AIDA wpływa na sukces reklamy


Chcesz docierać do szerokiego grona odbiorców? Zastanawiasz się, jakie rozwiązania marketingowe najlepiej sprawdzają się w tworzeniu reklam? Postaw na znany od lat model AIDA. Pozwoli Ci na tworzenie skutecznych reklam i prowadzenie akcji marketingowych. Dzięki niemu zyskasz więcej klientów i wyższe wyniki sprzedaży.


Model AIDA – co to takiego?

AIDA to skrót pochodzący od pierwszych liter czterech angielskich słów: Attention, Interest, Desire i Action. W języku polskim oznaczają one uwagę, zainteresowanie, pożądanie i działanie. Każde z tych słów odnosi się do tego, jak klient reaguje na produkt albo usługę. Dobrze zaplanowana akcja reklamowa wywoła u klienta każdą z tych reakcji i doprowadzi do zakupu albo skorzystania z usług.

Model AIDA można stosować do pojedynczej reklamy albo do całej kampanii reklamowej. W obu przypadkach sprawdza się równie dobrze i przynosi doskonałe efekty.



AIDA w reklamie i promocji – jak wykorzystać poszczególne elementy?

Attention – przyciągnij uwagę klienta

Zdobycie zainteresowania odbiorców to pierwszy krok w drodze do sukcesu. To bardzo ważny etap działań, bez którego nie ma sensu inwestować w pozostałe. Jak wygląda w praktyce?

  • Ciekawy nagłówek artykułu reklamowego – w Internecie otacza nas mnóstwo treści. Dobrze stworzony nagłówek przyciąga wzrok i sprawia, że klient chce czytać dalej. W zależności od tego, co chcesz osiągnąć, w artykule może znaleźć się link do konkretnego produktu albo strony internetowej. Klient zaciekawiony nagłówkiem i treścią będzie bardziej chętny do podjęcia akcji, na której Ci zależy.
  • Optymalizacja i pozycjonowanie – uwagę klienta przyciągają te strony i sklepy internetowe, które są wyżej w wynikach wyszukiwania. Jeżeli klient szuka konkretnego produktu w Internecie, to kliknie w jeden z pierwszych linków, jakie mu się wyświetlą. Optymalizacja SEO strony i sklepu ma ogromny wpływ na ich pozycjonowanie. Dzięki niej na stronę trafia więcej zainteresowanych osób.
  • Banery reklamowe w sieci – okienka wyskakujące na różnych stronach internetowych przyciągają uwagę treścią albo wyglądem. Takie kampanie reklamowe łatwo dostosować do konkretnej grupy docelowej czy budżetu, jakim dysponujesz. Przyciągają klientów do sklepu internetowego albo strony www i wpływają na konwersję.
  • Kampanie wirusowe i marketing w mediach społecznościowych – tak zwane virale doskonale przykuwają uwagę odbiorców. To intrygujące treści, którymi użytkownicy dzielą się między sobą w social mediach. Marketing nakręca się praktycznie sam dzięki licznym udostępnieniom. Treści viralowe muszą być ciekawe i oryginalne aby zadziałały, inaczej przepadną w morzu innych tworzonych w ten sposób kampanii.


Interest – zainteresuj klienta produktem albo usługą

Jeżeli masz już uwagę klienta, to czas na wzbudzenie w nim zainteresowania. Można to osiągnąć przez publikowanie ciekawych treści w artykule albo na stronie internetowej. Dobrze sprawdzają się także angażujące posty w mediach społecznościowych. W sklepie internetowym to zadanie spełni bogata oferta oraz ciekawe produkty.

Na tym etapie warto zadbać o to, aby asortyment sklepu oraz treść strony internetowej albo komunikatu reklamowego były dostosowane do ich odbiorców. Przyda Ci się do tego odpowiednia analiza grupy docelowej. Dzięki niej Twoje działania będą bardziej skuteczne i szybciej odniosą skutki. Więcej dowiesz się z osobnego artykuł moim blogu: Jak analiza grupy docelowej wpływa na sprzedaż?

Co jeszcze wpływa na zainteresowanie klientów? Produkty i usługi dopasowane do ich potrzeb oraz spełniające ich oczekiwania. Dobrze, aby były one przedstawione w atrakcyjny i ciekawy wizualnie sposób. Dla klientów wartościowe są także artykuły w sieci, które odpowiadają na ich pytania i pomagają w rozwiązaniu problemów.

Desire – spraw, aby klient chciał kupić

Zainteresowany Twoją ofertą klient chce jeszcze wiedzieć, dlaczego ma kupić produkt albo skorzystać z usługi. Wzbudzisz w nim pożądanie i chęć zakupu jeżeli dostarczysz mu wszystkie potrzebne informacje. Niezwykle ważne jest w tym momencie mówienie do klienta językiem korzyści. Trzeba pokazać odbiorcy, co zyska dzięki skorzystaniu z Twojej propozycji. Jakie zalety ma produkt, co da klientowi jego użytkowanie? Jakie spełnia potrzeby i pragnienia? Dlaczego usługa tak bardzo przyda się Twojemu klientowi? Daj klientowi prawdziwe informacje, a wzbudzisz w nim zaufanie. To również bardzo ważny element budowana pożądania.

Inne czynniki wpływające na pożądanie to na przykład szybka wysyłka, niska cena czy łatwy kontakt ze sprzedającym.

Action - nakłoń klienta do podjęcia działania

Klientowi, który przeszedł przez poprzednie etapy reklamy albo działań marketingowych zostało jedno – podjęcie akcji. W tym miejscu klient podejmuje decyzję: wydać pieniądze, czy nie? Twój sukces zależy od tego, czy poprzednie etapy były dobrze zaplanowane i zrealizowane.

Aby ten etap zadziałał, trzeba także zastosować tak zwane Call to action. Powiedz klientowi wyraźnie, co ma teraz zrobić. Daj jasne zadanie do wykonania: Kup, Kliknij albo Pobierz. Bez tego klient może czuć się zagubiony. Nie będzie wiedział, co ma zrobić, więc nie zrobi nic. Twoja dotychczasowa praca pójdzie na marne, a razem z nią szansa na zysk.



AIDA to bardzo skuteczny sposób na marketing – trzeba tylko wiedzieć, jak ją wykorzystać. Mogę Ci pomóc w planowaniu skutecznych kampanii reklamowych. Zgłoś się do mnie i sprawdź, co mogę dla Ciebie zrobić.

powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.