W poprzednim wpisie na blogu omówiłem, jakie są najczęstsze błędy w kampaniach Google Ads oraz co zrobić, aby ich unikać. Tym razem zajmiemy się Facebookiem. Zapewne wiesz, że media społecznościowe można wykorzystać w celach marketingowych, bo dają ogromne możliwości i gwarantują duże zasięgi. Jednak kampanie muszą być zaplanowane i prowadzone z głową. To, że puścisz reklamę wcale nie oznacza, że osiągniesz wysokie wyniki sprzedaży. Bardziej prawdopodobne jest to, że nie zwróci Ci się za nią budżet. Zastanówmy się zatem, jakie są błędy w kampaniach reklamowych na Facebooku.
Pierwszym krokiem do sukcesu w przypadku wszystkich działań reklamowych i sprzedażowych jest ustalenie celów marketingowych oraz opracowanie strategii jak je osiągnąć. Cele, jakie mogą mieć kampanie reklamowe na Facebooku to na przykład zwiększenie ruchu na stronie internetowej, zwiększenie konwersji albo skierowanie leadów do konkretnej strony lądowania, promocja produktu czy zwiększenie rozpoznawalności marki.
Jeżeli masz dobrze określony cel, to łatwiej jest Ci potem zmierzyć wyniki kampanii oraz to, czy jest ona w ogóle opłacalna. Zamiast marnować fundusze możesz całkowicie zakończyć reklamę lub wprowadzić do niej wymagane zmiany. Przeczytaj podlinkowany wyżej artykuł aby dowiedzieć się, jak ustalać cele, tak aby były osiągalne i mierzalne.
Ustalenie grupy docelowej powinno być jednym z podstawowych kroków, jakie należy wykonać podczas planowania kampanii. Nie ma produktów lub usług, które są przeznaczone dla każdej osoby na świecie. Nawet te najbardziej powszechne towary mają swoich konkretnych odbiorców i reklamy powinny być kierowane właśnie do nich.
Facebook daje Ci ogromne możliwości targetowania. Użytkownicy zakładając profil sami podają swoją lokalizacje, wiek, wykształcenie i zainteresowania, a za każdym razem kiedy klikają Lubię to pod jakimś postem Facebook zapamiętuje tę informacje aby wykorzystać ją w innym celu. Tym celem są działania marketingowe. Musisz jednak pamiętać, że inne firmy także korzystają z kampanii na FB, a więc konkurencja oraz walka o uwagę użytkowników jest naprawdę zacięta. Właśnie dlatego tak ważne jest dobre targetowanie reklam na Facebooku, tak aby wyświetlały się one tylko osobom, które będą najbardziej skłonne kupić produkt lub skorzystać z usługi. Dzięki temu nie przepadną w gąszczu innych treści. Zdecyduj się więc na mniejszą, ale zdecydowanie bardziej wartościową grupę odbiorców, a wyjdziesz na tym znacznie lepiej.
Facebook oferuje kilka typów reklam, z których możesz skorzystać: zdjęcia, filmiki, karuzele, kolekcje, etc. Do tego można stworzyć reklamy desktopowe lub mobilne. Jeżeli znasz swoją grupę docelową to możesz mniej więcej określić, jaki typ najbardziej przypadnie do gustu jej członkom.
Według statystyk reklamy desktopowe mają największy współczynnik konwersji, ale należą też do najdroższych i wiążą się z dużą konkurencją. Jeżeli chcesz ich użyć do ściągnięcia ruchu na stronę możesz bardzo szybko przepalić budżet.
Dobrze jest przygotować kilka rodzajów reklam i testować, która z nich radzi sobie najlepiej.
Częstym błędem w kampaniach na Facebooku jest puszczenie reklamy i zostawienie jej samej sobie na kilka dni albo nawet tygodni. To, jak kampania sobie radzi i jakie ma wyniki trzeba monitorować codzienne. Jeżeli tego nie robisz to nie wiesz, czy osiąga zamierzone cele. Musisz też upewnić się, że Twoi odbiorcy nie widzą cały czas tego samego, bo szybko się znudzą. Sprawdzaj więc między innymi częstotliwość reklamy, jej współczynnik klikalności (CTR), konwersje oraz ilość wygenerowanych leadów. W marketingu trzeba cały czas bazować na danych, które przecież ciągle się zmieniają.
Tworzenie kampanii reklamowych na Facebooku tylko i wyłącznie po to, aby sprzedać produkty lub usługi można porównać do handlowca, który cały czas próbuje Ci coś wcisnąć. Nikt tego nie lubi. Warto postawić na różnorodność oraz wesprzeć reklamy sprzedażowe akcjami budującymi wizerunek i świadomość marki. Można też wrzucać zwykłe posty, które ukażą firmę od tej ludzkiej strony, pokażą odrobinę procesu produkcyjnego albo opowiedzą pewną historię.
Twoje reklamy na Facebooku odniosą sukces, jeżeli weźmiesz pod uwagę swoich odbiorców, a nie tylko swoją firmę i to, co sprzedajesz. Jeżeli zrobisz to dobrze, będziesz cieszyć się wysokimi wynikami i rozwojem swojego biznesu. Wiem, jak do tego doprowadzić. Napisz na marketing@pawelkasza.pl i porozmawiajmy.