Jeżeli prowadzisz bloga lub stronę internetową i tworzysz dużo treści to jest szansa, że w pewnym momencie dotknie Cię kanibalizacja słów kluczowych. Zwłaszcza, jeżeli próbujesz optymalizować je na podobne lub zbliżone treści. Wtedy będą one nawzajem „zjadać” swój potencjał na rankowanie w Google i zajmowanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Kiedy próbujesz rozbudować stronę może zdarzyć się, że Twój content będzie rywalizował sam ze sobą, przez co optymalizacja SEO nie będzie na optymalnym poziomie. Wciąż istnieje przekonanie, że im więcej podstron targetuje daną frazę, tym lepiej. Niestety, jest ono błędne i prawie zawsze przynosi skutki odwrotne do zamierzonych.
Termin kanibalizacja słów kluczowych odnosi się do sytuacji, w której na Twojej stronie znajduje się kilka podstron lub artykułów na blogu, które mogą odpowiadać na to samo zapytanie. Jest tak ponieważ próbujesz je pozycjonować na dokładnie tę samą frazę lub ich tematyka jest zbyt podobna. Wyszukiwarki, a zwłaszcza Google, zazwyczaj pokazuje po jednym lub po dwa wyniki z danej domeny na konkretne zapytanie. Zdarza się, że mocne strony z wysokim współczynnikiem autorytetu (high authority) mogą liczyć na 3 zapytania. Stosując kanbalizację słów kluczowych działasz więc na swoją szkodę i obniżasz potencjał swojej strony.
Załóżmy, że na stronie masz dwa artykuły napisane na ten sam temat, które opierają się na tych samych frazach. Nawet, jeżeli mają różną treść i opisują tematykę z różnych stron, wyszukiwarka nie będzie potrafiła rozróżnić, który z nich roboty indeksujące i algorytm powinny umieścić wyżej w wynikach na to konkretne zapytanie. Kanibalizacja słów kluczowych ma też wpływ na kilka czynników istotnych w pozycjonowaniu strony, jak na przykład pozyskiwanie linków zewnętrznych, liczba odwiedzin, konwersja oraz współczynnik klikalności. Zamiast skupić się na jednym poście, te czynniki rozkładają się na dwa albo i na więcej, przez co siła strony znacznie się obniża i prawdopodobnie zajmie ona niższą pozycję.
Na przykład jeżeli sprzedajesz sukienki i tworzysz opisy kategorii poszczególnych działów, ale każdy z nich pozycjonujesz na ogólne słowo sukienka, to Google nie będzie widzieć pomiędzy nimi różnicy. Nawet wtedy jeżeli jedna kategoria to sukienki na lato, inna to sukienki wieczorowe a jeszcze inna sukienki z krótkim rękawem.
Nie jest to trudne i nie wymaga nawet dostępu do specjalistycznych narzędzi. Wystarczy, że przeszukasz swoją stronę pod kątem powtarzających się fraz, które podejrzewasz o możliwość kanibalizacji słów kluczowych. W tym celu otwórz Google lub inną przeglądarkę i wpisz formułę
site:adres twojej strony internetowej „słowo kluczowe, którego chcesz poszukać” jak na przykład
site:skymarketing.pl „content marketing”
I sprawdź, ile wyników z Twojej strony podsunie wyszukiwarka. Inny sposób to przygotowanie tabelki, w której umieścisz linki do wszystkich podstron w jednej kolumnie, a w drugiej główne słowo kluczowe, jakie jest z nimi związane. Jeżeli któreś się powtórzy, to masz do czynienia z kanibalizacją.
Oczywiście możesz też użyć narzędzi do analizy, co uczyni cały proces znacznie szybszym. Zazwyczaj narzędzia SEO mają zakładki dotyczące kanibalizacji słów kluczowych, w których można sprawdzić, czy na stronie nie trzeba wprowadzić pewnych zmian.
W zależności od tego, co jest przyczyną problemu, można zastosować kilka rozwiązań. Zazwyczaj cały proces sprowadza się do zmiany struktury strony internetowej. Najprościej jest wyszukać podstronę z największym autorytetem i uczynić z niej stronę lądowania, która będzie prowadzić do innych podstron związanych z danym słowem kluczowym. Wracając do przykładu z sukienkami, warto utworzyć jedną podstronę rankującą na to słowo ogólne i umieścić na niej linki wewnętrzne do sukienek wieczorowych, letnich, mini, itd. Możesz też stworzyć zupełnie nową stronę lądowania, która zbierze wszystkie strony i kategorie produktowe w jednym miejscu. Pamiętaj, że strona główna nie jest stroną lądowania.
Inny sposób na pozbycie się kanibalizacji słów kluczowych jest połączenie kilku stron optymalizowanych na tę samą frazę i utworzenie z niej jednej. Dzięki temu jej autorytet się wzmocni, a content będzie bardziej wartościowy dla użytkownika i robotów indeksujących. Jeszcze jedno rozwiązanie to po prostu poszukanie nowych słów kluczowych i zastąpienie nimi tych powtarzających się. Taki krok nie tylko radzi sobie z problemem kanibalizacji, ale stwarza też nowe możliwości na rankowanie i budowanie mocnych pozycji.
Podsumowanie
Jeżeli Twoja strona jest stale rozbudowana, problem kanibalizacji słów kluczowych może dotknąć także Ciebie. Na szczęście można go łatwo rozwiązać, a powstałe już szkody nie są trwałe. Wystarczy raz na jakiś czas przeprowadzić analizę strony i wprowadzić wymagane zmiany.