Z puntu widzenia zwykłego użytkownika sprawa jest prosta. Wpisuje hasło, wciska Enter albo klika na symbol lupy i po ułamku sekundy dostaje tysiące wyników dopasowanych do zapytania.

Jednak za kulisami obywa się mnóstwo procesów, które do tego doprowadzają. Jak to się dzieje, że niektóre wyniki wyszukiwania znajdują się wyżej, niż inne? Na jakiej podstawie wyszukiwarki kategoryzują informacje i ich ważność?



Czym jest wyszukiwarka internetowa?

Z wyszukiwarek korzystamy każdego dnia po kilka, a nawet kilkanaście razy, ale mało kto zastanawia się nad ich mechanizmami działania. Są narzędziami do wyszukiwania informacji, które przeszukują i analizują tysiące stron i prezentują wyniki, które najlepiej pasują do tego, czego akurat szukasz.

Wyszukiwarki są bardzo proste pod względem wizualnym. Najlepszym przykładem jest tutaj najpopularniejsza wyszukiwarka Google, która oprócz miejsca do wpisywania zapytań, logo firmy, oraz kilku zakładek na samym dole nie posiada innych elementów. Jest to bardzo mądre posunięcie. Użytkownik nie jest rozproszony żadnymi linkami czy obrazkami i robi to, na czym wyszukiwarce najbardziej zależy, czyli szuka informacji.

Wyszukiwarki „odkrywają” i katalogują wszystkie treści, które znajdują się w Internecie. Nie tylko tekst, ale także obrazy, wideo, strony internetowe czy pliki. Proces ten nazywa się indeksowaniem. Kolejne pojęcie związane z wyszukiwarkami to pozycjonowanie, w którym wyszukiwarka układa treści w pewną hierarchię. Na samej górze poda wyniki, które najbardziej pasują do zapytania.



W jaki sposób wyszukiwarki porządkują informacje?

Wyszukiwarki z jednej strony są bardzo proste, bo zbudowane są tylko z 4 elementów:

  • Robota indeksującego (zwanego także crawlerem albo robotem)
  • Indeksów
  • Bazy danych
  • Programu wyszukującego

Jednak każdy z tych elementów jest niesamowicie skomplikowany i rozbudowany. W Internecie znajdują się ogromne ilości danych, a więc ich uporządkowanie nie jest proste.

Robot indeksujący odwiedza strony internetowe i analizuje znajdujące się na nich treści. Często nazywany jest pająkiem, ponieważ podążą siecią linków wewnętrznych i zewnętrznych znajdujących się na stronie. Roboty szukają nowych i zaktualizowanych treści i dodają je do indeksów. Zadanie robotów jest bardzo ważne – każda strona, której jeszcze nie odwiedziły, nie jest zaindeksowana, na próżno więc szukać jej w wynikach wyszukiwania.

Indeks to pewnego rodzaju lista, która przypomina indeksy w tradycyjnych książkach. To zbiór słów i fraz wraz z odnośnikami do tego, w którym miejscu w Internecie się znajdują. Natomiast wszystkie zaindeksowane przez roboty strony znajdują się w bazie danych wyszukiwarki. To ogromny zbiór informacji i danych, które wyszukiwarka uważa za wartościowe i godne zaprezentowania użytkownikom. Trzeba pamiętać, że wyszukiwarki nie tylko zbierają treści, ale także je oceniają. Jeżeli uznają, że treść jest niskiej jakości, to szanse, że użytkownik je zobaczy, są bardzo małe. Roboty nie tylko dostarczają informacji do bazy danych, ale także same z nich korzystają. Co jakiś czas odwiedzają zaindeksowane strony i sprawdzają, czy nie ma na nich nowych treści. Baza jest cały czas aktualizowana.

Na koniec pozostaje jeszcze program wyszukujący, czyli niezwykle skomplikowany algorytm, który ocenia przydatność zaindeksowanych stron. Przeszukuje indeksy oraz bazy danych w poszukiwaniu informacji i prezentuje je użytkownikowi w uporządkowany sposób.



Pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach – jak to działa?

Wyszukiwarki są bardzo ważne z punktu widzenia optymalizacji SEO i wykorzystuje się je do marketingu internetowego. Specjaliści od pozycjonowania robią wszystko, aby strona internetowa znajdowała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania, dzięki czemu trafi na nią więcej osób. Dlaczego jest to tak ważne? Pozwala na ściągnięcie na stronę albo do sklepu ruch ograniczy, a więc bezpłatny. Dzięki skutecznym działaniom SEO można znacznie zaoszczędzić na płatnych reklamach, a budżet na marketing ulokować gdzie indziej. Dlatego właśnie optymalizuje się treści na stronach internetowych, korzysta z meta tagów, tworzy rozbudowane lub konkretne listy słów kluczowych oraz przeprowadza wszystkie działania składające się na techniczne SEO.

Pozycjonerom zależy na tym, aby wyszukiwarki jak najlepiej oceniły zawartość strony podczas indeksowania. Jeżeli roboty uznają stronę za wartościową, to zaproponują ją użytkownikowi bardzo wysoko na liście wyników.

W przypadku pozycjonowania i SEO nie wszystkie wyszukiwarki traktowane są tak samo. Pomimo tego, że w Internecie funkcjonuje około 30 wyszukiwarek, zdecydowana większość specjalistów skupia się na optymalizacji stron i treści pod Google. To właśnie z tej wyszukiwarki korzysta najwięcej użytkowników.


Pozycjonowanie wcale nie jest prostym przedsięwzięciem. Trzeba dużej wiedzy, którą trzeba na bieżąco uaktualniać oraz doświadczenia, na którym się bazuje. Warto skorzystać z usług profesjonalistów.

powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.