Słowa kluczowe - klucz do sukcesu

Słowa kluczowe to wyrazy lub dłuższe zwroty, które użytkownicy wpisują do wyszukiwarek kiedy chcą znaleźć konkretne informacje. Wyszukiwarka podaje im wtedy linki do stron, które zawierają dane słowa lub frazy. W Internecie słowa kluczowe spotykamy wszędzie. Są w tytułach stron, ich krótkich opisach i w publikowanych na nich treściach. Sklepy internetowe korzystają z nich w opisach kategorii i produktów. Na Allegro znajdziemy je między innymi w tytułach i opisach aukcji. Dlatego analiza oraz dobór słów kluczowych są niezwykle ważne dla optymalnego funkcjonowania stron i sklepów internetowych oraz dla przynoszenia zysków. Bez nich działamy na ślepo, a każde działanie przynosi mało satysfakcjonujące rezultaty.


Do czego potrzebne są słowa kluczowe

Najważniejsze dziedziny, do których potrzebna jest znajomość słów i fraz kluczowych, to pozycjonowanie oraz optymalizacja SEO. Dzięki nim strona lub sklep internetowy pokazują się wyżej w wynikach wyszukiwania, a więc są lepiej widoczne i trafia na nie więcej ludzi. Zwiększa się więc konwersja oraz wyniki sprzedaży. Słowa kluczowe są potrzebne także w copywritingu SEO. W przypadku tworzenia treści w Internecie korzystanie z wcześniej zdefiniowanych wyrazów i fraz to podstawa sukcesu. W znacznym stopniu wpływa na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, przyciąga ruch na stronę i zwiększa zainteresowanie produktami lub usługami.

Słowa kluczowe są także niezbędne do planowania działań z zakresu marketingu internetowego. Przydadzą się w tworzeniu reklam internetowych, które mają trafić do konkretnych odbiorców. O reklamach pisałem już w artykule Jak tworzyć skuteczne reklamy? AIDA w marketingu.


Rodzaje słów kluczowych – z których korzystać?


Rodzajów słów i fraz kluczowych jest kilka, jednak najważniejsze z nich to tak zwany krótki ogon, długi ogon i zapytania użytkowników.

  • Krótki ogon, czyli short tail – to zazwyczaj jedno, maksymalnie dwa słowa, które użytkownik wpisze w wyszukiwarkę. Dają bardzo dużo wyników wyszukiwania, jednak konkurencja w ich przypadku jest również bardzo duża. Są mało konkretne, dlatego nie prowadzą do konwersji czy podjęcia czynności. Jeżeli użytkownik wpisze w wyszukiwarkę „buty” to otrzyma wszystkie strony internetowe, na których to słowo się znajduje. W momencie pisania tego artykułu jest to około 205 milionów wyników. Pozycjonowanie się na takie frazy i słowa jest proste i szybkie, ale nie przynosi korzyści.
  • Długi ogon, czyli long tail – to już bardziej rozbudowane frazy, które dają konkretniejsze wyniki. Znaczne lepiej określają to, czego szuka użytkownik. Jeżeli zamiast „buty” w Google wpiszemy „ocieplane skórzane buty zimowe damskie”, to wyszukiwanie zostaje ograniczone do prawie dwóch milionów wyników. To wciąż sporo, jednak daje znacznie lepsze perspektywy. Warto pozycjonować stronę albo sklep na takie właśnie frazy. Szanse na większe zainteresowanie użytkowników są wtedy znacznie wyższe.
  • Odpowiedzi na zapytania użytkowników - są bardzo skuteczną metodą na zwiększenie widoczności strony w sieci. Coraz więcej osób korzysta z ułatwień, jakie daje wyszukiwanie głosowe. W tym celu zadają pełne pytania, które urządzenia przetwarzają na tekst. Dlatego dobrym pomysłem jest tworzenie treści, które odpowiedzą na takie pytania. Na przykład artykuł radzący użytkownikowi „Jakie skórzane buty zimowe damskie kupić” zostanie przeczytany przez osoby, które zastanawiają się nad wyborem i już są zdecydowane na zakup. Trzeba tylko wskazać im konkretny produkt ze sklepu internetowego.


Gdzie szukać słów kluczowych?

Podczas dobierania słów i fraz, na które strona będzie widoczna w Internecie, lepiej nie kierować się intuicją. Nasze przekonania mogą nas zaprowadzać w ślepy zaułek, z którego trudno będzie się potem wydostać. Warto skorzystać z dedykowanych narzędzi oraz prostych rozwiązań, które znacznie ułatwią pracę.

Podpatrzenie konkurencji

Od czasu do czasu dobrze jest odwiedzić strony konkurencji i sprawdzić, jakich słów kluczowych używa. Pozwoli to na znalezienie wyrazów, które pominęliśmy albo których nie wzięliśmy pod uwagę.


Wyszukiwarka Google

Doskonałym miejscem na wyszukiwanie słów i fraz kluczowych jest wyszukiwarka Google. Odzwierciedla ona aktualne zainteresowanie danym słowem użytkowników i podpowiada, które zwroty są akurat popularne.



Narzędzia do analizy słów kluczowych

W Internecie takich narzędzi jest mnóstwo. Jednym z nich jest na przykład Senuto. Nie tylko proponuje inne wyrazy związane z danym słowem, ale także liczbę ich wyszukiwań i trendy miesięczne.




Google Trends

Ta strona przyda się do porównywania popularności danych słów kluczowych. Pozwala na porównanie ich w różnych zakresach czasu i wybór najbardziej odpowiedniego. Na poniższym wykresie porównałem popularność fraz „marketing internetowy” (na niebiesko) i „e-marketing” (na czerwono) w Polsce na przestrzeni dwunastu miesięcy:


Answer the public

To doskonałe narzędzie do szukania inspiracji na artykuły na bloga oraz treści, które będą odpowiedziami na zapytania użytkowników. Strona jest w języku angielskim, ale podczas wyszukiwania można zmienić język na polski. Jako wyniki dostaniemy między innymi wykres zawierający popularne pytania użytkowników oraz powiązane wyniki wyszukiwania posortowane alfabetycznie.



powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.