne i zarabiają aż tyle pieniędzy, pomimo tego, że na rynku istnieją ich znacznie tańsze i być może lepsze odpowiedniki? Stoi za tym między innymi dobrze przemyślana identyfikacja wizualna, która pozwala im na osiągnięcie ogromnych sukcesów.

Opracowanie identyfikacji wizualnej marki jest niezbędne podczas zakładania firmy. Trzeba o niej pomyśleć także podczas rebrandingu i zastanowić się, jak wiele wprowadzić do niej zmian, tak aby firma wciąż była rozpoznawalna przez klientów.

Od lat zajmuję się identyfikacją wizualną na gadżetach reklamowych i doskonale wiem, jak bardzo jest ona istotna w strategii rozwoju przedsiębiorstwa. Korzysta z niej wiele firm, które dzięki niej zyskują nowych klientów, ale też budują mocniejsze relacje z tymi już istniejącymi.



Czym tak naprawdę jest identyfikacja wizualna firmy?


Identyfikacja wizualna pozwala odróżnić firmę na tle konkurencji. Można powiedzieć, że to pewnego rodzaju narzędzie do kreowania spójnego wizerunku oraz zbiór elementów, które firma tworzy aby przekazać odbiorcom pewien obraz i wywołać konkretne skojarzenia. Składa się na nią między innymi logo firmy, użyta kolorystyka, typografia oraz mniej oczywiste elementy, takie jak wygląd budynków, stroju pracowników, opakowania produktów czy nawet samochodów służbowych.

Identyfikacja wizualna to coś, dzięki czemu klienci od razu Cię rozpoznają. Pozwala na tworzenie trwałych więzi między firmą a konsumentami, budowanie zaufania oraz determinuje to, jak klienci postrzegają markę.



Jak zbudować silną identyfikację wizualną?


W tworzeniu identyfikacji wizualnej znacznie pomagają jasno określone misja i wizja firmy. Dzięki nim można zaprojektować grafiki i materiały marketingowe pasujące do charakteru przedsiębiorstwa i trafiające do odpowiedniej grupy docelowej. Do tego system identyfikacji wizualnej powinien być jeszcze unikalny i łatwo zapadać w pamięć oraz wywoływać pozytywne skojarzenia u odbiorców.

Na samym początku można zadać sobie kilka ważnych pytań, jak na przykład: jaki jest cel firmy, jakie są jej wartości, jaka jest jej osobowość, jak będzie wyglądać jej komunikacja z odbiorcami oraz co ją wyróżnia na tle konkurencji. Dzięki odpowiedziom na te pytania będzie można wyznaczyć kierunek projektowania oraz to, jakie rozwiązania zastosować.



Najważniejsze elementy identyfikacji wizualnej


1. Kolorystyka

Kolory służące do identyfikacji firmy nie powinny zostać dobrane przypadkowo, ponieważ każdy kolor oznacza coś innego i przywodzi na myśl inne skojarzenia. Powstało całe mnóstwo naukowych publikacji na temat psychologii koloru oraz tego, jak poszczególne kolory są odbierane przez ludzi. To, że lubisz niebieski wcale nie oznacza, że to dobra barwa jeżeli chcesz założyć restaurację czy firmę związana z jedzeniem i branżą spożywczą. Badania pokazują, że ten kolor nie wpływa dobrze na apetyt, w przeciwieństwie do czerwonego.



2. Logo

Logo to prawdopodobnie najważniejszy element budujący identyfikację wizualną. Najbardziej skuteczne i rozpoznawalne logo są przyjazne dla oka i proste w odbiorze, bazują raczej na sprawdzonych rozwiązaniach niż na aktualnych trendach (które bardzo łatwo mogą się zmienić przez co po kilku miesiącach logo będzie przestarzałe) oraz robią wrażenie i zapadają w pamięć. Oprócz logo bardzo ważna jest także księga znaku, w której zawarte są jego różne warianty, opis zastosowanych elementów oraz instrukcja dotycząca tego, jak używać logo i w jakich kombinacjach będzie wyglądać najlepiej.

W projektowaniu logotypu trzeba także wziąć pod uwagę kształty. Podobnie jak w przypadku kolorów i czcionek, różne kształty przywodzą na myśl różne skojarzenia:

  • Koła, owale i elipsy to wspólnota, jedność i miłość
  • Kwadraty, trójkąty i prostokąty kojarzą się z siłą, wydajnością, stabilnością i zaufaniem
  • Pionowe linie symbolizują męskość i siłę, a poziome z kolei spokój i łagodność


3. Typografia

Typografia odnosi się do czcionki, która znajdzie się na przykład na logo i materiałach marketingowych oraz która będzie używana w komunikacji z odbiorcami. Dzięki odpowiednio dobranej czcionce można komunikować wizerunek oraz wartości firmy.

Czcionki szeryfowe (posiadające ozdobne zakończenia), jak na przykład popularny i często stosowany w dokumentach Times New Roman, kojarzą się z klasyką, zaufaniem i tradycją. Czcionki bezszeryfowe z kolei nadają firmie nowoczesnego i eleganckiego charakteru. W głównych kategoriach czcionek można wyróżnić jeszcze te inspirujące się kaligrafią oraz czcionki dekoracyjne do zadań specjalnych. Te ostanie są doskonałym sposobem na zapadnięcie w pamięć i wyróżnienie się na tle innych.



4. Materiały marketingowe

Oprócz logo trzeba zaprojektować jeszcze cały szereg materiałów marketingowych, na których się ono znajdzie, czyli na przykład wizytówki, ulotki, banery, foldery czy papier firmowy. One także wpływają na wizerunek firmy i to, jak będzie odbierana przez klientów oraz partnerów biznesowych.



5. Strona internetowa

To często pierwsze miejsce, w której klient spotyka się z firmą. Strona internetowa jest cyfrową wizytówką firmy i reprezentuje markę w Internecie. Zaprojektowanie strony internetowej jest bardzo ważne nie tylko pod względem wizualnym, ale także z punktu widzenia pozycjonowania. Wpływa ono na widoczność strony w Internecie, a tym samym na wyniki sprzedaży.



Zaprojektowanie identyfikacji wizualnej nie jest łatwym zadaniem, ale daje ogromne i długoterminowe korzyści. Skorzystaj z mojego doświadczonego zespołu agencji marketingowej SkyMarketing i sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić.

powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.