Analizę konkurencji powinni przeprowadzić wszyscy właściciele stron www oraz sklepów internetowych. Taka analiza daje dobry obraz tego, co robią rywale, aby się rozwijać i jakie rozwiązania sprawdzają się najlepiej. Często jednak przedsiębiorcy zapominają o analizie konkurencji albo robią ją po łebkach.  A przecież poświęcając trochę czasu i energii oraz korzystając z kilku narzędzi dostajesz mapę i listę wytycznych, które musisz zastosować u siebie.  

Twoja konkurencja to także kopalnia wiedzy na temat SEO, która pomoże w zajmowaniu jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. Analiza konkurencji pod kątem SEO pozwala między innymi na:

  • Sprawdzenie, jakie rozwiązania najlepiej sprawdzają się w danej branży
  • Znalezienie mocnych punktów konkurencji i zastosowanie ich u siebie
  • Znalezienie słabych punktów konkurencji i wykorzystanie ich na swoją korzyść
  • Zorientowanie się, na których działaniach SEO skupić się w pierwszej kolejności

 

 

Krok pierwszy: identyfikacja rywali

Żeby w ogóle zacząć jakiekolwiek działania musisz wiedzieć, z kim tak naprawdę rywalizujesz. Na pewno istnieje wiele innych stron internetowych albo e-sklepów, które będą ścigać się o jak najwyższe pozycje na dane słowa kluczowe. Bezpośredni konkurenci (których pewnie dobrze znasz) działający w tej samej branży nie zawsze pokrywają się z tymi, z którymi będziesz rywalizować w świecie SEO, dlatego zdawanie się w tym przypadku na intuicję może nie być najlepszym rozwiązaniem.

Należy więc zastanowić się, co użytkownicy wpiszą w wyszukiwarkę, aby znaleźć Twoją stronę, a następnie przeprowadzić analizę powstałych w ten sposób słów kluczowych i sprawdzić, kto rankuje najwyżej w SERPach. Taką analizę można przeprowadzić w narzędziu Ahrefs, Senuto czy w najzwyklejszej wyszukiwarce.

Od tego momentu przydatne będzie utworzenie arkusza w Excelu lub podobnym programie i wpisanie o niego kilku najważniejszych rywali. Pozwoli to usystematyzować wiedzę i dobrze zobrazuje końcowe wyniki analizy.

 

Krok drugi: identyfikacja obiecujących słów kluczowych

Jeżeli Twoja strona nie zajmuje czołowej pozycji na dane słowo kluczowe, to sprawdź, kto jest przed Tobą. Zwłaszcza wtedy, kiedy zajmujesz drugie lub trzecie miejsce w wynikach wyszukiwania. Trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie: dlaczego oni są na czołowej pozycji, a nie Ty? Czy ich content jest dłuższy albo lepszy? A może mają więcej linków prowadzących do strony z danym słowem kluczowym, co pozwala im rankować bardzo wysoko? Wprowadzenie kilku zmian na swojej stronie często rozwiązuje problem.

 

Krok trzeci: identyfikacja popularnych podstron

Oprócz znalezienia słów kluczowych konkurencji warto też zidentyfikować najpopularniejsze podstrony w obrębie ich witryny, czyli między innymi które z nich rankują na najwięcej słów kluczowych i które zdobywają najwięcej ruchu. Na przykład dla marketu budowlanego wcale nie muszą to być zakładki z materiałami do budowy lub narzędziami tylko oferta tapet na ścianę. W SEO nigdy nie można niczego zakładać. Każda teoria powinna być poparta dogłębną analizą oraz wykorzystaniem dostępnych narzędzi.

 

Krok czwarty: identyfikacja mocnych i słabych stron

Absolutnie każda strona, nawet ta najbardziej popularna i zajmująca czołowe pozycje, będzie miała słabe strony. Twoja także i jest to wręcz nieuniknione. Ale także potrzebne, bo możesz wykorzystać ten fakt na swoją korzyść. Jeżeli zidentyfikujesz, gdzie Twoja konkurencja „kuleje”, możesz zastosować u siebie kilka rozwiązań, które sprawią, że będziesz lepszy od nich. Zazwyczaj problemy na stronie sprowadzają się do:

  • Tak zwanego autorytetu strony: jak jest postrzegana w sieci, czy należy do dużej marki i ile prowadzi do niej linków zewnętrznych. Im wyższy autorytet strony, tym trudniej ją prześcignąć. W tym przypadku trzeba zwrócić uwagę na mniej popularne słowa kluczowe, które wciąż mają dużą liczbę wyszukiwań lub na słowa kluczowe z długiego ogona, na które nie pozycjonuje się konkurencja.
  • Treści. Trzeba sprawdzić, czy strona zawierają wartościowe treści na każdej podstronie i czy content jest dobrze zoptymalizowany pod kątem SEO.
  • Kwestii technicznych, jak prędkość ładowania strony, opisy alternatywne obrazków, dostępność na urządzenia mobilne, przekierowania, błędne adresy url, źle przeprowadzone linkowanie wewnętrzne albo po prostu błędy w kodzie.

Każdy słaby punkt konkurencji to ogromna szansa dla Ciebie, którą wręcz trzeba wykorzystać.

 

Analiza konkurencji pod kątem SEO to obszerny temat, który wymaga należytej uwagi. Dlatego wkrótce pojawi się druga część tego poradnika, w której znajdziesz jeszcze więcej przydatnych informacji.



powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.