Jednym z błędów popełnianych przez początkujących przedsiębiorców jest brak świadomości tego, kto kupi produkt albo skorzysta z usługi. Zapominają oni o przeprowadzeniu odpowiedniej analizy grupy docelowej. Takie wpadki mogą zdarzyć się nawet tym doświadczonym markom, które wykorzystują stare analizy do promocji nowych produktów. Dlatego każde, nawet najdrobniejsze działanie marketingowe powinno być poprzedzone odpowiednim przeanalizowaniem grupy docelowej i odpowiedzeniem sobie na jedno, krótkie pytanie: Do kogo się zwracam?

Czym jest analiza grupy docelowej?

To działania z których dowiesz się, kto tak naprawdę jest Twoim klientem albo usługobiorcą. Wbrew temu, co możesz sądzić, nie są nimi wszyscy. Na początku prowadzenia akcji marketingowych może być Ci trudno zorientować się, kto należy do Twojej grupy docelowej. Pamiętaj, że praktycznie każdy z produktów na rynku skierowany jest do konkretnej grupy docelowej i odpowiada na konkretne potrzeby.

Kto potrzebuje butów sportowych? Osoby lubiące aktywność fizyczną albo postanawiające, że od jutra zaczynają biegać. Kto potrzebuje nosidełka? Świeżo upieczeni rodzice. Kto potrzebuje najnowszego modelu smartfona? Osoby, które lubią nowinki technologiczne. Widzisz już, dokąd zmierzam? Masz znacznie większe szanse na zysk oraz zarobienie pieniędzy jeżeli wiesz, kto jest odbiorcą Twojego produktu, usługi albo komunikatu reklamowego. W biznesie najwięcej wygrywa ten kto wie, jaka jest jego grupa docelowa. 

Jak przeprowadzić analizę grupy docelowej?

Pomaga w tym zadanie sobie kilku prostych pytań:

  • W jakim wieku albo przedziale wiekowym są moi odbiorcy?
  • Czy mieszkają w dużych aglomeracjach czy małych miejscowościach?
  • Czy mój produkt albo usługa skierowane są bardziej do kobiet czy do mężczyzn? A może do obu płci?
  • Jaki jest ich poziom wykształcenia? Czy skończyli szkołę średnią, studia, a może są poważanymi profesorami na uczelniach?
  • Jaki mają zawód? Czym się zajmują w życiu?
  • Jaka jest ich sytuacja finansowa? Czy mogą sobie pozwolić na kupno mojego produktu albo skorzystanie z moich usług?
  • Co robią po pracy? Jakie są ich zainteresowania i jak lubią spędzać czas wolny?
  • Czy mają dzieci? A może dopiero się ich spodziewają?
  • Jakie są ich pragnienia i potrzeby oraz czego się boją? Jak mogę im w tym pomóc?

Nie każde z tych pytań będzie w równym stopniu dotyczyć Twojej branży. Ale najlepiej, żebyś potrafił odpowiedzieć na jak najwięcej z nich. Stworzysz wtedy tak zwaną Personę, a więc modelowego odbiorcę albo klienta, do którego będziesz się zwracać. Możesz nawet w swojej głowie nadać mu imię i wyobrazić sobie, jak wygląda. Dzięki temu nie wyślesz komunikatu reklamowego w próżnię, ale będziesz zwracać się do konkretnej osoby. Znacznie ułatwi Ci to dalszą pracę i opracowywanie strategii sprzedaży.

Dlaczego analiza grupy docelowej jest tak ważna?

Dzięki przeanalizowaniu grupy docelowej możesz zaplanować swoje działania i dobrać odpowiednie narzędzia. Możesz też dużo zaoszczędzić. Zamiast wydawać pieniądze na prowadzenie kampanii reklamowej w ciemno, zaprojektujesz komunikaty, które dotrą do odpowiednich ludzi. Będą oni bardziej skłonni kupić Twój produkt albo skorzystać z Twojej usługi.

Do grupy docelowej dobierzesz odpowiedni język oraz styl wypowiedzi, a także kanał sprzedaży i miejsce, w którym nadasz komunikat reklamowy. Na przykład młodzież znajdziesz na Snapchacie albo na TikToku, ale tego samego nie można już powiedzieć o emerytach – oni wciąż korzystają głównie z tradycyjnych mediów.

Takie działania znacznie wpływają na Twoje wyniki sprzedaży. Jeżeli jeszcze nie pomyślałeś o przeprowadzeniu analizy swojej grupy docelowej, zrób to jak najszybciej. Przekonasz się dzięki temu sam, jak wiele możesz zyskać.
Nie wiesz, jak ją przeprowadzić? Nie martw się. Mam w tym bardzo duże doświadczenie i na pewno Ci pomogę.

powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.