Kolory w reklamie mają ogromne znaczenie

Na temat psychologii koloru powstało już wiele badań i naukowych publikacji. Barwy potrafią wzbudzić emocje, wpłynąć na nastrój, oddziaływać na podświadomość i przywołać skojarzenia. Kolor, który jest źle dobrany do branży albo komunikatu powoduje pewien zgrzyt albo wręcz zniechęca do kupna albo skorzystania z usług. Według badań dla ponad 65% klientów kolor jest bardzo ważny w przypadku wyboru kupowanych produktów. Nawet zakup zwykłej szczoteczki do zębów nie jest przypadkowy i nie sięgamy po pierwszy lepszy model tylko po towar, który przyciągnął nasz wzrok kolorem.


Dobór koloru w projektowaniu wizerunku marki

Dobór odpowiednich kolorów jest niezwykle istotny na każdym etapie budowania identyfikacji wizualnej marki. Już podczas projektowania logotypu firmy zapada wiele istotnych decyzji, które będą miały wpływ na to, jak zostanie on odebrany przez potencjalnych klientów. Kształt, kolor, czcionka – wszystkie te elementy muszą ze sobą współgrać i tworzyć spójną całość. Logo powinno być bowiem dopasowane do profilu działalności i upodobań grupy docelowej firmy. Dla przykładu branża dziecięca korzysta najczęściej z różu, niebieskiego i pasteli, a firmy motoryzacyjne z ciemnych i mocnych barw. Wyobraź sobie teraz, że producent samochodów decyduje się na logo w pudrowym różu, a zakład szyjący dziecięce ubranka stawia na czerń i szarość. Powstaje bardzo duży rozdźwięk pomiędzy branżą a zastosowaną kolorystyką, a potencjalny klient jest zdezorientowany.

Podobnie jest w przypadku projektowania materiałów marketingowych. Dobrze dobrana kolorystyka potrafi zdziałać prawdziwe cuda i wywołać u odbiorców odpowiednie emocje. A to właśnie one mają duży wpływ na decyzje zakupowe klientów oraz na to, czy firma odniesie sukces, czy też nie.

W doborze koloru, czy to podczas tworzenia logo, reklamy wizualnej czy nawet projektowania szablonu WWW strony internetowej albo sklepu bardzo ważna jest znajomość swoich klientów oraz ich pragnień i potrzeb. Dlatego analiza grupy docelowej jest niezbędna do tego, aby wybrać barwy, które najlepiej spełnią swoje zadanie.


Każda z barw w reklamie działa inaczej na ludzi

Kolor jest jednym z elementów, które pozwalają na identyfikowanie firm przez klientów. Jeżeli słyszymy nazwę firmy, którą znamy, to w głowie od razu widzimy jej logo albo stosowane przez nią barwy. McDonald’s to czerwony i żółty, Coca Cola czerwony, Milka fioletowy, Allegro pomarańczowy a BP zielony. Czy te kolory zostały dobrane przypadkowo? Oczywiście, że nie.

Marki bardzo umiejętnie wykorzystują siłę koloru w marketingu. Doskonale wiedzą, że każdy kolor przywoła inne skojarzenie, dzięki czemu wzmocni komunikat i utrwali się w świadomości. Grupa ciepłych kolorów potrafi podnieść poziom energii i poprawić nastrój, natomiast kolory chłodne uspokajają i relaksują.


Po jakie kolory firmy sięgają najczęściej?

kolor w reklamie czerwony

Czerwień to kolor ognia i krwi, a więc kojarzy się z energią, siłą, determinacją, pożądaniem, odwagą i miłością. Dlatego często używany jest do promowania napojów energetycznych, gier, samochodów czy produktów związanych ze sportem. Czerwony jest bardzo widoczny i przyciąga wzrok, dlatego doskonale nadaje się do podkreślania niektórych elementów w reklamie, jak na przykład Kup teraz, Promocja albo Kliknij tutaj.



kolor w reklamie żółty

Żółty jest kolorem słońca i kojarzy się z radością, szczęściem a nawet z intelektem. Często używa się go w kontekście jedzenia. Dobrze przyciąga uwagę i można go stosować do podkreślania najważniejszych elementów projektu, zwłaszcza jeżeli umieści się go na czarnym tle. Raczej nie stosuje się go do reklamowania luksusowych produktów dla mężczyzn, ponieważ uznawany jest przez nich za kolor „dziecinny”. Nie poleca się go także, jeżeli produkt ma się kojarzyć ze stabilnością i bezpieczeństwem.



kolor w reklamie zielony

Zieleń to kolor natury. Symbolizuje wzrost, harmonię, stabilność, wytrzymałość oraz świeżość. Silnie kojarzy się z bezpieczeństwem – w sygnalizacji świetlnej oznacza „możesz jechać”. Jest najbardziej przyjazny dla ludzkiego oka oraz działa odprężająco. Często sięga po niego branża medyczna oraz firmy zajmujące się zdrowym odżywianiem. Natomiast ciemna zieleń kojarzy się z pieniędzmi, dlatego bardzo lubi go branża finansowa.



kolor w reklamie niebieski

Niebieski to barwa nieba i morza i często określa głębię oraz stabilizację. Kojarzy się z zaufaniem, lojalnością, mądrością, pewnością siebie, prawdą i wiarą. Tego koloru używa się do promocji produktów związanych z czystością (środki czystości, filtry powietrza albo wody, a nawet wódka), powietrzem (lotniska, linie lotnicze) oraz morzem (wycieczki statkami, woda mineralna). W przypadku produktów z dziedziny technologii podkreśla precyzję i niezawodność. Według badań niebieski doskonale działa na mężczyzn. Nie powinno się go natomiast używać w reklamie jedzenia czy restauracji, bo negatywnie wpływa na apetyt.



kolor w reklamie fioletowy

Fiolet czy też purpura to kolor królewski i symbolizuje władzę, luksus, bogactwo i ambicję. Według badań to ulubiony kolor aż 75% dzieci w wieku 10 – 13 lat, dlatego doskonale nadaje się do promowania produktów dziecięcych. Często używa się go także w marketingu towarów skierowanych do kobiet.



kolor w reklamie biały

Biel kojarzy się z dobrem, niewinnością i czystością, uważa się go także za kolor perfekcji. Kolor biały stosuje się aby podkreślić łatwość użytkowania produktu, bezpieczeństwo wyrobów medycznych czy charytatywny charakter organizacji.



kolor w reklamie czarny

Czerń to władza, siła, autorytet i tajemnica. Kojarzy się z elegancją i klasycznymi rozwiązaniami - na ważne wydarzenia zakładamy zazwyczaj czarną sukienkę albo czarny garnitur. Jest doskonałym tłem dla innych kolorów, dobrze łączy się na przykład z czerwienią oraz pomarańczem.




Jak widzisz, dobór koloru w reklamie nie może być przypadkowy. Jeżeli chcesz wywołać konkretne skojarzenia, musisz postawić na odpowiednie kolory, które Ci w tym pomogą.

powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.