Grupa docelowa i persona w marketingu

Przed przystąpieniem do każdego działania warto zastanowić się nad tym, kto będzie odbiorcą końcowym. Dotyczy to sprzedaży, marketingu i wielu innych dziedzin. W tym celu przydaje się analiza grupy docelowej, która jest jednym z najważniejszych elementów każdego projektu. Daje bardzo dużo informacji, które są niezbędne do planowania strategii i przydaje się praktycznie na każdym kroku. Więcej na jej temat przeczytasz w artykule: Jak analiza grupy docelowej wpływa na sprzedaż?

Jednak grupa to wciąż szerokie i ogólne pojęcie, które skupia w sobie wiele osób. Po przeprowadzeniu analizy grupy docelowej może okazać się, że działania musisz zorientować na kobiety w przedziale wiekowym 20 – 50 lat, które mieszkają w dużym mieście i na co dzień korzystają z Facebooka. To już bardzo dużo informacji, które dają Ci pewne podstawy do rozpoczęcia pracy. Jednak jeżeli chcesz osiągnąć naprawdę dobre rezultaty, warto pójść o krok dalej i stworzyć tak zwaną personę.



Konkrety, konkrety i jeszcze raz konkrety

Żeby zacząć sprzedawać, trzeba wiedzieć, kto kupi produkt albo usługę. Częstym błędem nowych biznesów bez dużego doświadczenia jest założenie, że ich towary są dla wszystkich albo stworzenie zdecydowanie za szerokiej grupy docelowej. Przedsiębiorcom wydaje się wtedy, że ich zysk będzie znacznie większy. Jednak w rzeczywistości jest wręcz przeciwnie, a budżet wydany na marketing nie przynosi oczekiwanych rezultatów. Dlaczego?

Ponieważ towary albo usługi zaspokajają konkretne potrzeby, a nie każdy człowiek potrzebuje tych samych produktów. Wózki spacerowe kupią młodzi rodzice, zaawansowane technicznie buty do biegania osoby, które sport uprawiają kilka razy w tygodniu, a gadżety reklamowe firmy albo przedsiębiorcy, którzy chcą promować swoją działalność. Komunikat reklamowy skierowany do każdej z tych grup będzie zupełnie inny. Mówiliśmy już o tym, Jak tworzyć skuteczne reklamy, a teraz zajmiemy się ich bohaterem, czyli personą.



Co to jest persona?

Persona to Twój „wzorowy klient”, do którego będziesz się zwracać z każdym razem, kiedy chcesz sprzedać produkt albo usługę lub przeprowadzić akcję marketingową. Persona jest bardzo przydatna. Zamiast zwracać się do tłumu, komunikat reklamowy kierujesz do konkretnej osoby, co znacznie ułatwia pracę. Dzięki temu można stworzyć reklamy albo plany sprzedaży, które mają znacznie większą szansę na odniesienie sukcesu.

Stworzenie persony pozwala na skuteczniejszą personalizację komunikatów reklamowych, co jest bardzo ważne w nowoczesnym marketingu. Odbiorca ma wtedy wrażenie, że reklama powstała z myślą właśnie o nim, a więc reaguje na nią znaczenie lepiej niż na „masówkę” puszczoną w świat.

Konkurencja w każdej branży robi się coraz bardziej zaciekła. Firmy inwestują w różne działania, jak na przykład content marketing czy optymalizacja SEO. To na pewno krok w dobrą stronę, jednak wygląda na to, że tworzenie person i dopasowywanie do nich komunikatów oraz treści sprawdza się najlepiej. Zwłaszcza, jeżeli zależy Ci na jak najszybszym rezultacie. Najlepsi i najskuteczniejsi sprzedawcy i marketingowcy nie zaczynają pracy bez stworzenia persony, do której dopasowują potem całą strategię działania.



Jak stworzyć personę? Zadaj sobie kilka ważnych pytań

Persona to osoba, którą dopiero trzeba stworzyć. Jeżeli wiesz dużo o swoich potencjalnych klientach, to będzie Ci znacznie łatwiej. Jeżeli dopiero zaczynasz, to przydadzą Ci się dedykowane narzędzia, stworzone specjalnie do kreowania person. Jednym z takich narzędzi jest darmowe Personapp.


Po zarejestrowaniu się na stronę przechodzimy od razu do tworzenia projektu oraz wzorcowego klienta:






Na samym początku nadajemy naszej personie imię oraz wybieramy jej przykładowy wygląd – dzięki temu w głowie powstanie obraz konkretnej osoby, który będzie nam towarzyszyć podczas pracy. Następnie wpisujemy podstawowe dane, jak na przykład:

  • Wiek
  • Stan cywilny
  • Miejsce zamieszkania
  • Zarobki
  • Wykształcenie
  • Zajmowane stanowisko

Następnie opisujemy zachowania persony, czyli co robi po pracy, jakie są jej zainteresowania, jak często robi zakupy i co kupuje, jak reaguje na różne sytuacje, itp. Na koniec zostają jeszcze potrzeby i cele, czyli najważniejszy bloczek budujący personę. To w dużej mierze od potrzeb zależy, czy dana osoba kupi produkt czy nie. Im więcej potrzeb potrafimy znaleźć, tym lepiej możemy dopasować treść reklamy.



Persona w praktyce

Załóżmy, że sprzedajesz akcesoria sportowe do biegania. Możesz spróbować dotrzeć do wszystkich potencjalnych klientów i postawić na bardzo ogólną reklamę, która będzie korzystać z szablonowych rozwiązań i utartych zwrotów. Albo możesz wziąć pod uwagę personę i reklamę skierować do np. Jarka. Jarek ma ok. 28 lat i wreszcie wyprowadził się z domu rodziców. Z małej miejscowości przeniósł się do wielkiej metropolii i postanowił zacząć nowe życie. Będzie lepiej się odżywiał i zacznie biegać. Nie zarabia zbyt wiele, a do tego nie wie jeszcze, czy bieganie na pewno jest dla niego, więc na początek będzie potrzebował raczej tanich butów. Chce jednak, aby były nie najgorszej jakości i żeby dobrze wyglądały, bo chce w nich chodzić do pracy albo do pubu ze znajomymi.

Dzięki temu, że o Jarku wiesz znacznie więcej niż o osobie, która po prostu chce zacząć biegać, możesz stworzyć lepszą reklamę, która sprzeda produkt. Zwrócisz uwagę na istotne cechy towaru i podkreślisz je w opisie. Dlatego właśnie tworzenie person w marketingu jest wręcz niezbędne.

powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.