Każdy biznes musi w pewnym momencie skorzystać z marketingu aby napędzić rozwój oraz sprzedaż. Dzięki temu można liczyć na nowych klientów oraz wzrost świadomości marki. Udana kampania marketingowa cieszy jednak zdarza się, że akcja kończy się kompletną klapą i brakiem jakichkolwiek wyników. Nowi klienci przestają napływać, co jest postrachem każdego sprzedawcy. W tej sytuacji trzeba szybko coś zrobić, a zacząć trzeba od zastanowienia się, dlaczego marketing nie działa?

 

Za bardzo skupiasz się na sobie

To ty jesteś sprzedawcą i to Ty jesteś najważniejszy, prawda? Wcale tak nie jest. To klient oraz jego lub jej potrzeby są na pierwszym miejscu i nie za bardzo obchodzi ich, że Twoja firma działa na rynku od 1992 roku, że korzystasz z najlepszych materiałów, że masz ogromne doświadczenie, itp. Taki styl komunikacji trzeba zmienić na taki, który bardziej skupia się na kliencie i jego potrzebach oraz rozwiązaniu problemów, bo to właśnie najbardziej go interesuje. Więc zamiast ciągle mówić ja albo my, mów Ty.

Sprawdź, jak wygląda komunikacja na Twojej stronie internetowej, ulotce czy innych materiałach marketingowych, z których korzystasz. Wprowadź zmiany i gdzie tylko możesz zmień ja na Ty.

 

Wiesz za dużo

Każdego profesjonalistę w swojej dziedzinie dotyka czasem klątwa wiedzy – wydaje mu się, że to, co wie on, wiedzą też wszyscy. To bardzo duży błąd, który może wyjść w komunikacji z klientem. Używanie zawiłych sformułowań, żargonu – to wszystko może negatywnie wpłynąć na rezultat rozmowy.

Zawsze należy dopasowywać się do poziomu wiedzy klienta i podpowiadać w jasny sposób, jak produkt lub usługa wpłynie na jakość życia, w czym pomoże, jak rozwiąże dany problem. To  jest najważniejsze dla osoby, która chce skorzystać z Twoich usług. To jakie towar ma parametry techniczne albo jak wygląda proces jego wytwarzania to kwestia drugorzędna.

 

Twoja marka niczym się nie wyróżnia

Dużym problemem, który przedsiębiorcy tak naprawdę sami sobie sprawiają, jest zbyt duże sugerowanie się konkurencją. Oczywiście lekka inspiracja w niczym nie przeszkadza, ale zawsze trzeba dodać od siebie coś, co będzie charakterystyczne tylko dla Ciebie. Kopiowane działań konkurencji sprawia, że praktycznie nie da się odróżnić jednej firmy od drugiej. Warto znaleźć jakąś cechę, która sprawi, że przedsiębiorstwo będzie rozpoznawalne. W przeciwnym razie zostanie tylko konkurowanie na poziomie ceny, co nie jest dobrym rozwiązaniem.

 

Nie posiadasz grupy docelowej

Jednym z grzechów głównych prowadzenia biznesu jest stwierdzenie, że oferowany produkt jest dla każdego. To nigdy nie jest prawdą. Nie bez powodu mówi się, że jeżeli coś jest do wszystkiego to jest do niczego. Nawet, jeżeli sprzedajesz dość uniwersalny towar, jak na przykład szampon do włosów, to można zareklamować go na różne sposoby w zależności od tego, kto ma go kupić: osoby z długimi włosami, z łupieżem, z rozdwajającymi się końcówkami, itp.

Ustalenie grupy docelowej powinno być jednym z pierwszych kroków w marketingu i ustalaniu kampanii reklamowej. Bez tego zdecydowana większość działań zakończy się porażką.

 

Nie można Cię znaleźć

Skorzystaj z Google lub dowolnej innej wyszukiwarki i poszukaj swojej firmy oraz produktów i usług, które sprzedajesz. Jeżeli nie ma Cię na górze listy wyników, to klient też będzie miał problem, żeby Cię znaleźć. Musisz zadbać od odpowiednią optymalizację SEO strony oraz o jej dobre pozycjonowanie.  Polega to między innymi na dobrym doborze słów kluczowych i korzystaniu z nich w treściach publikowanych na stronie internetowej oraz na blogu. O tym jak wybierać słowa kluczowe do pozycjonowania przeczytasz na blogu mojej agencji marketingowej SkyMarketing.

 

Nie masz atrakcyjnej oferty

Jeżeli wszystko inne zawiedzie, to może po prostu problem leży w Twoim asortymencie. Może nie oferujesz produktów, które rozwiązują jakiekolwiek problemy Twoich klientów, może są one za drogie, może są takie same, jak wszystkie inne. Czasami wystarczy, że przy produktach umieścisz opinie zadowolonych osób, które kupiły towar albo na stronie internetowej opublikujesz studium przypadku, w którym opiszesz, jak Twoja firma pomogła klientowi. Jeżeli to nie pomoże, to być może czas najwyższy na zastanowienie się nad poszerzeniem asortymentu i wprowadzeniem kilku nowości.

 

 

Masz problemy z biznesem lub z marketingiem i nie wiesz, co jest ich przyczyną? Zapraszam do kontaktu. Napisz na marketing@pawelkasza.pl i razem zastanówmy się nad rozwiązaniem.



powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.