Baza wiedzy

Przygotowałem dla Ciebie słowniczek przydatnych pojęć związanych z e-commerce, e-marketingiem i optymalizacją SEO. Korzystaj z niego do budowania swojej strategii i odnoszenia sukcesów.


E-commerce

  • E-commerce – handel elektroniczny albo inaczej e-handel. To branża, w której zakupu towarów albo usług dokonuje się w sieci, natomiast zapłata ma miejsce w formie elektronicznej albo gotówkowej. Do e-commerce zaliczmy między innymi sklepy internetowe, portale aukcyjne (np. Allegro) oraz różne tablice ogłoszeniowe online (np. OLX). Taka forma prowadzenia biznesu ma wiele zalet, jak na przykład oszczędność kosztów, dużo opcji reklamy i promocji, szybkie reagowanie na zmiany rynkowe i potrzeby klientów.

  • Sklep internetowy – jedna z form handlu elektronicznego. To sklep pozwalający na sprzedaż towarów, produktów i usług w sieci. Taki sklep składa się z wielu podstron, na których prezentowana jest oferta. Towary podzielone są na wygodne kategorie produktów, co ułatwia klientowi poruszanie się po sklepie. Kupujący wrzuca wybrane produkty do cyfrowego koszyka, a następnie dokonuje ich zakupu w cyfrowej kasie podając niezbędne do wykonania transakcji dane.

  • Sprzedaż B2C – Business-to-Customer, rodzaj sprzedaży, w której kupującym jest klient indywidualny i nabywa towary do użytku osobistego. Pomimo sporej liczby kupujących, wartość takich transakcji zazwyczaj nie jest duża, gdyż klienci jednorazowo kupują pojedyncze sztuki towarów. Proces zakupowy w takiej sprzedaży jest prosty: klient znajduje towar, podejmuje decyzję oraz dokonuje zakupu i zapłaty.

  • Sprzedaż B2B – Business-to-Business, czyli sprzedaż mająca miejsce pomiędzy firmami. Proces jest znacznie dłuższy niż w przypadku sprzedaży B2C ponieważ w firmie decyzje zakupowe muszą być zazwyczaj zatwierdzane przez osoby wyższego szczebla. W takiej sprzedaży zyski są znacznie większe, ponieważ firmy dokonują zakupów znacznej ilości sztuk produktów, które będą używane do sprawnego funkcjonowania firmy. Ceny w przypadku sprzedaży B2B różnią się od sprzedaży B2C – więcej sztuk oznacza niższą cenę jednostkowego produktu, ale za to przychody z takich transakcji są znacznie wyższe.

  • Domena – w uproszczeniu to adres, który posiada każda strona internetowa, w tym także e-sklepy. Jest ona unikalna i przypisana do konkretnej strony. Domeny posiadają różne rozszerzenia (np. .pl, .com, .net, .eu). W profesjonalnej domenie umieszcza się zazwyczaj nazwę firmy albo imię i nazwisko przedsiębiorcy.

  • Dropshipping – jeden ze sposobów obsługi logistycznej sklepu internetowego polegający na przeniesieniu na dostawcę procesu wysyłki towarów do kupujących. W tradycyjnym modelu po przyjęciu zamówienia od klienta sklep wysyła zamówienie do dostawcy, który wysyła towar do sklepu, a na końcu sklep wysyła go do klienta. W dropshippingu to dostawca wysyła towar bezpośrednio do klienta. Pozwala to na zaoszczędzenie kosztów związanych z wynajmem powierzchni magazynowych oraz skraca czas realizacji zamówienia.

  • Fullfilment – to model logistyczny obsługi sklepu internetowego polegający na wynajęciu powierzchni magazynowej wraz z dedykowaną obsługą i pracownikami. Sprzedawca otrzymuje w ten sposób w pełni działający i zoptymalizowany magazyn, do którego musi jedynie dostarczyć towary, a realizacją zamówień i ich wysyłką zajmuje się już obsługa magazynu, która sama organizuje sobie pracę.



SEO i optymalizacja

  • SEO – Search Engine Optimization, czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych. Są to wszystkie działania służące do tego, aby dana strona zajmowała jak najwyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. Składają się na nią działania prowadzone wewnątrz strony, czyli między innymi linkowane wewnętrzne, stosowane słów kluczowych czy uzupełnianie meta danych oraz akcje pozycjonujące podejmowane poza daną stroną internetową, jak na przykład budowanie bazy linków zewnętrznych.

  • Roboty Google – specjalne programy przygotowane przez firmę Google służące do indeksowania stron internetowych i tworzenia indeksów stron dla wyszukiwarki Google. Takie programy śledzą linki między stronami, wyszukują witryny i analizują ich zawartość. Mają one ogromne znaczenie w przypadku pozycjonowania stron, bo to one stwierdzają, czy dana strona jest zoptymalizowana i zawiera wartościowe treści. Roboty systematycznie przeglądają dane strony i wykonują na nich określone zadania (np. sprawdzenie linków czy monitorowanie słów kluczowych). Im lepiej strona zostanie oceniona przez robota, tym wyżej znajdzie się w wynikach wyszukiwania.

  • Copywriting – tworzenie treści sprzedażowych na potrzeby Internetu. Copywriting jest jednym z elementów SEO i służy między innymi do pozycjonowania stron. Do copywritingu można zaliczyć na przykład opisy produktów w sklepach internetowych, opisy kategorii produktów, artykuły na blogu, teksty na stronach WWW, treści sprzedażowe czy teksty zapleczowe.

  • Słowa kluczowe – grupa słów i fraz służąca do pozycjonowania strony. Są to zazwyczaj słowa ściśle związane z daną branżą. Odpowiednio zdefiniowane słowa kluczowe przydają się na wielu etapach tworzenia sklepu internetowego. Najwięcej korzysta się z nich podczas przygotowywana treści na strony www i do sklepów internetowych. Są one niezbędne w pracy copywritera i specjalisty SEO.

  • Linkowanie – służy do budowania wysokiej pozycji strony w wynikach wyszukiwania i polega na zdobywaniu linków, które prowadzą do danej strony. Dzieli się na linkowanie wewnętrzne wykonywane w obrębie danej witryny (np. link do podstrony na stronie głównej albo link do konkretnego produktu w opisie kategorii sklepu internetowego) oraz linkowanie zewnętrzne prowadzące do strony z innych domen (np. z innych stron internetowych, artykułów na blogach zewnętrznych, wpisów na forach internetowych czy postów w mediach społecznościowych). Im silniejsze i lepiej przeprowadzone jest linkowane, tym strona znajduje się wyżej w wynikach wyszukiwania.



E-marketing

  • E-marketing – marketing internetowy, czyli działania promocyjne prowadzone w sieci. Pozwala na tworzenie optymalnych kampanii marketingowych i analizowanie wyników na bieżąco, idealne dopasowanie treści do grupy docelowej, budowanie długotrwałych relacji z klientami. W przeciwieństwie do tradycyjnego marketingu przekaz w marketingu internetowym jest dwustronny, a więc klient może wchodzić w interakcje z działaniami reklamowymi oraz angażować się w promocję.

  • Model AIDA – bardzo popularny model w marketingu używany w tworzeniu komunikatów reklamowych oraz treści sprzedażowych. Składa się z czterech części: Attention (zwrócenie uwagi odbiorcy), Interest (wzbudzenie w nim zainteresowania), Desire (wzbudzenie pożądania), Action (skłonienie do podjęcia działania). To jeden z najskuteczniejszych modeli marketingowych stosowany w wielu reklamach, który często jest kluczem do efektywnej sprzedaży.

  • Grupa docelowa – grupa, do której skierowany jest produkt, usługa albo komunikat. Jest niezwykle ważna w reklamie, ponieważ pozwala na zaprojektowanie odpowiednich treści, dobranie języka oraz kanału, w którym pojawi się reklama. Różne grupy docelowe mają różne preferencje, kupują różne produkty oraz spędzają czas wolny w różnych miejscach. Znając grupę docelową możesz łatwiej dotrzeć do klientów i zwiększyć zyski.

  • Targetowanie – określenie grupy docelowej. Aby wiedzieć, kto będzie odbiorcą reklamy trzeba określić między innymi jego wiek, płeć, wykształcenie, lokalizację czy zainteresowanie. Następnie tworzy się komunikat, który jest nacelowany (targetowany) na takiego właśnie modelowego odbiorcę. Używa się do tego personalizowanych treści, odpowiedniego stylu reklamy oraz języka korzyści. Targetowanie pozwala na znaczne oszczędności w kampaniach reklamowych. Im jest ono dokładniejsze, tym przekaz jest bardziej skuteczny.

  • Allegro Ads – narzędzie służące do wzmocnienia sprzedaży na Allegro. Pozwala na wyróżnienie aukcji i umieszczenie jej w najbardziej widocznych miejscach portalu, jak na przykład na początku wyników wyszukiwania danych produktów. Dzięki temu kupujący w pierwszej kolejności klika zazwyczaj w oferty znajdujące się na aukcjach promowanych.

  • Facebook Ads – narzędzie wbudowane w Facebooka służące do przeprowadzania kampanii reklamowych. Pozwala na przeprowadzenie 14 różnych kampanii w zależności od tego, jaki cel ma zostać osiągnięty. Reklamy z Facebooka wyświetlają się także na Instagramie oraz w innych stronach skupionych w Audience Network. Dzięki łatwemu dostępowi do danych użytkowników reklamy na Facebooku bardzo łatwo docierają do zdefiniowanej grupy docelowej i są niezwykle skuteczne.

  • Google Ads – system narządzi oferowanych przez Google. Dzięki niemo można tworzyć reklamy w postaci promowanych linków na samej górze wyników wyszukiwania, banerów i okienek wyskakujących na różnych stronach internetowych oraz reklam w formie e-maili wysyłanych do użytkowników poczty gmail. Google oferuje również dedykowane kampanie dla sklepów internetowych – po wpisaniu w wyszukiwarkę konkretnego produktu w wynikach wyświetla mu się zdjęcie produktu wraz z jego ceną oraz linkiem do sklepu.

  • Konwersja – to przewidziane działanie jakie ma wykonać odbiorca komunikatu reklamowego albo podjętych działań SEO. Każde działanie marketingowe oraz e-commerce w Internecie zakłada, że użytkownik wykona jakąś czynność. Może to być zakup produktu, kliknięcie w link, zapisanie się do newslettera, wypełnienie formularza rejestracyjnego, kliknięcie w baner reklamowy, itp. Dzięki konwersji można analizować, jak skuteczne są podjęte działania oraz jak efektywna jest strona lub sklep internetowy.

  • Social Media – media społecznościowe. W odróżnieniu od tradycyjnych mediów użytkownicy mogą wchodzić w interakcje z komunikatem albo sami je tworzyć. Mają ogromny zasięg oraz są ogólnodostępne dla wszystkich po wcześniejszym założeniu konta. Social Media są często stosowane przez firmy do działań marketingowych oraz public relations, ponieważ pozwalają na łatwe i szybkie dotarcie do grupy docelowej oraz na budowanie wielu różnych lojalnych społeczności skupionych wokół marek.

  • Content Marketing – marketing za pomocą treści. Obecnie bardzo pożądana forma reklamy, która angażuje odbiorcę, buduje zaufanie wobec marki oraz pozwala na zdobycie nowych klientów. Odbiorcy działań marketingowych coraz częściej zmęczeni są tradycyjną formą reklamy i licznymi banerami na stronach internetowych. W treściach tworzonych na potrzeby Content Marketingu przekaz reklamowy jest subtelny, a treść pełni raczej funkcje informacyjne czy rozrywkowe. Pomimo tego takie komunikaty są niezwykle skuteczne i już od jakiegoś czasu są stałym elementem kampanii reklamowych marek i przedsiębiorców.
2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.