Czym jest on page SEO?

On page SEO zwane także on site SEO, to termin odnoszący się do różnych działań i technik, które można zastosować w obrębie danej strony internetowej, aby zoptymalizować ją pod kątem wyszukiwarek internetowych i użytkowników. Dotyczy to między innymi poprawy architektury strony, zastosowania właściwej struktury adresów URL oraz dodania mapy strony, która pomoże robotom wyszukiwarek w poprawnym indeksowaniu. Elementów on page SEO jest jednak znacznie więcej i każdy z nich jest ważny. Dzięki nim strony internetowe mają znacznie większe szanse na znalezienie się na wysokich pozycjach w wynikach proponowanych przez wyszukiwarki internetowe, a co za tym idzie na zdobycie ruchu organicznego.




On page SEO – na co zwrócić uwagę?


Dobra struktura strony internetowej

Im lepiej zaprojektowana struktura strony, tym łatwiej będzie się po niej poruszać odwiedzającym ją osobom. Oznacza to, że spędzą na niej więcej czasu i wykonają więcej akcji, co roboty indeksujące uznają za duży plus. Dobra struktura to także ułatwienie dla samych robotów, które dokładnie zaindeksują stronę i niczego nie pominą.


Wersja na urządzenia mobilne

Stosowanie odpowiednich szablonów, motywów przewodnich oraz specjalnych wtyczek może znacznie poprawić działanie strony na smartfonach czy tabletach. To bardzo ważne w dzisiejszych czasach, bo coraz więcej ludzi korzysta z nich na co dzień do przeglądana Internetu czy robienia zakupów. Strona bez wersji mobilnej nie jest atrakcyjna wizualnie, a co gorsza korzystanie z niej sprawia użytkownikowi wiele trudności. W sieci można znaleźć wiele stron, które pozwalają na przetestowanie witryny pod kątem urządzeń mobilnych, dzięki którym można wprowadzić niezbędne poprawki.


Poprawa szybkości działania strony

Ma to wpływ na takie czynniki SEO jak ilość czasu spędzonego przez użytkownika na stronie oraz współczynnik odrzuceń, który wskazuje, ile osób odwiedziło stronę, a następnie opuściło ją bez dalszego przeglądania. Długi czas ładowania oznacza niski poziom satysfakcji użytkowników, ich frustrację i ewentualnie całkowitą rezygnację z dalszych działań i skorzystanie z oferty konkurencji. Słaba prędkość strony wpływa więc nie tylko na SEO, ale też na wizerunek marki, która będzie negatywnie kojarzona.


Optymalizacja indeksowania

Warto na każdym kroku pomagać robotom w indeksowaniu i wskazywać im, co mają brać pod uwagę. Dlatego w kodzie strony stosuje się atrybuty „dofollow” dla treści, które mają być indeksowane oraz „nofollow” dla tych, które nie są ważne i mogą zostać pominięte.


Budowanie linkowania wewnętrznego

Linkowanie podstron pomaga robotom indeksującym oraz wzmacnia tak zwane page authority, czyli wynik mówiący, jaką pozycję zajmie strona w wynikach wyszukiwania. Linki odnoszące się do innych postów na blogu, kategorii produktów w sklepie internetowym czy zakładek na stronie internetowej wskazują robotom na ważne treści.


Dodanie mapy strony

Mapa strony to lista wszystkich stron w obrębie serwisu internetowego. Wyróżnia się ich dwa rodzaje: mapy dostępne dla użytkowników, które ułatwiają im poruszanie się po witrynie oraz mapy tworzone specjalnie dla wyszukiwarek internetowych oraz robotów. Każda strona powinna posiadać aktualną mapę, która znacznie usprawnia indeksację, wskazuje na stopień ważności danych podstron oraz to, jak często są one uaktualniane.


Opracowanie listy słów kluczowych i związanej z nimi strategii

Dobór słów i fraz kluczowych to jeden z najważniejszych elementów optymalizacji stron internetowych. To właśnie od nich zależy, na jakie słowa i zapytania strona będzie wyświetlać się użytkownikom w wynikach wyszukiwania. Nie może to być wybór przypadkowy, pozostawiony ślepemu losowi. Należy sprawdzić, czego w Internecie szukają ludzie i na tej podstawie przygotować listę słów i fraz związanych z branżą. Rozmieszczenie słów kluczowych na stronie także ma znaczenie. Oczywiście powinny znaleźć się one w treściach, ale przede wszystkim w znacznikach meta, adresach URL czy w nagłówkach.


Tworzenie atrakcyjnych treści

Obecnie już nie wystarczy poupychać słowa kluczowe w co drugim zdaniu i liczyć na sukces. Teraz liczą się treści, które są merytoryczne i pełne wartościowych informacji. Lepiej jest postawić na jakość zamiast na ilość oraz na dłuższe formy, w których słowa kluczowe będą wyglądać znacznie bardziej naturalnie. Warto też postawić na różne typy treści, które są skuteczne, przyciągają uwagę oraz budują zaangażowanie.


Optymalizacja znaczników meta

Te elementy są często pomijane, a to duży błąd. Tytuł i opis meta to jedne z pierwszych i najważniejszych miejsc, w które zajrzą roboty indeksujące. Mają też wpływ na to, czy użytkownik wejdzie na stronę z poziomu wyników wyszukiwania. Muszą być zatem atrakcyjne oraz zawierać słowa kluczowe. Pewnym utrudnieniem w ich tworzeniu może być ich długość. W przypadku tytułu będzie to ok. 70 znaków, jednak Google bierze pod uwagę nie liczbę znaków, ale szerokość tytułu w pikselach. Opis meta trzeba zmieścić w ok. 160 znakach.


Stosowanie nagłówków H1 – H6

Nagłówki na stronie mają swoją ustaloną hierarchię. Nagłówek H1 to zazwyczaj pierwsza rzecz, którą zauważa użytkownik odwiedzający stronę. Jest on wyróżniony graficznie i zachęca do dalszego czytania i pozostania na stronie. Ma też znaczenie w przypadku indeksowania, jak zresztą i pozostałe nagłówki. Dlatego trzeba stosować w nich słowa kluczowe i sprawić, aby zwracały uwagę.



Optymalizacja on page SEO jest czasochłonna, ale daje doskonałe rezultaty. Warto zatem odpowiednio ją dopracować.

powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.