Bez dobrego SEO nie ma dobrych efektów

Coraz więcej sklepów stacjonarnych przenosi swoją działalność do Internetu. Nic w tym dziwnego. Takie działanie wymusza obecna sytuacja oraz fakt, że każdego roku coraz więcej ludzi robi zakupy w sieci. Obecnie sklepy online mają największe szanse na zarobki i utrzymanie się na rynku, dlatego właśnie powstaje ich tak wiele. Oznacza to, że konkurencja jest ogromna i cały czas rośnie w siłę.

Do tego dochodzą jeszcze zachowania konsumentów w sieci. Zakupy mają być dla nich szybkie i przyjemne. Dlatego chcąc kupić konkretny produkt, poszukają go na Allegro lub pośród pierwszych linków na liście wyników wyszukiwania. Sklepy, które się tam nie znajdą, nie mają co liczyć na sukces i rekordowe wyniki sprzedaży.

Wysokie pozycje w wyszukiwarkach można osiągnąć dzięki umiejętnemu i systematycznemu optymalizowaniu stron internetowych pod wyszukiwarki internetowe. Takie działania trzeba też podjąć w przypadku sklepów internetowych. To najlepszy sposób na zdobycie cennego ruchu organicznego, który może przekuć się w pieniądze i duży zysk.



Czym jest SEO sklepu internetowego?

Search Engine Optimization, czyli w skrócie SEO to proces polegający na optymalizacji strony lub sklepu online w celu zdobycia ruchu organicznego (czyli bezpłatnego) poprzez zajmowanie wysokich pozycji w Google oraz innych wyszukiwarkach. Dla przykładu, tak wyglądają wyniki wyszukiwania dla frazy „skarpety świąteczne”:





Taki układ nie jest przypadkowy. Nie jest też żadnym widzimisię algorytmu. Te pozycje zostały wypracowane przez pozycjonerów tych stron, którzy podjęli odpowiednie działania SEO. Są one bardzo ważne, bo im wyżej znajduje się strona, tym trafia na nią więcej potencjalnych klientów, którzy kupią więcej produktów. Dobrze przeprowadzone SEO może przynosić efekty nawet przez lata. Przyciągnie do sklepu ludzi, którzy są naprawdę zainteresowani produktem, a to właśnie oni będą najbardziej skłonni do kupna.



Jakie elementy SEO sklepu internetowego są najważniejsze?

Optymalizacja stron i sklepów pod wyszukiwarki internetowe to złożony i skomplikowany proces, na który składa się wiele kroków. Oczywiście najlepszym rozwiązaniem jest zadbanie o każdy z nich. Jest to jednak przedsięwzięcie czasochłonne oraz może być kosztowne. Co prawda SEO przynosi bezpłatny ruch, ale najpierw w ten ruch trzeba zainwestować.

Dlatego w pierwszej kolejności warto skupić się na kilku kluczowych elementach optymalizacji sklepu internetowego, które dadzą dobre efekty na początek.


1. Wybór słów kluczowych

Dobrze dobrane słowa kluczowe to absolutna podstawa w każdych działaniach SEO. Są to wyrazy i ciągi wyrazów, które potencjalni klienci wpisują w pasek wyszukiwania aby znaleźć konkretny produkt. Im więcej takich słów kluczowych znajdzie się na stronie, tym będzie ona bardziej wartościowa dla robotów indeksujących. „Im więcej” wcale nie znaczy jednak, że mają znaleźć się w co drugim zdaniu. Ilość słów kluczowych musi być wyważona, a każda szanująca się agencja zajmująca się pozycjonowaniem doskonale wie, jak to zrobić.

Najlepsze słowa kluczowe to te, które są najczęściej wyszukiwane przez użytkowników. Z drugiej strony jest na nie największa konkurencja. Przebicie się na czołowe pozycje może być w ich przypadku dość trudne. Dlatego dobrym posunięciem może być celowanie w złoty środek: słowa o przyzwoitej ilości wyszukiwań, ale umiarkowanej konkurencji. Trzeba je poumieszczać w opisach kategorii oraz produktów.

W wyszukiwaniu słów kluczowych do SEO najważniejsze jest odgadnięcie tak zwanej intencji użytkowników. Trzeba wcielić się w ich rolę i zastanowić się, jakich wyrazów użyją, aby znaleźć właśnie ten konkretny produkt. Może się okazać, że są to zupełnie inne słowa, niż mogłoby się wydawać.

Słowa kluczowe można znaleźć nawet za pomocą zwykłej wyszukiwarki Google. Bardziej zaawansowane narzędzia to na przykład Senuto, Semstorm czy Google Keyword Planner. Dobrym miejscem na poszukiwania będą też sklepy konkurencji. Słowa kluczowe powinny znajdować się w adresie URL, znacznikach meta, nagłówkach oraz samej treści. Oprócz słów i fraz warto sprawdzić, jak długi jest content konkurencji, jak jest zbudowany oraz jak wygląda ogólna struktura strony.


2. Optymalizacja architektury strony

Architektura strony to nic innego tylko sposób, w jaki zorganizowana jest strona internetowa. W przypadku sklepu internetowego będzie to organizacja w kategorie, podkategorie, strony produktowe czy strony informacyjne. Ten układ jest bardzo ważny zarówno dla użytkowników i potencjalnych klientów jak i wyszukiwarek internetowych. Dobrze zaplanowana architektura strony internetowej pomaga robotom w indeksowaniu, a klientom poruszanie się po sklepie i odnajdywanie konkretnych produktów.

Poukrywane albo źle podlinkowane i połączone strony wewnątrz witryny mogą zostać uznane za mało wartościowe i pominięte w procesie indeksowania i całego pozycjonowania.

Architektura sklepów internetowych jest bardzo rozbudowana. Kategorie ogólne przechodzą w podkategorie, które z kolei rozgałęziają się dalej aż do poszczególnych produktów. To tak naprawdę tysiące połączonych ze sobą stron. Dlatego właśnie struktura sklepu musi być dobrze zaplanowana i dopracowana. Najlepsza to taka, która jest prosta i skalowalna. Jeżeli dana podkategoria jest „zakopana” pod innymi, to i roboty indeksujące i użytkownicy będą mieć problem z dotarciem do niej.


3. On page SEO

Po wyborze słów kluczowych trzeba umieścić je w odpowiednich miejscach na stronie i zadbać o treści. Na tym właśnie polega on page SEO. Są to wszystkie działania mające miejsce wewnątrz danej strony.

Najwięcej ruchu na stronę ściągają kategorie produktowe oraz same produkty – to właśnie one generują największa sprzedaż. Dlatego właśnie to one powinny być najlepiej zoptymalizowane słowami kluczowymi, tak aby znaleźć się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania.
Równie ważne są tytuły meta i opisy meta. Te elementy pojawiają się na liście wyników wyszukiwania: tytuł jako link do strony, a opis jako fragment tekstu zaraz pod nim:



W nich także powinny znaleźć się słowa kluczowe oraz być napisane tak, aby przyciągać uwagę. Jest jednak pewien haczyk: aby poprawnie się wyświetlać, znaczniki meta muszą mieć odpowiednią długość i ilość znaków.

Kolejne miejsce przeznaczone dla słów i fraz kluczowych to adresy URL, które powinny być krótkie i przyjazne. Oznacza to, że nie mogą zawierać zbędnych i przypadkowych znaków albo rozbudowanych ciągów złożonych z cyfr i liter. Dobry adres URL to po prostu nazwa kategorii czy produktu, w której każde słowo oddzielone jest podkreśleniem dolnym.

Pozostaje jeszcze linkowanie wewnętrzne. Polega na umieszczaniu linków do innych kategorii lub produktów w poszczególnych opisach kategorii. Linkowanie wewnętrzne pomaga klientom w poruszaniu się po stronie. Buduje to autorytet i moc stron, które dzięki temu są wyżej pozycjonowane. Warto zadbać też o nazwy plików graficznych oraz tytuły alternatywne obrazków i w nich także umieścić słowa kluczowe.


4. Techniczne SEO

Oprócz treści trzeba zoptymalizować jeszcze aspekty techniczne strony. Zaliczyć tu trzeba szybkość ładowania strony (użytkownicy oczekują, że strona załaduje się w maksymalnie 2 sekundy) czy dostępność na urządzenia mobilne. One także mają ogromny wpływ na pozycje, jakie sklep zajmie w wynikach wyszukiwania. Stronę spowalniają duże rozmiary obrazów, problemy w kodzie, wybrana domena czy problemy z przekierowaniami – te wszystkie elementy trzeba posprawdzać.


5. Content marketing

Pozostaje jeszcze popracowanie nad tekstami i zapełnienie strony treścią. Informacje o tym, na czym się skupić znajdziesz na moim blogu we wpisach:



Dzięki opracowaniu wszystkich tych elementów SEO i ich poprawnej optymalizacji sklep internetowy zacznie piąć się w górę wyników wyszukiwania, aż w końcu zajmie czołowe pozycje. Trzeba jednak uzbroić się w cierpliwość. Pozycjonowanie samo w sobie jest czasochłonnym procesem, a efekty rzadko kiedy są natychmiastowe. Warto jednak na nie czekać.

powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.