Obecność marki w social mediach po prostu się opłaca

Ignorowanie potęgi mediów społecznościowych w dzisiejszych czasach jest, łagodnie mówiąc, niemądrym posunięciem. Coraz więcej ludzi korzysta każdego dnia z Facebooka, Instagrama czy Twittera, spędzając w nich przynajmniej kilkanaście minut. Czasami przedłuża się to nawet na kilka godzin. Dlatego w mediach społecznościowych nie może zabraknąć żadnej nowoczesnej firmy, która chce szybko i łatwo docierać do swoich klientów i budować silne społeczności wokół marki. Obecność w tak zwanych social mediach to też świetny sposób na pozyskanie nowych odbiorców i podniesienie wyników sprzedaży.

Prowadzenie mediów społecznościowych firmy wcale nie musi być drogie, trudne czy straszne. Wystarczy poznać kilka wskazówek i sprawdzonych rozwiązań aby móc to robić samodzielnie. Najlepsze efekty przynosi jednak współpraca ze specjalistami od marketingu, dlatego zdecydowanie polecam skorzystanie z usług naszej agencji reklamowej.



Media społecznościowe w biznesie – na czym się skupić?


1. Zacznij od planowania

Przede wszystkim trzeba zacząć od porządnego planu. Założenie profili w social mediach i uzupełnienie ich podstawowymi informacjami o firmie to tylko maleńki kroczek w kierunku sukcesu, nad którym trzeba jeszcze dużo popracować.

Założenie profilu na każdym z portali społecznościowych jest szybkie i proste. Podobnie jak publikowanie tam treści bez większego przygotowania. To bardzo kusząca opcja, jednak trzeba trochę ostudzić swój zapał. Posty w mediach społecznościowych nie mogą być przypadkowe i pisane na kolanie. Gdyby tak było, specjaliści od prowadzenia social mediów już dawno straciliby pracę i musieli się przebranżowić.

Tak więc po pierwsze, potrzebne jest dobre przygotowanie i plan działania. Bez tego nie wiadomo, jaki jest tak naprawdę cel i co chce się osiągnąć. A bez jasno wytyczonej ścieżki nie wie się, jak mierzyć rezultaty i jakie zmiany wprowadzać.

Na samym początku trzeba jasno określić swoje cele i priorytety. Zgodnie z ogólnie przyjętą koncepcją formułowana celów S.M.A.R.T. powinny one być konkretne, mierzalne, osiągalne, istotne i określone w czasie. Warto też aby miały one realny wpływ na biznes. Zamiast skupiać się na przykład na liczbie polubień profilu, które może i imponują, ale tak naprawdę nic nie wnoszą, lepiej postawić na konwersje albo pozyskiwanie klientów.


2. Wybierz odpowiednie platformy

Mediów społecznościowych jest naprawdę sporo, a do tego cały czas dochodzą nowe. Profile firmy powinny znaleźć się tam, gdzie są jej odbiorcy. W ustaleniu tego pomoże analiza grupy docelowej, w której znajdzie się wiek, upodobania i zainteresowania głównych odbiorców marki. Dzięki temu wiadomo będzie, czy skorzystać z TikToka, gdzie przebywa najwięcej nastolatków, czy może założyć profil na Facebooku, gdzie znajdzie się dużo osób w przedziale wiekowym 25 – 34 lata. Branża modowa i beauty skorzysta z Instagrama, a biznes i finanse powinny być obecne na LinkedInie.

Oczywiście nie trzeba decydować się tylko na jeden portal społecznościowy, ale powinny być one dobrze dobrane do działalności firmy i spójne z jej wizerunkiem.


3. Prześledź konkurencję

Firmy prowadzące taką samą albo podobną działalność to prawdziwe kopalnie wiedzy. Mogą być też źródłem inspiracji. Oczywiście kopiowanie jest tutaj prostą drogą do negatywnych konsekwencji, a utrata zaufana klientów to najłagodniejsza z nich. Warto jednak sprawdzić, co u konkurencji działa i próbować odwzorować to na swój własny sposób i własnym głosem. Znacznie przyśpieszy to moment opublikowania pierwszych treści oraz pomoże w produkowaniu coraz lepszego i angażującego contentu. Inspiracji można szukać nie tylko u konkurencji, ale tak naprawdę u każdej marki, która dobrze radzi sobie w mediach społecznościowych.


4. Przygotuj kalendarz publikacji

Jedną z rzeczy, która bardzo pomaga w prowadzeniu mediów społecznościowych, jest założenie kalendarza i trzymanie się terminu publikacji. Nie tylko motywuje to do tworzenia treści, ale też wprowadza porządek na profilu oraz znacznie ułatwia pracę w przypadku obecności firmy w kilku social mediach. Charakterystyka postów w każdym z nich powinna być różna. Publikowanie treści tylko i wyłącznie sprzedażowych szybko zmęczy i zniechęci klientów. Przynajmniej na początku warto zastosować się do zasady 80-20: 80% treści powinno informować, edukować lub bawić, a jedynie 20% służyć promocji marki i sprzedaży. Rozplanowanie postów w kalendarzu pozwoli na osiągnięcie tego wyniku.


5. Buduj relacje z klientami

Profil w mediach społecznościowych daje wręcz natychmiastowy dostęp do opinii klientów. Firma może porozmawiać ze swoimi odbiorcami zadając pytania w postach czy odpowiadając na komentarze. Takie działania budują i wzmacniają relacje oraz zaufanie wobec marki. Dzięki temu więcej osób udostępni content oraz będzie polecać firmę rodzinom i znajomym. Dlatego pytań i komentarzy klientów nie można zostawić bez odpowiedzi, bo szybko się zrażą i skorzystają z usług konkurencji.


6. Korzystaj z grafik

Bez względu na to, jak dobra będzie treść, bez towarzyszącej jej grafiki raczej nie ma co liczyć na sukces. Ludzie są wzrokowcami i nasze oczy wędrują do obrazu, a tekst zdecydowanie częściej ignorujemy. Zwłaszcza, jeżeli jest to zwarty blok słów bez podziału na jakiekolwiek akapity. Trzeba stosować urozmaicenia. Nawet zwykły emotikon (oczywiście jeżeli charakter przedsiębiorstwa pozwala na stosowanie takich znaków) potrafi skutecznie przyciągnąć wzrok. Jednak zdjęcia i obrazy działają znacznie lepiej. Warto tworzyć grafiki nawiązujące do kolorystyki stosowanej przez firmę – dzięki temu przekaz jest spójny i dobrze wpływa na elementy identyfikacji wizualnej.


7. Nie trać zapału

Wiele firm, zwłaszcza tych początkujących, traktuje swoje profile po macoszemu. Od czasu do czasu wrzucą jakiś post, odpowiedzą na kilka przypadkowych komentarzy, po czym znów znikną na kilka tygodni. Niestety nie tędy droga. W prowadzenie mediów społecznościowych trzeba się zaangażować i to mocno. Klienci szybko zapomną o firmie, która ich ignoruje, a tak właśnie można nazwać sporadyczne publikowanie treści.


Prowadzenie profilu i wprowadzanie na nim zmian nie przyniesie efektów z dnia na dzień. Szacuje się, że dobre i wartościowe rezultaty osiąga się dopiero po ośmiu miesiącach, a nawet po roku. Przez ten czas trzeba opracować angażujący i wartościowy content, zaprojektować grafiki i obmyślić całą strategię. To wymagające zadanie, a brak efektów może zdemotywować nawet najbardziej wytrwałych. Nie można jednak się poddawać. Jeżeli po dłuższym czasie dalej nie osiągnie się zamierzonego celu zamiast rezygnować całkowicie, warto po prostu zmienić podejście.

powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.