Zdobywanie nowych klientów to oczywiście bardzo ważna cześć biznesu, ale nie można zapominać o tych już istniejących. Zrealizowanie zamówienia wcale nie oznacza, że już nigdy nie będziesz mieć do czynienia z daną osobą lub firmą. Wręcz przeciwnie – zadowolony klient na pewno kiedyś do Ciebie wróci i ponownie skorzysta z Twoich usług.
Budowanie dobrych relacji z klientem, zwłaszcza takich długoterminowych, daje bardzo dobre efekty. W ten sposób buduje się zaufanie i wzajemny szacunek oraz osiąga się zyski, nie tylko te finansowe. To jeden z podstawowych elementów tak zwanego marketingu relacji, który wpływa na wizerunek całej firmy. Przedsiębiorstwo, które dba o swojego klienta, znacznie zyskuje w oczach odbiorców. Warto więc zastanowić się: jak budować relacje z klientami, aby mieć z nich jak najwięcej korzyści?
Bardzo ważne jest świadczenie usług na najwyższym poziomie już od samego początku pierwszej transakcji. Pierwszą linią kontaktu na linii klient-firma jest zazwyczaj dział obsługi klienta. To właśnie Ci pracownicy otrzymują telefony i maile z pytaniami, na które muszą odpowiedzieć i rozwiać wszelkie wątpliwości. Na ich barkach spoczywa bardzo duża odpowiedzialność, dlatego warto cały czas udoskonalać ich umiejętności, prowadzić szkolenia oraz docenić za wysiłki. Zadowolony pracownik działu obsługi klienta jeszcze lepiej wykonuje swoje obowiązki oraz zależy mu na wysokim zadowoleniu swojego rozmówcy.
Szybkie i kompleksowe odpowiadanie na pytania pokazuje, że dbasz o klienta oraz że jego lub jej dobro jest dla Ciebie ważne. To znak, że można Ci zaufać.
Podczas rozmowy z klientem bądź zawsze nastawiony pozytywnie i pokazuj pewność siebie. Nawet, jeżeli realizacja projektu albo transakcji napotkała na problemy, przedstaw jakie są rozwiązania. Klient może i będzie zawiedziony, ale za to będzie wiedział, że panujesz nad sytuacją i wiesz, co trzeba zrobić. Optymizm i zapał do działania zawsze przyciągają ludzi i dobrze na nich działają.
Jeżeli możesz sobie na to pozwolić, podejdź do każdego klienta indywidualnie i dopasuj swoją ofertę do aktualnych potrzeb. Poczują się dzięki temu wyróżnieni i wysoko ocenią Twoje usługi. Pokaż, że każdego klienta postrzegasz przede wszystkim jak osobę, a nie jako maszynkę do robienia pieniędzy. Niektóre branże, jak na przykład marketing internetowy, pozwalają na nawiązane naprawdę bliskich stosunków z klientem, przez co jeszcze bardziej wzrasta poziom zaufania.
W przeciwieństwie do Ciebie klient nie jest ekspertem w Twojej branży. Nie wie, jak wygląda praca od podszewki oraz co trzeba po kolei zrobić, alby zrealizować zlecenie lub projekt. Dlatego warto wyjaśnić mu, jak wyglądają procesy, na czym polegają usługi czy do czego służą poszczególne produkty. Warto też podać klientowi realistyczne terminy realizacji czy możliwości produkcyjne i przerobowe. Jeżeli uważasz, że wyjdzie to na korzyść osób korzystających z Twoich usług, to zastanów się nad przeprowadzaniem profesjonalnych szkoleń. Dzięki temu klienci czują pewność, że jesteś dobrym i odpowiedzialnym przedsiębiorcą, który stawia na profesjonalizm.
Jeżeli klient zażąda, aby projekt został zrealizowany w ten, a nie inny sposób, a Ty od razu wiesz, że tak się nie uda, to nie bój się powiedzieć tego na głos. Wcale nie będzie to oznaczać Twojej porażki. Wręcz przeciwnie. Osoba znająca się na danym fachu nie waha się przed zgłaszaniem potencjalnych problemów i innych obiekcji i właśnie stąd bierze się jej siła.
Zgadzanie się na wszystko tylko po to, żeby zarobić, będzie mieć opłakane skutki. Między innymi negatywnie wpłynie na Twoja reputację kiedy okaże się, że jednak nie jesteś w stanie zrealizować projektu albo zlecenia.
Jednym z najlepszych sposobów na budowanie dobrych relacji z klientami jest pokazanie się z bardzo profesjonalnej strony i dostarczanie świetnych rezultatów. Jeszcze lepszy efekt da przewyższanie oczekiwań klienta, ale na pewno nie można obiecywać niemożliwego. Proponuj tylko to, co jesteś w stanie dostarczyć i w czym jesteś dobry. Dzięki temu zaimponujesz klientowi ostatecznym rezultatem i sprawisz, że będzie chciał do Ciebie wrócić.
Zastanów się, co jest najważniejsze dla Twojego klienta: realizacja na czas, estetyczne wykonanie, demonstracja produktu lub usługi czy może jakieś dodatkowe materiały marketingowe, z których może skorzystać? Poświęć najwięcej uwagi właśnie tej rzeczy i dopracuj ją do perfekcji.
Chcesz poznać więcej wskazówek z zakresu marketingu i biznesu? Zapraszam do kontaktu. Wyślij mail na adres: marketing@pawelkasza.pl