Landing page nieodłącznie wiąże się z kampaniami reklamowymi oraz marketingiem internetowym. Służy głównie do sprzedaży produktów lub usług albo generowania tak zwanych leadów, czyli pozyskiwania danych kontaktowych potencjalnych klientów.

Jest kilka zasad, którymi należy się kierować podczas projektowania landing page, tak aby strona przyniosła najlepsze rezultaty, o czym przeczytasz w dalszej części tego artykułu.



Czym jest landing page?

Landing page (inaczej strony lądowania albo strony docelowe) to pojedyncze strony internetowe, których jedynym zadaniem jest konwersja. Ich cele mogą być różne, ale na pewno muszą być konkretne: nakłaniają użytkowników do między innymi kliknięcia w baner, zapisania się do newslettera czy pobrania pliku.

Strony lądowania cechuje bardzo prosta budowa (im mniej odwracających uwagę ozdobników tym lepiej) oraz brak skomplikowanych treści – przekaz musi być jasny i czytelny, tak aby użytkownik trafiający na stronę docelową nie miał żadnych wątpliwości, jaką akcję ma podjąć.
Landing page jest często jednym z pierwszych miejsc, w których użytkownik dowiaduje się o firmie, usłudze albo produkcie, dlatego warto zadbać o to, aby była ona bardzo atrakcyjna i zachęcała do wykonania przewidzianego działania.

Wszystkie te cechy powodują, że projektowanie landing pages jest z jednej strony bardzo proste, a z drugiej przed grafikiem, programistą i copywriterem, którzy przygotowują takiej strony, stoi wiele wyzwań. Jak zaprojektować stronę docelową, która będzie skuteczna i przyniesie oczekiwane rezultaty? Jak taką stronę w ogóle wypozycjonować w sieci?



Dobre praktyki tworzenia landing page pod konwersję:

  • Określenie celu – na samym początku trzeba zastanowić się, czy zadaniem strony będzie sprzedaż usługi albo produktu, czy zdobycie leadów. Pozwoli to na dotarcie do odpowiedniej grupy odbiorców dzięki analizie grupy docelowej oraz zastosowanie odpowiednio dobranego stylu i języka.
  • Prostota i przejrzystość – strona docelowa musi być łatwa w odbiorze. Użytkownik musi od razu zrozumieć, jaki jest przekaz strony oraz jaką akcję ma wykonać po zapoznaniu się z treścią. Treści na stronie będzie mało, dlatego musi być bardzo konkretna. Ogólniki wprowadzą dodatkowe zamieszanie, a do tego użytkownik będzie musiał się wysilić, aby odpowiednio połączyć wątki. To samo dotyczy grafiki – strona musi być atrakcyjna wizualnie, ale też obrazki nie mogą odciągać uwagi użytkownika od głównego celu landing page.
  • Pisanie językiem korzyści – strona lądowania to nie miejsce na rozpisywanie się o aspektach technicznych i umieszczanie bezbarwnych zdań. Krótko i konkretnie wcale nie oznacza nudno. Wręcz przeciwnie – język trzeba odpowiednio ubarwić i pokazać użytkownikowi, jakie korzyści uzyska dzięki usłudze albo produktowi. Dzięki temu treść jest znacznie bardziej skuteczna.
  • Nawiązywanie do reklam, które do niej odsyłają – użytkownik trafia na landing page z konkretnego miejsca: reklamy w mediach społecznościowych, baneru, etc. Między nimi musi być logiczne połączenie, a więc muszą być spójne graficznie oraz pod względem treści. W przeciwnym wypadku użytkownik może pomyśleć, że podlinkowana została zła strona i opuści ją szybciej, niż na nią trafił.
  • Namówienie do konkretnego działania – strona docelowa, która próbuje zrobić więcej niż jedną rzecz na raz, nie jest skuteczna. Znacznie lepszym posunięciem będzie zaprojektowanie kilku stron niż próba upchnięcia wszystkiego w jedną. Każdy z poszczególnych elementów landing page powinien prowadzić użytkownika jak po sznurku do kolejnej części, aż do miejsca, w którym dochodzi do najważniejszego – wykonania akcji.
  • Zastosowanie Call to action – po przejściu przez całą stronę lądowania nie może być żadnych wątpliwości co do tego, jaką czynność trzeba wykonać. Powinno to wynikać z dotychczasowej treści, jednak nie można zostawić użytkownika w próżni i po prostu umieścić na dole strony buton do kliknięcia albo formularz do wpisania danych. Trzeba jeszcze zastosować tak zwane „Call to action” czyli zdanie, które jest jasnym i wyraźnym poleceniem, jak na przykład: „Kliknij tutaj aby pobrać e-booka” albo „Wpisz adres e-mail w poniższym formularzu, a otrzymasz nasz newsletter”.


SEO landing page – czy to w ogóle możliwe?

Strony docelowe są dość specyficznymi stronami internetowymi, dlatego ich pozycjonowanie oraz optymalizacja SEO są trudne. Ich przekaz oraz treść powinny być jasne i zwięzłe, dlatego liczba słów, a tym bardziej słów kluczowych, jest w ich przypadku bardzo ograniczona.

Dodatkowo, jeżeli landing page jest tworzony pod konkretną kampanię reklamową, to ma on pewien „termin przydatności” – wraz zakończeniem kampanii dana strona docelowa przestaje być potrzebna. Pozycjonowanie zajmuje trochę czasu i zaindeksowanie strony internetowej w wynikach wyszukiwania może potrwać nawet kilka miesięcy. Dlatego landing page, której celem jest konwersja, a efekty mają być niemalże natychmiastowe, trzeba promować w inny sposób: kampaniami reklamowymi Facebook Ads, tworzeniem banerów reklamowych albo prowadzenia kampanii reklamowych w Google.

Landing page tworzone pod SEO są dobrym rozwiązaniem w przypadku długoterminowych akcji marketingowych albo wydarzeń cyklicznych. Zaprojektowana strona docelowa ma wtedy znacznie dłuższą żywotność, jest cały czas widoczna w wyszukiwarce i można zadbać o to, aby regularnie zbierała ruch organiczny. W takich przypadkach można potraktować stronę lądowania bardziej jako standardową stronę www i znacznie bardziej skupić się na jej optymalizacji pod wyszukiwarki internetowe.



Projektowanie landing page nie jest łatwym zadaniem. Postaw na moje usługi, a razem z moim zespołem przygotujemy dla Ciebie doskonały projekt, atrakcyjne grafiki i angażujące treści!

powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.