Paweł Kasza
Marketing
0 Komentarzy
My ludzie tak już mamy – lubimy plotkować. Siła plotki i informacji przekazywanych sobie szeptem za plecami innych jest ogromna i ma zarówno pozytywne jak i negatywne strony. W życiu zawodowym i w biznesie może poprawić albo zszargać czyjś wizerunek oraz znacznie wpłynąć na odbiór marki na rynku. O to właśnie chodzi w
marketingu szeptanym, znanym także pod nazwą buzz marketing. Informacja dociera do odbiorcy ustnie w niby spontaniczny, niezaplanowany sposób. Najważniejsze jest to, aby
marketingu szeptanego używać w etyczny sposób. Najpierw jednak zajmijmy się definicją tego zjawiska.
Marketing szeptany – co to takiego?
Słysząc słowo marketing wielu ludzi ma przed oczami jego tradycyjne formy: bilbordy, ulotki, spoty reklamowe czy banery. Natomiast kluczowe pojęcia związane z
marketingiem szeptanym to rekomendacja i polecenie. Pomyśl tylko: jak często rozmawiasz członkami rodziny i ze znajomymi i polecacie sobie filmy i seriale, restauracje, ekspresy do kawy czy kosmetyki? Takich sytuacji jest z pewnością sporo. Jak to się ma do
marketingu szeptanego? Jego celem jest wzbudzenie zainteresowania produktem albo marką i zachęcenie klientów i odbiorców do mówienia o nich. Marketing szeptany odpowiada też za wzmacnianie wizerunku marki poprzez pozytywne rekomendacje oraz za rozpowszechnianie informacji o promocjach, co zwiększa szanse na to, że klient kupi dany produkt lub skorzysta z usługi.
Taki rodzaj marketingu często odpowiada za tworzenie trendów. Na pewno dobrze znasz viralowe filmiki, które ludzie często udostępniają na swoich
profilach w mediach społecznościowych. Użyte w nich sformułowania często trafiają do slangu młodzieżowego. Nie raz już zdarzało się, że inne firmy próbowały naśladować zastosowane w takich filmikach triki i rozwiązania z różnym skutkiem. Tak właśnie powstaje trend.
Dlaczego marketing szeptany działa?
Świadomy klient nie kupi byle czego, co akurat próbuje wcisnąć mu dana firma. Doskonale wie, że jedynym celem przedsiębiorstwa jest sprzedaż i zarobienie pieniędzy, a zadowolenie konsumenta jest niestety na dalszym planie. Dlatego zamiast sugerować się reklamą, osoba która chce coś kupić sięgnie po opinie innych ludzi, którzy mają już doświadczenie z danym produktem lub usługą i bazują na swoim doświadczeniu. Właśnie takie informacje sprawdzają się najlepiej i pomagają w podjęciu decyzji.
Jakie formy może przybrać marketing szeptany?
Jego typową domeną jest Internet. Co prawda zdarzają się też przypadki
marketingu szeptanego offline, ale jest on znacznie mniej skuteczny. Dzieje się tak ponieważ kampanie online można przeprowadzić znacznie łatwiej i szybciej. W prosty sposób można dotrzeć do bardzo szerokiego grona odbiorców – wystarczy w tym celu wykorzystać social media. Do tego
marketing internetowy znacznie ułatwia dyskusję na różne tematy pomiędzy różnymi osobami, a właśnie to będzie napędzać ruch i rozgłos.
Marketing szeptany online można wprowadzić na różne sposoby. Kiedyś wszystko sprowadzało się do płatnych postów na forach oraz w popularnych mediach społecznościowych. Te działania należały do mało etycznych form promocji. Ludziom płacono za pozostawianie pozytywnych opinii w Internecie na temat produktów, których nawet nie widzieli na oczy. Wciąż można spotkać taką formę marketingu stosowaną przez niektóre firmy. Co prawda jest ona skuteczna w danym momencie, jednak na dłuższą metę może znaczne zaszkodzić przedsiębiorstwu. Wystarczy, że klienci zorientują się, że opinie, które czytają, są fałszywe i stworzone tylko i wyłącznie na potrzeby reklamy. Konsumenci są coraz bardziej świadomi swoich wyborów oraz tego, co proponują im firmy i media.
Dlatego warto poświęcić czas i energię na stworzenie
akcji marketingu szeptanego, która będzie funkcjonować w zgodzie z etyką i przyniesie tylko pozytywne skutki. Przede wszystkim pozwól ludziom na komentowanie Twoich produktów oraz pozostawianie opinii. Nawet jeżeli ktoś wypowie się negatywnie, będzie to świadczyć o Twojej wiarygodności. Stwórz profile firmy w mediach społecznościowych i
buduj silną społeczność wokół swojej marki.
Marketing szeptany nie jest dla każdego
Uważasz, że
marketing szeptany nie jest dla Ciebie albo nie masz na niego czasu? Postaw zatem na sprawdzone, profesjonalne rozwiązania i wybierz moją agencję marketingową. Pomożemy Ci w reklamie i promocji Twojej firmy.
powrót do listy wpisów
0 Komentarzy
Przyłącz się do dyskusji