Każda firma liczy na sukces, dobry wizerunek oraz wysokie wyniki sprzedaży. Trudno to wszystko osiągnąć bez podjęcia odpowiednich kroków, w tym reklamowania swoich usług na szeroką skalę. Wraz z rozwojem Internetu i technologii pojawiły się także nowe rozwiązania w zakresie promocji firmy. Jednym z nich jest marketing internetowy, po który sięga coraz więcej marek. Nawet małe, lokalne przedsiębiorstwa mogą dzięki niemu bardzo wiele zyskać.



Co to jest marketing internetowy?

Jak sama nazwa wskazuje, wszelkie akcje związane z marketingiem internetowym mają miejsce w sieci w formie cyfrowej. Inne jego nazwy to e-marketing albo marketing online. Jest to cały szereg działań, których celem jest promocja marki oraz wzmocnienie sprzedaży produktów i usług przedsiębiorstwa. W przeciwieństwie do tradycyjnych reklam w postaci billboardów, ulotek, plakatów czy artykułów w prasie, ta forma reklamy nie ma trwałej postaci fizycznej, a jedynie cyfrową.



Zalety marketingu internetowego

Prowadzenie działań promocyjnych online daje wiele korzyści. Jedną z nich jest mnogość dostępnych opcji. Zaczynając od bezpłatnych rozwiązań, jak na przykład pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach internetowych za pomocą treści i optymalizacja SEO kończąc na płatnych kampaniach w Google albo na Facebooku. E-marketing to także między innymi prowadzenie fanpage i publikowanie postów w mediach społecznościowych, kampanie mailingowe, czyli rozsyłanie maili do klientów albo content marketing prowadzony w różnych kanałach.

Kolejna zaleta to zasięg oraz precyzyjność. Reklamy statyczne zostaną zauważone tylko przez osoby, które znajdą się w ich pobliżu. Natomiast ich cyfrowe wersje mogą dotrzeć do tysięcy potencjalnych klientów, którzy odwiedzają strony internetowe albo akurat przeglądają Facebooka. Kampania marketingowa online może być też idealnie dopasowana do grupy docelowej, do której skierowana jest oferta.

Wystarczy wykorzystać odpowiednie narzędzia i poświęcić chwilę czasu na ustawienia i optymalizację. Dzięki temu treści promocyjne dotrą do osób, które będą najbardziej skłonne kupić produkty albo skorzystać z usług. Reklamy ukierunkowane na konkretną grupę docelową są znacznie bardziej skuteczne niż te ogólne. Dlaczego? Przeczytasz o tym w artykule Wąska grupa docelowa – dlaczego warto się na niej skupić, który znajdziesz na moim blogu.

Marketing internetowy jest tańszy od tego tradycyjnego, a do tego znacznie łatwiej zmierzyć jego efekty i wprowadzić ewentualne zmiany, które poprawią wyniki. Różne budżety dają różne rezultaty, ale nawet inwestując niewielkie pieniądze można liczyć na większą sprzedaż. W e-marketingu odpadają koszty produkcji i drukowania materiałów marketingowych, wykupienia przestrzeni pod reklamy i billboardy czy zaprojektowania i zorganizowania stanowiska na targach branżowych.

Wyniki kampanii prowadzonych z wykorzystaniem marketingu internetowego bardzo łatwo zmierzyć z punktu widzenia różnych czynników. Ilość wejść na stronę, kliknięć w link, zapytań o produkt, towaru włożonego do koszyka czy zakończonych transakcji – to wszystko jest mierzalne. Dane liczbowe łatwo przedstawić w tabelkach, a do tego wiele narzędzi prezentuje wyniki w postaci przystępnych wykresów. Dzięki temu od razu widać, czy reklama działa oraz czy nie przepala się budżetu.

Kolejna zaleta to ogromna korzyść dla odbiorców reklamy – marketing cyfrowy jest bardziej subtelny niż ten tradycyjny. Nie narzuca się aż tak jak krzykliwa reklama w telewizji albo przestrzeni miejskiej. Komunikaty można zaprojektować tak, żeby w ogóle nie przypomniały działań marketingowych. Jednym z przykładów jest artykuł na blogu porównujący najnowsze modele telefonów, w którym umieszczonych jest kilka linków do konkretnych produktów. Treść z pozoru pomagająca użytkownikowi kupić nowy smartfon, jest tak naprawdę sprytną reklamą sklepu ze sprzętem.



Rodzaje marketingu internetowego. Co wybrać do budowania marki i sprzedaży?

Opcji jest naprawdę wiele. Najpopularniejsze rodzaje e-marketingu to między innymi:
  • Marketing w wyszukiwarkach internetowych, czyli SEM – to działania mające na celu umożliwienie użytkownikom Internetu znalezienie strony internetowej, oferty albo produktu w wynikach wyszukiwania. To na przykład optymalizacja pod wyszukiwarki, czyli SEO albo płatne kampanie Google Ads. Warto pamiętać, że SEO jest darmowe. Wymaga poświęcenia sporej ilości czasu i nie daje natychmiastowych wyników, jednak raz podjęte działania mogą przynosić długoterminowe efekty. Polega na stworzeniu strony internetowej i takiej jej optymalizacji, aby wyświetlała się jak najwyżej w organicznych wynikach wyszukiwania. Na optymalizację SEO składa się między innymi dobranie słów kluczowych, publikowanie treści zawierających te frazy, budowanie linków oraz stosowanie odpowiedniego formatowania jak nagłówki czy pogrubienia.
  • Marketing Pay Per Click (PPC) – to formy reklamy, w których kreuje się komunikat, prezentuje go grupie docelowej oraz płaci się za rezultaty. W zależności od pożądanych rezultatów oraz zastosowanych narzędzi płaci się za kliknięcia, konwersje albo podjęte akcje. Marketing PPC ma dwie formy: reklamy w wynikach wyszukiwania (linki znajdujące się na samym początku listy oznaczone jako Reklama) oraz reklamy displayowej w formie graficznej na przykład na Facebooku czy Instagramie.
  • Marketing w mediach społecznościowych – jego celem jest głównie budowanie świadomości marki, wzmacnianie jej wizerunku oraz nawiązywania relacji z klientami. Najpopularniejszy do tego celu jest Facebook, gdzie można zbudować atrakcyjny fanpage firmy wypełniony przydatnymi informacjami o przedsiębiorstwie oraz publikować angażujące treści. Profil można założyć na wielu platformach, jednak lepiej zacząć od jednego i doprowadzić go do perfekcji. Warto też wziąć pod uwagę swoją grupę docelową oraz to, z jakich mediów społecznościowych korzystają każdego dnia jej członkowie.
  • E-mail marketing – polega na nawiązywaniu kontaktów z klientami, także tymi potencjalnymi, oraz zdobywanie leadów poprzez komunikację mailową. Podobnie jak w przypadku mediów społecznościowych, służy do przypominania klientom o istnieniu firmy lub do informowaniu o nowych produktach albo usługach. W mailach można jednak zastosować nieco bardziej „agresywne” metody sprzedaży, bo ludzie spodziewają się tego typu działań.


Marketing internetowy – jak zacząć?

Na promocję firmy w Internecie powinna zdecydować się każda firma. Jest jednak tyle opcji do wyboru i tyle dostępnych narzędzi, że łatwo się w tym wszystkim pogubić. Działania podjęte na własną rękę to na pewno dobry pomysł, na początku warto jednak skorzystać z usług profesjonalisty.

powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.