Dlaczego infografiki są tak popularne?

Content Marketing jest obecnie ważnym kluczem do sukcesu w strategii marketingowej firmy. Tworzenie dobrych treści daje wiele korzyści. Między innymi przyciąga na stronę więcej użytkowników, a co za tym idzie generuje ruch na stronie i wpływa na sprzedaż. Jednym z najskuteczniejszych elementów Content Marketingu są infografiki, z których chętnie korzystają między innymi twórcy reklam.


Obraz wyraża więcej niż tysiąc słów

Zdarzyło Ci się kiedyś czytać nudny raport w pracy albo rozdział w podręczniku w czasach szkolnych? O ile łatwiej i szybciej byłoby przyswoić sobie wiedzę, gdyby była przedstawiona graficznie? Infografiki sprawdzają się w tych celach doskonale. Dlaczego są aż tak skuteczne?

Łatwość w odbiorze

Przede wszystkim infografiki są łatwe w odbiorze. Przedstawiają dane w wizualny sposób i są bardzo przyjazne dla oka. Dzięki nim nie trzeba przedzierać się przez długie akapity tekstu, żeby wyciągnąć z niego najważniejsze dane. To ważne, bo użytkownik w Internecie nie tyle czyta tekst na stronie www, co skanuje ją w poszukiwaniu najważniejszych elementów, które są mu najbardziej przydatne. Na infografice wszystko jest podane w jednym miejscu, a do tego bardzo dobrze zobrazowane. Wystarczy tylko rzucić okiem na infografikę żeby szybko dostać zawarte na niej informacje.

Ludzie lubią obrazki

Dlatego tworząc treści trzeba pamiętać o tym, że ludzie są wzrokowcami. Większość danych dociera do nas za pomocą wzroku. Dotyczy to nie tylko obrazu, ale także tekstu. Jednak podczas czytania mózg wykonuje znacznie więcej pracy niż podczas oglądania zdjęcia. Najpierw musi zidentyfikować daną literę, a następnie połączyć ciąg liter w słowo. Słowa łączy w zdania, a zdania w akapity. Czytając nigdy nie zastanawiamy się jakie procesy zachodzą w mózgu. Wydaje nam się, że to bardzo prosta czynność, a tak naprawdę potrzeba na nią wiele energii. Dlatego nasze mózgi zdecydowanie bardziej wolą obrazy, które znacznie łatwiej im analizować i interpretować. Pamiętaj, że w Internecie jest bardzo dużo treści. Warto podać ją odbiorcy w prosty, obrazowy sposób, żeby przyciągnąć jego uwagę.

Dobre źródło informacji

Infografiki pozwalają na szybkie przyswajanie informacji. Są zaprojektowane tak, że ich treść od razu można zrozumieć i zastosować. Do tego infografiki sprawdzają się w wielu dziedzinach, w tym także w nauce i technologii. Potrafią łatwo i przystępnie przedstawić nawet najbardziej skomplikowane informacje i zawiłe dane. Dzięki temu nawet najwięksi laicy potrafią zrozumieć zagadnienia, z którymi mieliby ogromne problemy czytając tekst.

Ciekawe grafiki

Kolejny atut infografik to ich aspekt wizualny. Dane przedstawione za pomocą obrazów są znacznie ciekawsze niż te umieszczone w tekście. Przyciągają wzrok i dobrze zapadają w pamięć. Infografiki pozwalaj między innymi na umieszczanie na nich wykresów, które dobrze obrazują skalę zjawisk i zagadnień. Czasami trudno jest nam wyobrazić sobie rozmiar pewnych rzeczy. Czy skoro przychód YouTube za 2019 rok wyniósł 15 miliardów dolarów, to w porównaniu z innymi największymi amerykańskimi firmami to dużo czy mało? Czy obecna pandemia jest naprawdę aż tak poważna, jeżeli porównamy ją z poprzednimi? Jak Polska wypada na tle innych krajów, jeżeli chodzi na przykład o eksport jabłek? Te dane i ich skale bardzo dobrze pokażą infografiki. Dzięki temu praca mózgu znowu jest znacznie ułatwiona.

Łatwość w przygotowaniu

Do tego wszystkiego infografiki są proste w przygotowaniu. Te naprawdę profesjonalne i indywidualne przygotuje dla Ciebie grafik albo agencja marketingowa zajmująca się projektowaniem infografik. Jednak proste infografiki można przygotować samodzielnie. W Internecie jest wiele darmowych programów graficznych, które oferują między innymi możliwość tworzenia infografik na gotowych szablonach. Wystarczy podmienić tylko niektóre elementy oraz dodać własny tekst i ciekawe graficzne treści gotowe.


Jak tworzyć dobre infografiki?


W Internecie znajdziesz lepsze i gorsze treści. Na pewno zależy Ci na tym, żeby treści tworzone przez Ciebie były bardzo dobre. Zastosuj się do poniższych zasad jeżeli chcesz tworzyć infografiki, które przyciągną uwagę i spełnią swoje zadanie.

  • Postaw na prostotę. Wiele kolorów i wzorów na pewno przyciąga wzrok. Jednak mogą bardzo utrudnić odbiór informacji zawartych na infografice. Skoro tworzy się je po to, żeby ułatwić czytelnikowi interpretację danych, to nie można mu tego utrudniać przez przeładowanie infografiki dużą ilością elementów. Przedstaw na nich tylko to, co jest najważniejsze i niezbędne.
  • Bądź kreatywny. Infografiki to nie tylko wykresy kołowe albo słupkowe. Można na nich przedstawić informacje na wiele sposobów. Wykresy znamy z podręczników albo raportów i nie kojarzą nam się zbyt dobrze. Zamiast nich można użyć ciekawych symboli albo piktogramów, które bardziej przyciągną wzrok i lepiej przemówią do wyobraźni.
  • Pomóż w zapamiętaniu treści. Dobra infografika to taka, która przekazuje informacje przedstawione w taki sposób, że są łatwe w zapamiętaniu. Aby tak się stało dane muszą być pokazane w przejrzysty i ciekawy sposób. Warto spróbować wpłynąć na emocje odbiorcy, bo takie komunikaty najlepiej zapadają w pamięć.
  • Ogranicz tekst. Infografika powinna mówić głównie obrazem, a nie słowem. Ogranicz tekst do absolutnego minimum, bez którego trudno będzie zrozumieć, co infografika chce przekazać. Resztę przedstaw w formie graficznej. Po przygotowaniu infografiki wykonaj test i pokaż ją komuś, kto nie zna się na temacie. Zapytaj, czy jest ona zrozumiała.
  • Pomyśl o storytellingu. Co to takiego? Pisałem o tym w artykule Jak wykorzystać storytelling w biznesie. Spróbuj opowiedzieć jakąś historię za pomocą infografiki. Elementy graficzne znacznie Ci to ułatwią. Infografiki doskonale sprawdzają się w przypadku prezentacji historii albo osiągnięć firmy. Zamiast pisać długi tekst, który mało kto przeczyta do końca, można umieścić najważniejsze wydarzenia z życia firmy na graficznej osi czasu.
  • Dobierz grafikę do tematu. Ważny będzie też wybór kolorów oraz fontów. Nie wszystkie będą dobrze prezentować się na infografikach. Całość powinna przyciągać uwagę, ale nie być krzykliwa. Zastosuj różne rozmiary grafik (ważniejsze elementy mają być większe), ogranicz liczbę kolorów i postaw na czytelne czcionki.
  • Inspiruj się. Infografik powstaje coraz więcej. Warto śledzić najnowsze trendy i podpatrywać, jak inni projektują infografiki i co na nich umieszczają. Nie kopiuj ich, ale zaczerpnij pomysły i zastosuj je u siebie z odpowiednimi modyfikacjami. Czasami trudno jest wymyślić coś samodzielnie, a praca innych może pokazać nam właściwą drogę.





powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.