Długi ogon w pozycjonowaniu stron

Próba pozycjonowania strony na krótkie, ogólne słowa kluczowe często kończy się niepowodzeniem. Zwłaszcza, jeżeli firma jest mała albo dopiero zaczyna swoją przygodę z optymalizacją SEO. Ale nie martw się: jeżeli chcesz zwiększyć ruch na stronie i osiągać większą konwersję jest na to sposób – pozycjonowanie na tak zwany długi ogon. Co to takiego i jakie ma zalety? Za chwilę opowiem na te pytania.

Zacznijmy od jednej uwagi: wybór słów kluczowych z długiego ogona może być trudny i czasochłonny. Daje jednak bardzo dobre efekty i zdecydowanie warto się nim zająć. Przechodzimy do rzeczy.



Czym jest długi ogon?

Słowa kluczowe zaliczane do długiego ogona to frazy, które nie są aż tak często wyszukiwane jak frazy ogólne i te bardziej popularne, ponieważ są bardzo konkretne. Większość z nich składa się z minimum trzech słów. Jednak długość sama w sobie nie jest sztywnym wyznacznikiem tego, czy słowo kluczowe jest jeszcze frazą ogólną czy już długim ogonem.

Jaka jest ich zaleta? Wbrew pozorom wypozycjonowanie strony na długi ogon jest znacznie prostsze niż na pozostałe słowa kluczowe. Jeżeli Twoja strona obecnie zajmuje odległe pozycje w wynikach wyszukiwania, a chcesz znaleźć się w czołowych pozycjach na hasła buty albo makijaż, to może zająć Ci to długie miesiące albo nawet lata ciężkiej i stałej pracy.

Przeprowadźmy prosty eksperyment, do którego nie będziemy potrzebować żadnych specjalistycznych narzędzi SEO. Wystarczy nam zwykła wyszukiwarka Google. Poszukamy trzech haseł: herbata zielona, herbata zielona liściasta i herbata zielona liściasta z pigwą:










Jak widzisz, hasło „herbata zielona” daje prawie 30 milionów wyników wyszukiwania. To naprawdę ogromna ilość. Wyrobienie pozycji w TOP 3 na to słowo kluczowe to nie lada wyczyn. W przypadku bardziej konkretnej frazy „herbata zielona liściasta” zadanie zaczyna robić się prostsze. To hasło występuje już na „tylko” 567 tysiącach stron. No i na koniec już bardzo konkretna fraza „herbata zielona liściasta z pigwą” i około 26,5 tysiąca wyników. To jakieś 1132 raza mniej niż ogólna zielona herbata. Szanse na sukces i wysokie pozycje są więc zdecydowanie wyższe.



Jak słowa kluczowe z długiego ogona wpływają na ruch i konwersję?

Skupiając się na długim ogonie przyciągniesz na swoją stronę osoby, które są zainteresowane Twoją działalnością, produktami i usługami. Dzieje się tak z kilku powodów:

  1. Łatwiejsze wybicie się na wyższe pozycje, a więc większa widoczność. Jak już pokazaliśmy na przykładzie zielonej herbaty, konkurencja w przypadku fraz ogólnych jest naprawdę ogromna i ciężko przebić się do czołówki.
  2. Orientacja na konkretną grupę docelową. O tym, dlaczego targetowanie działań na konkretnych odbiorców jest ważne, pisałem już kilka razy. Jeżeli ktoś wpisuje w wyszukiwarkę określoną, długą frazę, a nie tylko jedno zdawkowe słowo, to bardzo prawdopodobnie już doskonale wie, czego szuka i potrzebuje tylko miejsca, w którym może to kupić. Ktoś kto googluje ogólne hasło zazwyczaj dopiero zaczyna rozeznawać się w temacie, a do podjęcia decyzji ma jeszcze daleką drogę. Z punktu widzenia zysku i sprzedaży to ta pierwsza osoba jest dla Ciebie zdecydowanie ważniejsza.
  3. Niższe koszty marketingu. Jeżeli zdecydujesz się na reklamę z użyciem narzędzia Google Ads, korzystanie z długiego ogona da Ci większe pole do popisu oraz pozwoli na lepsze wykorzystanie budżetu. Frazy ogólne wiążą się z wysokimi kosztami za kliknięcie. Wszelkie oszczędności możesz wykorzystać na kolejną kampanię, przez co dotrzesz do większej liczby osób.


Jak znaleźć dobre frazy z długiego ogona?

Wiesz już, dlaczego warto używać długiego ogona. Zastanawiasz się pewnie, co dalej? Niestety nie ma jasnych wytycznych, które znacznie ułatwiłyby zadanie i od razu zapewniły dobre wyniki. Czasami do sukcesu dochodzi się metodą prób i błędów. Najlepiej spróbować znaleźć kilka słów kluczowych z długiego ogona, testować je i analizować wyniki.

Przyda Ci się też kilka wskazówek, które warto wziąć pod uwagę w wyborze. Przede wszystkim poznaj potrzeby i pragnienia swojej grupy docelowej. To klucz do sukcesu wielu działań marketingowych i sprzedażowych. Znając pragnienia i potrzeby możesz na nie odpowiedzieć Twoim produktem i usługą, które potencjalny klient znajdzie po wpisaniu w wyszukiwarkę frazy z długiego ogona.

Pamiętaj też o intencjach użytkownika. Jeżeli masz już gotową listę fraz, na które chcesz się pozycjonować, zadaj sobie pytanie: dlaczego ludzie mieliby szukać tych fraz? Co chcą znaleźć albo osiągnąć? W którym momencie procesu zakupowego aktualnie się znajdują? Na Twojej stronie internetowej powinny znaleźć się odpowiedzi na pytania, które mogą mieć użytkownicy – to jedna z podstawowych zasad dobrego content marketingu. Nawet jeżeli uważasz, że wybrany przez Ciebie długi ogon będzie łatwo wypozycjonować, to i tak nic Ci on nie da, jeżeli nie będzie pasował do zawartości strony.

W poszukiwaniach słów kluczowych pomogą Ci specjalistyczne narzędzia jak na przykład Senuto czy Google Keyword Planner, ale też zwykłe wyszukiwarki internetowe.



Podsumowanie

Wybór słów kluczowych to wciąż integralna część działań SEO. Jeżeli nie udało Ci się wypozycjonować swojej strony na ogólne frazy, skup się na długim ogonie. W krótkim czasie zobaczysz duże zmiany w pozycjach.

powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.