Copywriter - jeden z najbardziej pożądanych zawódów XXI wieku

Marketing internetowy stale się rozwija i dlatego ciągle powstają nowe sposoby na promocję. Wraz z nimi popularność zdobywają zawody, które wcześniej nie były aż tak potrzebne. Tak jest w przypadku copywritera, który tworzy różne treści na potrzeby marketingowe. Pomimo tego, że zawód sam w sobie istnieje od wielu lat, dopiero teraz święci prawdziwe tryumfy.

We wpisie na blogu o Fotografii produktowej w e-commerce i Social Media podkreślałem jak ważne w sprzedaży są zdjęcia i jak podbijają wartość oferowanego produktu. Co prawda to obraz przyciąga uwagę użytkowników Internetu, jednak do zakupu albo do podjęcia decyzji trzeba jeszcze przekonać ich odpowiednim tekstem. Na scenę wkracza więc copywriter, jego doświadczenie i umiejętności.


Tekst pisany na wagę złota

Internetem rządzi treść. Coraz więcej firm inwestuje w Content Marketing, bo przynosi bardzo dobre rezultaty. Treści przyciągają uwagę i pozwalają na zbudowanie trwałych relacji z klientami i czytelnikami, a w efekcie na duże zyski. Konkurencja między markami jest tak ogromna, że trzeba wykorzystywać każdy sposób na wyróżnienie się, a stworzenie ciekawych treści na pewno na to pozwala.
Pomimo tego wiele osób dalej nie zdaje sobie sprawy jak bardzo ważny jest content w Internecie oraz nie rozumie roli copywritera. Dlatego wciąż można spotkać strony i sklepy, w których treści jest mało albo wcale.

Wydawać by się mogło, że napisanie tekstu na stronę internetową albo opisu kategorii produktów w sklepie internetowym jest bardzo proste i zajmie kilka minut, a do tego nie potrzeba to tego żadnego specjalnego przygotowania. Nic bardziej mylnego. Każdą treść trzeba dobrze zaplanować, starannie napisać, wykonać jej korektę oraz sformatować. A to tylko część całego żmudnego procesu.

Dlatego firmy zatrudniają copywriterów, którzy będą odpowiedzialni za teksty tworzone na potrzeby kampanii marketingowych, pozycjonowania albo komunikacji z klientami. Do każdego z nich trzeba dobrać odpowiedni styl, długość, słowa kluczowe czy różne triki sprzedażowe.


Rodzaje copywritingu

Copywriting to tak naprawdę bardzo szerokie pojęcie, które zawiera w sobie kilka rodzajów osób piszących teksty. Trzy najważniejsze z nich to:

  • Copywriter w tradycyjnym znaczeniu tego słowa, czyli osoba która zajmuje się tworzeniem tekstów na cele marketingowe. Jego zadaniem jest napisanie takich treści, które zainteresują odbiorców i skłonią ich do działania. Stworzone przez niego teksty są bardzo wysokiej jakości, działają na wyobraźnię oraz używają plastycznego języka. Copywriter to osoba, która sprzedaje słowami. Pisze między innymi teksty do reklam, mailingi, treści ulotek czy hasła i slogany reklamowe. Jest też ważnym uczestnikiem tworzenia komunikacji i strategii marketingowej firm. Copywriter ma nie tylko ogromną wiedzę z zakresu pisowni i ortografii. Zna się także na psychologii oraz doskonale rozumie grupę docelową, do której się zwraca.
  • SEO Copywriter który tworzy treści na potrzeby pozycjonowania stron i sklepów internetowych. Co to znaczy? Im strona znajduje się wyżej w wynikach wyszukiwania, tym więcej osób na nią trafia, a więc sprzedaż i zyski są większe. Pozycja strony w Internecie nie jest przypadkowa. Wpływ na nią ma optymalizacja SEO oraz ilość i rozplanowanie słów i fraz kluczowych, na które jest widoczna w Internecie. Zadaniem copywritera SEO jest wypozycjonowanie strony na jak najwięcej odpowiednich słów i fraz pasujących do branży i tematu. Można powiedzieć, że to bardziej techniczny odpowiednik „zwykłego” copywritera. Jednak to wcale nie oznacza, że teksty mają być kiepskiej jakości. Wręcz przeciwnie, treść wciąż musi być angażująca i ciekawa dla czytelnika. Umiejętności SEO copywritera przydają się zwłaszcza w przypadku sklepów internetowych. Osoby robiące zakupy w sieci zazwyczaj klikają w pierwszy link, który wyświetli im się podczas wyszukiwania produktów. Więcej na temat słów kluczowych i pozycjonowania przeczytasz w moim poprzednim artykule: Czym są słowa kluczowe i dlaczego są tak ważne.
  • Content Writer – to pojęcie wciąż mało znane w Polsce, jednak bardzo popularne na zachodzie. Ten typ copywritera tworzy angażujące i wciągające treści. Celem content writera jest zdobycie zaufania odbiorców i sprawienie, że kupią produkt albo skorzystają z usługi praktycznie sami z siebie, bez dodatkowej zachęty. Treść tego typu to na przykład poradniki i artykuły eksperckie na blogach. Content writer także używa słów i fraz kluczowych, na które pozycjonowane są dane teksty. Powinien dobrze znać poruszany temat i dzielić się swoją wiedzą w ciekawy sposób.


Jakiego copywritera wybrać?

To już zależy od tego, jaka treść jest Ci potrzebna i jaki jest cel Twoich działań marketingowych. Najbardziej optymalne rozwiązanie to znalezienie osoby, która potrafi stworzyć wiele typów tekstów i może pochwalić się ciekawym i rozbudowanym portfolio. Takich copywriterów zatrudniają najczęściej agencje marketingowe, które oferują szeroki wachlarz usług.


powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.