Targetowanie reklam – marketing wymierzony w klienta

Działania marketingowe, jakimi jest targetowanie reklam, to bardzo ciekawe zagadnienie. Zacznijmy jednak od odpowiedzi na jedno, bardzo ważne pytanie: dlaczego w ogóle jest potrzebne?

W Internecie reklamy otaczają nas z każdej strony. Między innymi właśnie dlatego nauczyliśmy się ignorować i odruchowo zamykać okienka z wyskakującymi banerami. Już nawet nie sprawdzamy, kto się reklamuje i co próbuje nam „wcisnąć”. Przez to kampanie marketingowe są nieskuteczne, a budżet bezpowrotnie stracony. Marketingowcy oczywiście mają na to rozwiązanie.

Nowoczesne technologie pozwalają nam na śledzenie nawyków ludzi i Internecie. Dzięki narzędziom analitycznym oraz danym zbieranym przez wyszukiwarki dobrze wiemy, czego szukają, w co klikają, co kupują i ile czasu spędzają na danych stronach internetowych. Wszystkie te informacje przydają się właśnie do targetowania reklam, które stają się dopasowane do potrzeb, wręcz uszyte na miarę i przez to bardzo skuteczne.

 

Czym jest targetowanie reklam i jak działa?

Reklama targetowana skupia się na konkretnych cechach, zainteresowaniach i potrzebach konkretnego użytkownika. Każdą z tych informacji można z jednej strony zdobyć poprzez śledzenie zachowania osoby w Internecie, a z drugiej użytkownicy sami dzielą się danymi na przykład na swoich kontach w mediach społecznościowych.  

Jak to wszystko działa? Załóżmy, że szukasz książki o Tatrach w jednej z internetowych księgarni. Sklep śledzi Twoją wizytę poprzez utworzenie na Twoim komputerze pliku, który nazywamy ciasteczkiem. Powiedzmy, że z jakiegoś powodu nie kupujesz książki, ale od teraz jesteś na celowniku reklamy targetowanej, która będzie za Tobą podążać po Internecie. Okienko z reklamą tej książki albo powiązanego tematycznie asortymentu z księgarni, która odwiedziłeś, wyświetli Ci się w kilku albo nawet kilkunastu miejscach.

 

Wady i zalety targetowania reklam

Tego rodzaju marketing ma wiele zalet, ale też i wady. Zacznijmy jednak od pozytywnych aspektów.

Przede wszystkim reklamy targetowane nie są przypadkowe i wyświetlają się tylko osobom, które faktycznie będą zainteresowane kupnem produktu albo usługi. Nie są zatem rozdrażnione tym, że widzą reklamę czegoś, co jest im w ogóle niepotrzebne, co z kolei mogłoby prowadzić do negatywnych skojarzeń z marką. Największa zaleta taregtowania reklam dla przedsiębiorcy to oszczędność kosztów. Jednym z błędów w reklamach na Facebooku czy w Googlach jest brak dopasowania ich do grupy docelowej, przez co marketing staje się bardzo kosztowny i często wydany budżet w ogóle się nie zwraca. Natomiast reklama dopasowana do potencjalnego klienta przynosi realne zyski. Dzięki znajomości zainteresowań i nawyków użytkownika można wybrać kanał komunikacji oraz styl kampanii, przez co jest ona jeszcze bardziej skuteczna.

Niestety targetowanie reklam ma też swoje wady. Przede wszystkim może być postrzegane jako naruszenie prywatności. Wiąże się też z brakiem zgody na wykorzystywanie danych. W ekstremalnych przypadkach firmy mogą wręcz zostać posądzone o szpiegowanie. Z drugiej strony każda osoba, która korzysta z Internetu powinna być świadoma, że strony Internetowe zbierają wszystkie informacje o odwiedzających, jakie tylko mogą i mogą je wykorzystać do swoich celów. Z kolei dla marketingowców każda informacja o potencjalnym kliencie jest na wagę złota. Nie ma się co dziwić, że nie zawahają się użyć jej w reklamie, jeżeli doprowadzą tym do sprzedaży. Przecież na tym polega ich praca.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej o reklamach na Facebooku albo w Google? A może interesują Cię gadżety reklamowe dla firm? Napisz na marketing@pawelkasza.pl a na pewno się dogadamy.



powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.