Wraz z rozwojem e-marketingu pojawiają się także nowe pojęcia, jak SEO czy SEM. Często są one zagadką dla klientów agencji marketingowych, a czasami dla samych marketingowców. Zacznijmy najpierw od wyjaśnienia podstawowej różnicy pomiędzy SEO i SEM, a potem zajmiemy się każdym z tych pojęć osobno.

 

SEO vs SEM

Te dwa akronimy są często używane zamiennie przez osoby, które nie znają zależności i różnic między nimi. Główna różnica polega na tym, że SEO, czyli optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (search engine optimization) skupia się na takim budowaniu strony oraz treści, aby otrzymywała ona dużo ruchu organicznego. Natomiast celem SEM, które jest rozwinięciem od search engine marketing (marketing w wyszukiwarkach internetowych) to zdobycie wejść na stronę oraz ruchu zarówno z organicznych źródeł jak i tych płatnych. SEM jest zatem znacznie szerszym pojęciem, które zawiera w sobie SEO oraz dodatkowe działania.

Wyniki wyszukiwania Google są podzielone na dwie kategorie: wyniki organiczne oraz wyniki płatne (te z dopiskiem reklama, lub w przypadku produktowych kampanii Google Ads zdjęcia produktów wraz z ceną). Zadaniem SEO jest sprawienie, że Twoja strona znajduje się na wysokich pozycjach w organicznych wynikach. Możesz umieścić ją też jeszcze wyżej dzięki zainwestowaniu w płatne kampanie typu pay per click (PPC).

 



Czym jest SEO?

SEO to działania mające na celu umieszczenie strony na jak najwyższych pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania. W swoim algorytmie Google stosuje ponad 200 różnych czynników rankingowych. Można je podzielić na 3 główne kategorie: on page SEO, off page SEO i SEO techniczne.

  • On page SEO

To działania, które podejmuje się w obrębie danej strony. Zazwyczaj polega na pracowaniu ze słowami kluczowymi, które Twoja grupa docelowa wpisuje w wyszukiwarkę aby znaleźć konkretne informacje. Jako przykład można podać umieszczanie słów kluczowych w adresach url stron internetowych oraz w ich meta danych, czyli w tytule i opisie.



  • Off page SEO

Polega na budowaniu tak zwanego autorytetu strony w Internecie płynącego z innych witryn. Głównie oznacza to zdobywanie linków zewnętrznych z mocnych witryn.


  • Techniczne SEO

W tym przypadku musisz upewnić się, że Twoja strona wraz z podstronami nadaje się do dobrego indeksowania przez roboty Google. Ważna jest też prędkość ładowania, waga zdjęć oraz poprawne opracowanie struktury strony.

 

Te czynniki oraz to, jak użytkownicy korzystają z Twojej strony, daje robotom indeksującym znać, czy jest ona warta wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Jeżeli ktoś tylko wchodzi na stronę, ale nie podejmuje żadnego działania, to roboty uznają ją za mało wartościową. Natomiast jeżeli Google uzna, że strona wraz z zawartością nie pasuje do słowa kluczowego, to obniży jej pozycję.

 

 

Czym jest SEM?

Wiesz już, że marketing w wyszukiwarkach internetowych to szerokie pojęcie, pod które zalicza się także SEO. A więc wszystkie informacje z poprzedniego akapitu obowiązują także w przypadku SEM. Dodatkowo SEM to także reklamy pay per click (PPC), których dotyczą osobne cechy i zasady postępowania.

W przypadku kampanii reklamowych często korzysta się z reklamy displayowej i licytowania. Chodzi o to, że reklamodawcy w pewnym sensie licytują daną przestrzeń reklamową w Internecie. Wygrywa oczywiście ten, kto da więcej. W reklamach PPC licytuje się słowa kluczowe. To, na jakiej pozycji wyświetli się link do Twojej strony, zależy od budżetu przekazanego na reklamę. Jeżeli ktoś szuka danej frazy, a Ty na reklamę dasz najwięcej, to właśnie Twój link wyświetli się jako pierwszy. Za każde kliknięcie zapłacisz tyle, ile zaoferowałeś w licytacji.

 

 

SEO kontra SEM: czas i cena

Wracając do różnic pomiędzy SEO a SEM nie sposób nie wspomnieć o czasie, po którym widoczne są wyniki. SEO potrzebuje czasu. Rezultaty z pewnością nie będą widoczne z dnia na dzień. Trzeba wziąć pod uwagę częstotliwość i intensywność zmian wprowadzanych na stronie oraz to, że roboty indeksujące nie śledzą Twojej strony każdego dnia. Zanim wyłapią nowe treści czy elementy struktury mogą minąć tygodnie. Zwłaszcza, jeżeli strona jest nowa i prowadzi do niej mała liczba linków zewnętrznych. Według badań zajęcie miejsca w TOP10 na dane słowo kluczowe zajmuje średnio dwa lata, co dla wielu osób jest często wynikiem nie do przyjęcia.

Dlatego decydują się wesprzeć SEO dodatkowymi działaniami płatnymi. Ich efekty są zauważalne znacznie szybciej, bo praktycznie z dnia na dzień. Nie ma oczywiście gwarancji, że budżet przeznaczony na kampanię też zwróci się natychmiastowo. Czasami reklamę trzeba dopracowywać i zmieniać, aby rezultaty były zadowalające. Nie zmienia to faktu, że SEM działa znacznie szybciej niż samo SEO.

Na korzyść SEO wydaje się przemawiać cena. Celem optymalizacji strony pod wyszukiwarki internetowe jest zdobycie ruchu organicznego, który jest bezpłatny. Jeżeli użytkownik klika na organiczny link do Twojej strony, to nic nie płacisz. To świetna opcja, ale tylko pozornie. Ludzie klikają tylko w linki, które zajmują wysokie pozycje. Aby się tam znaleźć, musisz poświęcić czas i energię oraz zatrudnić programistę, grafika i copywritera. Dobrze byłoby też zdobyć przynajmniej kilka linków zewnętrznych a i tak nie możesz mieć pewności, że strona zajmie na tyle wysoką pozycję, aby ściągać ruch. W przypadku PPC masz przynajmniej pewność, że  działania przyniosą jakiś efekt. Jednak problem z PPC jest taki, że jeżeli przestaniesz płacić, to przestaniesz też zarabiać. W przypadku SEO, jeżeli uda Ci się zająć wysoką pozycję i ją utrzymać, to masz prawie niekończące się źródło ruchu.

 

Co zatem wybrać, SEO czy SEM?

Jeżeli możesz sobie na to pozwolić, najlepiej będzie połączyć SEO i PPC. Da to najlepsze efekty w najkrótszym czasie. W przeciwnym razie skorzystaj z SEO jeżeli masz mały budżet, nie musisz pozycjonować się na ogólne i konkurencyjne słowa kluczowe, masz czas i potrafisz zdobywać linki zewnętrzne. Natomiast PPC sprawdzi się jeżeli masz stały budżet na reklamę, potrafisz zarządzać kontem Google Ads i jesteś w stanie budować i udoskonalać strony lądowania.



powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.