Storytelling to kreatywny sposób na marketing

Marketing jest niezwykle ważną częścią strategii rozwoju każdej marki. Inwestowane są w niego grube pieniądze oraz mnóstwo pracy. Do działań marketingowych zatrudniane są całe zespoły, które opracowują długoterminowe plany kampanii reklamowych. Wszystko po to, aby marka mogła zdobyć jak największy zasięg i zysk oraz wyprzedziła konkurencję.

Cały czas powstają nowe, kreatywne sposoby na reklamę. Nowe formy marketingu nie tylko sprzedają produkt lub usługę, ale dają odbiorcy rozrywkę, wartościowe informacje albo pomoc w rozwiązaniu problemu. Dlatego coraz więcej nowoczesnych marek sięga po Content Marketing oraz storytelling.

Czym jest storytelling?

Mówiąc najprościej storytelling to sztuka opowiadania historii. Ludzie lubią historie. Lubią je opowiadać i ich słuchać. W zamierzchłych czasach wieczory spędzano właśnie w taki sposób – przy ognisku opowiadano sobie różne historie, snuto marzenia i plany. Pozostało nam to do dzisiaj i chętnie pochłaniamy coraz to nowe treści, które ubarwiają nasze życie.

W opowieściach jest coś niezwykłego. Przyciągają uwagę, czasami wręcz pochłaniają ją bez reszty. Czytamy książki, oglądamy filmy i chcemy jeszcze. Kibicujemy głównemu bohaterowi, śledzimy jego życie i wybory oraz chcemy, żeby na końcu osiągnął swój happy ending. Nic dziwnego, że coraz więcej marek chce budować swój wizerunek właśnie przez opowiadanie historii swoim odbiorcom. Firmy chcą przyciągnąć uwagę i zdobyć zaangażowanie klientów, bo wiedzą, że przyniesie im to zyski. Jak to robią?

Storytelling w marketingu

Marketing narracyjny polega na opowiadaniu angażujących historii związanych z produktami albo usługami. Takie opowieści sprawiają, że klient jest bardziej skłonny kupić towar albo skorzystać z usługi. Ciekawe narracje pomagają w budowaniu długotrwałych relacji, ponieważ wpływają na emocje i wyobraźnię klienta.

W opowiedzianej historii ważne jest przedstawienie jakiegoś problemu albo wyzwania, które staje przed jej bohaterem. Odpowiednio zdefiniowany odbiorca reklamy powinien mieć taki sam albo podobny problem, który rozwiąże użycie produktu albo skorzystanie z usługi. Odbiorca komunikatu reklamowego nie tylko dostaje ciekawie opowiedzianą i wciągającą historię, ale przede wszystkim rozwiązanie swojego problemu. Marketingowcy coraz częściej sięgają po storytelling, bo tworzone za jego pomocą przekazy reklamowe sprawdzają się obecnie najlepiej. Nie wystarczy już pomachać klientowi przed nosem krzykliwą reklamą i sporą promocją. Aby klient zaufał danej marce i wrócił do niej ponownie, trzeba mu dać coś znacznie więcej. Opowiadanie historii sprawdza się w tym celu doskonale.

Storytelling w reklamie i biznesie nie jest łatwy i niesie ze sobą wiele wyzwań. Stworzenie wciągającej i angażującej historii wymaga czasu oraz bardzo dobrej znajomości swojej grupy docelowej. Jednak odpowiednio wdrożony i przeprowadzony daje wiele korzyści, które pozwolą marce na odnoszenie dużych sukcesów na rynku.

Dlaczego storytelling działa?

Storytelling nie jest nachalną i oczywistą formą reklamy. Treści sprzedażowe są w niego subtelnie wplecione i pełnią rolę drugoplanową. Najważniejsza w całym przekazie jest opowiedziana historia, która zapada w pamięć. Dzięki niej marka jest lepiej utrwalona w świadomości odbiorców oraz kojarzona pozytywnie, przez co z jej produktów albo usług korzysta coraz więcej osób. Dobre historie wpływające na emocje sprzedają znacznie lepiej niż tradycyjne formy reklamy.

Najważniejsze zasady storytellingu:

  • Autentyczność – opowiadane historie nie mogą być wyssane z palca. Muszą opierać się na prawdziwych wydarzeniach, wartościach firmy, korzyściach płynących z używania produktu, itp. Duży sukces odnoszą marki, które stawiają na autentyczność i nie boją się pokazać w opowiadanych historiach swoich nawet najsłabszych stron. Prawda jest jedną z najważniejszych wartości dla klientów, którzy już tyle razy zawiedli się na napompowanym do granic możliwości marketingu, że do wszystkiego zaczynają podchodzić nieufnie. Zaczynają być podejrzliwi, jeżeli coś wygląda dla nich za pięknie. Dlatego w budowaniu wizerunku swojej marki oraz w tworzeniu historii wokół niej najlepiej postawić na autentyzm. Nie warto obiecywać czegoś, co jest niezgodne z prawdą, bo to tylko szkodzi.
  • Wpływanie na emocje - to właśnie emocjami kierujemy się w pierwszej kolejności podczas podejmowania decyzji. Lubimy wmawiać sobie, że jesteśmy racjonalni i decydujemy na podstawie logiki i twardych faktów, ale to emocje najpierw dochodzą do głosu. Storytelling umiejętnie to wykorzystuje – bawi, wzrusza, smuci, intryguje. Trafia do tej części mózgu, która opowiada za emocje i podsuwa pewne obrazy. Takie działania sprawiają, że klient ufa marce, kupi produkt, albo skorzysta z usługi.
  • Budowanie długotrwałych relacji – działania storytellingu nie są jednorazowe. Ich celem jest zbudowanie odpowiedniej więzi pomiędzy marką a odbiorcą komunikatu. Storytelling sprawia, że klient wybierze daną firmę spośród konkurencji i będzie często do niej wracał. Opowiedzenie dobrej historii oraz nawiązywanie do niej w innych reklamach jest idealnym sposobem na to, aby marka cały czas znajdowała się w świadomości klienta.


powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.