Dobra społeczność to podstawa


Ludzie to istoty społeczne. Potrzebujemy innych do przetrwania, a będąc w grupie czujemy się lepiej i pewniej. Najlepsze grupy to te, które łączy wspólna pasja i zainteresowania. Tworzą się w nich najsilniejsze więzi, które potrafią przetrwać długie lata.

Taką grupę możesz zbudować wokół swojej marki, produktu albo usługi. Pokażę Ci, jak to zrobić.

Dlaczego budowanie społeczności jest ważne?

Jeżeli chcesz sprzedać produkt albo usługę musisz znaleźć kogoś, kto je kupi. Najlepiej żeby nie był to zakup jednorazowy, ale żeby klient często wracał do Ciebie po więcej. A takich klientów nie zdobywa się już tradycyjnymi reklamami. Znacznie lepiej działają dobrze zbudowane wokół marki społeczności, do których chętnie przyłączają się inni. Przynależność do społeczności stworzonej wokół marki pozwala na częsty kontakt z jej członkami, dzielenie się opiniami, wymianę uwag – zupełnie jak w grupie przyjaciół w prawdziwym życiu.

Każda firma marzy o silnym przywiązaniu klientów do marki. Jest ono bardzo cenne, bo pozwala na budowanie długotrwałych relacji z odbiorcami. Twoja konkurencja może mieć podobne produkty i osiągać lepsze wyniki, ale nie będzie mieć Twojej społeczności, która Cię wspiera i promuje Twoją markę wśród swoich znajomych.

Budowanie społeczności to długotrwały proces, który wymaga od Ciebie zaangażowania. Nie zdobędziesz setek albo tysięcy fanów z dnia na dzień ani nie zrobisz tego wrzucając treści do sieci raz w miesiącu. Takie działania wymagają odpowiedniego przygotowania i strategii. Trzeba mieć też świadomość, że dzisiaj podjęte działania nie przyniosą od razu rezultatów. Niektórzy przedsiębiorcy szybko zniechęcają się, jeżeli nie widzą od razu efektów, jednak pamiętaj, że zbudowanie silnej społeczności potrwa długo. To tak naprawdę niekończący się proces - do grupy stale będą dołączać nowi członkowie, którzy zainteresują się Twoimi działaniami i będą chcieli stać się ich częścią.

Gdzie budować społeczność?

Jak sama nazwa wskazuje, idealne do tego będą media społecznościowe. Facebook, Instagram, Twitter YouTube – te i inne portale skupiają wokół siebie mnóstwo ludzi. Liczba ich użytkowników osiąga miliony, a w przypadku Facebooka nawet i miliardy. Wszyscy Ci użytkownicy przynależą do mniejszych społeczności skupionych wokół ulubionego zespołu, sportowca, aktora czy też właśnie marki.

Tutaj leży Twoja szansa. Wystarczy odpowiednio dobrać platformę do grupy docelowej i zacząć działać. Załóż tam konta, uzupełnij je danymi i publikuj angażujące treści.

Co robić, żeby zbudować społeczność?

Przede wszystkim Twoje komunikaty nie mogą być jednostronne. Tutaj nie będzie chodziło o Ciebie, ale o ludzi, do których się zwracasz. Daj im szansę na to, żeby się zaangażowali. Podawaj tematy do rozmowy, o których mogą porozmawiać ze sobą w komentarzach. Zadawaj pytania i proś o opinie. Od czasu do czasu podziel się z Twoją społecznością wiedzą i doświadczeniem. Pokażesz dzięki temu, że Ci na nich zależy i chcesz dla nich jak najlepiej. Bądź ich silnym przywódcą, ale nie stawiaj na autorytarny ton, bo możesz ich zniechęcić. Bądź raczej przyjacielem, który zapyta ich, jak im minął weekend i jakie mają plany na ten tydzień.

Często odpowiadaj na komentarze. Twoi fani liczą na to, że zawsze im pomożesz w przypadku pytań i problemów. Jeżeli popełnisz błąd albo zaliczysz jakąś wpadkę nie udawaj, że nic się nie stało. Przyznaj się do błędu, a na pewno to docenią. Może nawet obrócą całość w śmieszny żart i po kilku dniach zapomną, że sprawa miała miejsce. Jeżeli będziesz próbował zamieść wydarzenie pod dywan, to na pewno Ci to wypomną albo nawet opuszczą Twoją społeczność. Ludzie lubią odpowiedzialne marki, które potrafią przyznać się do błędu i powiedzieć mea culpa

Pamiętaj: najważniejsze to bycie aktywnym i angażowanie Twojej społeczności. Takie działania dadzą Ci największe szanse na odniesienie sukcesu.

powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.