Czy linkowane wewnętrzne jest ważne?

Wśród wszystkich typów linkowania, linkowanie wewnętrzne jest często pomijane. Znacznie większą uwagę przykłada się do linkowania zewnętrznego, które może zbudować autorytet strony, a przez to wywindować ją na jak najwyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Tworzenie linków wewnątrz strony nie jest więc priorytetem. Nie można jednak zapomnieć o tym, że odpowiednio zaplanowane i zoptymalizowane działania potrafią zdziałać bardzo dużo.



Czym jest linkowanie wewnętrzne?

Linki wewnętrzne to te hiperłącza, które kierują do innych podstron w obrębie danej strony internetowej. Są to na przykład linki w menu głównym albo hiperłącza umieszczone w treści (jak na przykład w opisie kategorii w sklepie internetowym). Natomiast odsyłacze zewnętrzne, jak sama nazwa wskazuje, prowadzą poza stronę. Dla przykładu: link do podstrony opisującej moje usługi optymalizacji to link wewnętrzny, natomiast ten do reklamowych gadżetów to link zewnętrzny.



Linkowanie wewnętrzne a SEO

Budowanie hiperłączy wewnątrz strony zdecydowanie ma wpływ na SEO. Dlaczego?
  • Pomaga wyszukiwarkom zrozumieć strukturę strony internetowej - dzięki temu roboty indeksujące łatwiej poruszają się po stronie i szybciej indeksują treści. Nawet sama wyszukiwarka Google przyznaje, że niektóre strony odkrywa właśnie dzięki linkowaniu wewnętrznemu. Poprawnie zrobione linkowanie pokazuje wyszukiwarkom, że strona A jest w jakiś sposób związana ze stroną B i należy zwrócić na nią uwagę. Tak samo jest w przypadku użytkowników trafiających na stronę – czytając dany tekst, mogą przejść dalej do podobnych treści, a tym samym spędzić więcej czasu na przeglądaniu. Daje to znak wyszukiwarkom, że strona jest wartościowa i warto podnieść jej pozycję w wynikach.
  • Przekazuje autorytet innym stronom – dobrze zaplanowane linkowanie wewnętrzne wskazuje robotom indeksującym, które strony są ważne, przez co buduje się ich autorytet. PageRank, czyli jeden z algorytmów stworzonych przez Google, ocenia jakość i znaczenie poszczególnych stron i nadaje im wartość. Jeżeli do strony A prowadzą jakościowe linki zewnętrzne, to może ona przekazać część swojego autorytetu stronie B poprzez linkowanie wewnętrzne.
  • Pomaga użytkownikom poruszać się po stronie – dzięki linkom wewnętrznym odwiedzający mogą znaleźć więcej interesujących ich treści. Może to być na przykład karta produktowa przedmiotu, który został wspomniany na stronie lub artykuł na blogu rozszerzający dane zagadnienie i omawiający je bardziej szczegółowo. User Experience (UX) czyli doświadczenie użytkownika, również ma wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.


Jak zbudować strategię linkowania wewnętrznego?

  1. Zidentyfikuj najważniejsze podstrony dotyczące danego słowa kluczowego (tak zwane silosy) – pozwoli to na wyodrębnienie grup tematycznych (topic clusters), które z kolei przydadzą się do zrozumienia architektury. Główne podstrony zazwyczaj są pozycjonowane na główne oraz dość ogólne frazy i wypełnione są wartościową treścią. Silosy rozgałęziają się dalej na różne kategorie i podkategorie dotyczące tego samego tematu. Dzięki nim architektura jest przejrzysta oraz znacznie łatwiej jest linkować do odpowiednich treści. Linki należy budować w obrębie jednego silosu tematycznego. Umieszczanie odnośników pomiędzy niezwiązanymi ze sobą w żaden sposób silosami nie jest dobrym pomysłem. Jest źle odbierane przez roboty indeksujące, a użytkownikom może utrudnić poruszanie się po stronie.
  2. Zadbaj o treści na stronie – linki powinny prowadzić do wartościowych i merytorycznych treści, które rozszerzają dany temat oraz są odpowiednio zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek internetowych. Zawierają zatem wybrane słowa kluczowe oraz nagłówki i są dobrze sformatowane.
  3. Twórz linki, które wyglądają naturalnie – oznacza to, że nie warto próbować upychać linków na siłę. Take działania od razu rzucają się w oczy. Lepiej jest umieścić w tekście jeden naturalny link wewnętrzny, którego obecność jest logiczna i wynika z treści, niż starać się wklejać je gdzie popadnie kosztem jakości tekstu.
  4. Zwróć uwagę na anchory – anchor to ten fragment tekstu, który jest jednocześnie linkiem do kolejnej strony i w który trzeba kliknąć aby przejść dalej. Dobre rozwiązanie to linkowanie na konkretne słowa kluczowe czyli stosowanie anchora exact match. Odchodzi się już od tworzenia odnośników na frazy „czytaj dalej” czy wklejania całego linku bez jakiejkolwiek edycji.


O linkowaniu wewnętrznym wykonanym w obrębie strony nie można zapomnieć. Wystarczy tylko pamiętać o tych kilku dotyczących go zasadach, aby szybko zobaczyć pierwsze rezultaty.

powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.