Chcesz zacząć sprzedaż w Internecie albo wprowadzić do swojej oferty nowy produkt i zastanawiasz się, co sprawdzi się najlepiej i przyniesie Ci zyski? Nie ma łatwej odpowiedzi na to pytanie. Tym bardziej, że według danych zgromadzonych przez Harvard Business School aż 95% produktów wprowadzonych na rynek nie radzi sobie na tle konkurencji. Nie znaczy to jednak, że nie należy działać. Wystarczy odpowiednia analiza rynku oraz grupy docelowej aby sprawić, żeby wprowadzenie produktu na rynek było jak najbardziej skuteczne.
To że trudno jasno określić, co sprzedawać w Internecie nie znaczy, że nie ma żadnych danych na ten temat. Obecnie dużą popularnością cieszą się produkty cyfrowe, jak na przykład e-booki, kursy online czy szablony i narzędzia. Ich tematyka może być bardzo szeroka, dzięki czemu można wykazać się wiedzą w wielu dziedzinach. Spośród produktów namacalnych wciąż bardzo dobrze sprzedają się ubrania, obuwie i akcesoria a także kosmetyki. Klienci chętnie kupują także elementy wyposażenia wnętrz, gadżety technologiczne, artykuły spożywcze czy produkty dla zwierząt. Jednak nawet wśród tych popularnych kategorii zdarza się, że oferujący je sklep nie przynosi zysku. Aby skutecznie sprawdzić, co sprzedawać w Internecie, warto przeanalizować kilka kluczowych aspektów rynku, trendów i preferencji konsumentów.
Przede wszystkim zbadaj trendy rynkowe, bo to właśnie one rządzą tym co najlepiej sprzedaje się w Internecie W tym celu użyj narzędzia Google Trends, aby zobaczyć, jakie produkty są aktualnie popularne i jakie mają zmieniające się zainteresowanie w czasie. Możesz śledzić wzrosty i spadki popularności różnych kategorii produktów. Przeczytaj raporty branżowe i analizy rynkowe, które dostarczają informacji na temat trendów i prognoz w różnych sektorach. Raporty z firm badawczych, takich jak Statista czy Nielsen, mogą być szczególnie pomocne. Monitoruj popularne media społecznościowe (Facebook, Instagram, Twitter, TikTok) oraz fora dyskusyjne, aby zobaczyć, o czym rozmawiają ludzie i jakie produkty cieszą się największym zainteresowaniem.
Następnie sprawdź jakie są preferencje konsumentów, ponieważ do też będzie dla Ciebie bardzo ważna informacja na temat tego, co sprzedawać w Internecie. Przeprowadź ankiety wśród swojej grupy docelowej, aby dowiedzieć się, jakie produkty są dla nich interesujące. Przejrzyj także recenzje produktów na popularnych platformach zakupowych (np. Amazon, Allegro) oraz komentarze użytkowników na forach i w mediach społecznościowych, aby dowiedzieć się, co jest cenione i czego brakuje na rynku.
Trzeci krok to analiza konkurencji. Zbadaj strony internetowe i sklepy online konkurencji, aby zobaczyć, jakie produkty oferują, jakie mają ceny, jak wyglądają ich strategie marketingowe oraz jakie mają opinie klientów. Użyj narzędzi SEO (np. Ahrefs, SEMrush, Moz), aby sprawdzić, jakie produkty są najczęściej wyszukiwane przez użytkowników i jakie słowa kluczowe są popularne w Twojej branży. Dzięki temu będziesz mieć już podstawy do późniejszej optymalizacji SEO.
Myślisz, że to już koniec analizy i możesz wreszcie zabrać się, za wprowadzanie produktu na rynek? Nic bardziej mylnego. Do sprawdzenie jest jeszcze bardzo dużo rzeczy. Na przykład to, czy produkt, który chcesz sprzedawać jest w ogóle rentowny. Oblicz potencjalne koszty zakupu, magazynowania i dostawy produktów. Sprawdź, czy istnieje wystarczająca marża zysku, aby produkt był opłacalny. Jeżeli wynik dostarcza wątpliwości, może lepiej będzie poszukać czegoś innego. Ewentualnie rozważ przeprowadzenie testów rynkowych, takich jak sprzedaż produktów na małą skalę lub uruchomienie kampanii reklamowej, aby zobaczyć, jak reagują na nie potencjalni klienci.
Niezwykle ważne jest zrozumienie demografii Twojej grupy docelowej, takich jak wiek, płeć, lokalizacja, zainteresowania i styl życia, co pomoże Ci dostosować ofertę do ich potrzeb i preferencji. Stwórz profile idealnych klientów (persony), aby lepiej zrozumieć ich potrzeby i oczekiwania. To pomoże Ci w dopasowaniu produktów do ich oczekiwań. To bardzo ważny krok, ponieważ produkty zazwyczaj odpowiadają na potrzeby klientów. Znając ich preferencje jesteś na dobrej drodze do tego, aby dobrze oszacować, co sprzedawać w Internecie.
W tych licznych analizach pomogą Ci narzędzia internetowe, a tych jest całe mnóstwo. Możesz skorzystać z darmowych rozwiązań, ale jeżeli chcesz dostać naprawdę rozbudowane i profesjonalne raporty prawdopodobnie trzeba będzie wykupić dostęp do niektórych platform. Rozważ także rozmowę z ekspertami branżowymi, konsultantami lub mentorami, którzy mogą dostarczyć cennych wskazówek i porad dotyczących wyboru produktów do sprzedaży w Internecie.