Cały marketing opiera się na ustalaniu celów, dążeniu do nich i ich realizacji. Bez tego nie wiesz, czy Twój wysiłek i Twoja praca są w ogóle opłacalne i sensowne. Przecież nie zaczniesz kampanii marketingowej bez określenia, co tak naprawdę chcesz osiągnąć. Ustalenie celu marketingowego pomaga też w kontrolowaniu budżetu i zorientowaniu się w kosztach całego przedsięwzięcia.
Cele często wyznaczają kierunek działań oraz to, jak te działania mają wyglądać. Prowadzą do sukcesu, czy to w życiu prywatnym, czy w zawodowym. Jednak podczas ustalania celów marketingowych trzeba kierować się pewnymi zasadami. Dzięki temu zamiast oznaczać gwarantowaną porażkę, będą motywować do podejmowania dalszych kroków. Twoje cele muszą być przystosowane do koncepcji SMART. Co to takiego?
SMART (z języka angielskiego mądry) to zbiór pierwszych liter od słów specific, measurable, achievable, relevant i time-bound. Ich polskie odpowiedniki to skonkretyzowany, mierzalny, osiągalny, istotny i określony w czasie. Zastosowanie tych reguł podczas ustalania celów marketingowych znacznie ułatwia ich późniejszą realizację.
Marketingowcy, którzy zapisali swoje cele, realizują je znacznie szybciej i skuteczniej niż osoby działające na ślepo stwierdzając, że „jakoś to będzie”. Dlaczego tak jest? Przede wszystkim dzięki celom marketingowym wiesz, do czego dążysz. Możesz więc opracować całą strategię i realizować ją krok po roku. Pozwoli Ci to rozbić każde z zadań na mniejsze etapy, a realizowanie ich jeden po drugim zdecydowanie zachęci Cię do dalszej pracy. Z opracowaną strategią wiesz, że aby dotrzeć do punktu D musisz najpierw zmierzyć się z punktami A, B i C. Ale dzięki ustaleniu celów i strategii marketingowej doskonale wiesz, na czym te punkty polegają i co musisz zrobić. Jak to działa w praktyce? Mniej więcej opisałem proces opracowywania celów i strategii w artykule Jak zrobić sprzedaż wartą miliony?
Jakie cele mają marketingowcy i biznesmeni? Najpopularniejsze z nich to:
Są to cele bardzo ogólne. Można więc rozbić je na mniejsze i bardziej osiągalne, które wytyczą pewną ścieżkę działania, czyli na przykład:
Każdy z tych celów można podzielić na jeszcze mniejsze i robić tak, aż dojdzie się do najmniejszej „cegiełki” budującej cały cel. Zrealizowanie tak małej cegiełki jest znacznie prostsze niż rzucenie się na głęboką wodę i próba osiągnięcia rekordu sprzedaży z miejsca, prawda?
Wróćmy więc do koncepcji SMART, która znacznie ułatwi Ci ustalanie celów marketingowych. Twój cel musi być zatem:
W marketingu liczy się nie tylko produktywność lub wykonywane czynności. Najważniejsze są osiągane rezultaty oraz to, czy spełniają one założone oczekiwania związane z rozwojem całego biznesu. Zastosowanie koncepcji SMART do każdego celu znacznie ułatwia ich realizację oraz sprawia, że ich osiągnięcie jest zdecydowanie bardziej prawdopodobne.
Przyda się do tego poniższa formułka:
Do {data} nasz zespół marketingowy sprawi, że firma {nazwa przedsiębiorstwa} osiągnie {numer} {wskaźnik} na każdy {zakres czasu}
A tak wygląda konkretny cel rozpisany według tej formułki:
Do końca 2021 roku nasz zespół marketingowy sprawi, że strona internetowa Twojej firmy zdobędzie 50 nowych słów kluczowych w TOP3 na każdy kwartał.
I tak właśnie określiłem główny cel mojemu zespołowi. Teraz tylko wystarczy podzielić go na mniejsze kroki i zabrać się do działania.
Czas na Ciebie. Wyznacz swoje cele marketingowe, a ja pomogę Ci je zrealizować.