Recenzje produktów mają ogromny wpływ na decyzje kupujących


Codziennie podejmujemy wiele decyzji: w co się ubrać, co zjeść, jaki serial pooglądać albo na przykład czy wziąć ze sobą parasol wychodząc z domu. Jedną z takich częstych decyzji jest kupno danego przedmiotu albo skorzystanie z jakiejś usługi. W wielu tych przypadkach lubimy zasięgnąć drugiej opinii, aby na pewno wybrać właściwie. Właśnie w takich sytuacjach potrzebne i użyteczne są recenzje osób, które już dany produkt albo usługę znają i mają na ich temat jakieś zdanie.

Często zdarza się tak, że firmy oraz przedsiębiorcy skupiają się w dużej mierze na ofercie produktowej albo usługowej, aspekcie graficznym i wizualnym oraz na szeroko zakrojonych akcjach marketingowych. Te wszystkie elementy owszem, są bardzo ważne. Jednak kosztem tych wszystkich działań cierpią miejsca, w których użytkownicy i klienci mogą zostawiać swoje opinie. Zdecydowanie warto pamiętać, aby takie miejsca znalazły się na stronie www albo w sklepie internetowym.



Recenzje produktów



Dlaczego recenzje są takie ważne?

Zadaniem recenzji jest przedstawienie opinii użytkownika o danym produkcie lub usłudze. Dają one do zrozumienia, że ktoś już z nich korzysta i ma na ich temat wyrobione zdanie. Dlatego w ogromnym stopniu wpływają na decyzje i wybory innych oraz minimalizują wątpliwości.

Konsument, który ma do wyboru kilka takich samych produktów różnych producentów w zdecydowanej większości przypadków zdecyduje się na ten, który ma najlepsze opinie i oceniany jest najlepiej. Dzięki temu wrasta zainteresowanie Twoją marką, Twoimi produktami oraz Twoimi usługami, które napędza sprzedaż.

Recenzje są tak zwanym dowodem społecznym, bardzo dobrze znanym w psychologii. Polega on na tym, że jeżeli człowiek nie wie, jaką podjąć decyzję albo jakiego dokonać wyboru, zwróci się do innych członków społeczeństwa o radę albo zrobi to, co robi większość. Pozwala to na zaoszczędzenie nie tylko energii potrzebnej na decyzję, ale także znacznie skraca cały proces zakupu lub skorzystania z usługi.

Opinie użytkowników w bardzo dużym stopniu wpływają na wizerunek marki oraz na jej wiarygodność. Te dwa czynniki z kolei pozwalają firmie na osiąganie większych zysków.

Dodatkowo recenzje wpływają także na pozycjonowanie strony w Internecie. Są jednym z elementów optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek internetowych. Bardzo często zawierają słowa kluczowe, a dodatkowo roboty Google analizują ich treść i jeżeli jest ona pozytywna, firma albo marka uznawane są za wartościowe i przydatne dla użytkowników Internetu. Duża liczba opinii oznacza też, że na stronie pojawia się dużo unikalnej treści, a to jeden z czynników wpływających na działania SEO.

Znaczenie recenzji w liczbach według badań Invespcro:

  • 90% konsumentów czyta recenzje online o firmie przed odwiedzeniem jej
  • 72% konsumentów podejmie decyzję o zakupie jedynie po przeczytaniu pozytywnych recenzji
  • 86% ludzi będzie wahać się przed skorzystaniem z usług firmy, która ma negatywne opinie
  • 88% konsumentów ufa recenzjom online w takim samym stopniu, jak opiniom osób z ich bliskiego otoczenia
  • Konsumenci są skłonni wydać do 31% więcej na produkty i usługi marek, które mają doskonałe opinie
  • 72% konsumentów twierdzi, że dzięki pozytywnym recenzjom bardziej ufają lokalnym markom
  • 92% użytkowników skorzysta z usług lokalnych firm, jeżeli mają przynajmniej 4 gwiazdki


Recenzje produktów


Czy każda recenzja działa tak samo?

Wystawienie recenzji w Internecie, a zwłaszcza w branży e-commerce, jest bardzo łatwe i szybkie, zwłaszcza jeżeli dana strona oferuje specjalne systemy do oceniania, jak na przykład gwiazdki, kropki czy skala 1-5 albo 1-10. Wystarczy wtedy tak naprawdę kilka kliknięć i ocena wystawiona. Mogłoby się wydawać, że wysoka ilość takich gwiazdek, kropek albo punktów na przykład na stronie internetowej, Facebooku, Allegro, wyszukiwarce Google albo w sklepie Internetowym już wystarczy, aby pomóc innym w pojęciu decyzji.

Jednak najbardziej wartościowe recenzje to te, w których użytkownik w kilku zdaniach napisał swoją opinię o produkcie. Daje wtedy dowód, że rzeczywiście go używa oraz może podać powody, dla których warto go kupić. Czytelnik wie wtedy, że skoro u innych osób się sprawdza, zdecydowanie jest to produkt warty zakupu. Dlatego właśnie recenzje pisemne przynoszą najlepsze efekty, które wpływają na zyski i wizerunek marki.


Napisz do nas na marketing@pawelkasza.pl, a my pomożemy Ci w Twojej strategii.
2020 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.