Cały marketing opiera się na ustalaniu celów, dążeniu do nich i ich realizacji. Bez tego nie wiesz, czy Twój wysiłek i Twoja praca są w ogóle opłacalne i sensowne. Przecież nie zaczniesz kampanii marketingowej bez określenia, co tak naprawdę chcesz osiągnąć. Ustalenie celu marketingowego pomaga też w kontrolowaniu budżetu i zorientowaniu się w kosztach całego przedsięwzięcia.

 

Ustalanie celów marketingowych działa jak mapa podczas długiej podróży

Cele często wyznaczają kierunek działań oraz to, jak te działania mają wyglądać. Prowadzą do sukcesu, czy to w życiu prywatnym, czy w zawodowym. Jednak podczas ustalania celów marketingowych trzeba kierować się pewnymi zasadami. Dzięki temu zamiast oznaczać gwarantowaną porażkę, będą motywować do podejmowania dalszych kroków. Twoje cele muszą być przystosowane do koncepcji SMART. Co to takiego?

SMART (z języka angielskiego mądry) to zbiór pierwszych liter od słów specific, measurable, achievable, relevant i time-bound. Ich polskie odpowiedniki to skonkretyzowany, mierzalny, osiągalny, istotny i określony w czasie. Zastosowanie tych reguł podczas ustalania celów marketingowych znacznie ułatwia ich późniejszą realizację.

 

Dlaczego ustalanie celów marketingowych jest tak ważne?

Marketingowcy, którzy zapisali swoje cele, realizują je znacznie szybciej i skuteczniej niż osoby działające na ślepo stwierdzając, że „jakoś to będzie”. Dlaczego tak jest? Przede wszystkim dzięki celom marketingowym wiesz, do czego dążysz. Możesz więc opracować całą strategię i realizować ją krok po roku. Pozwoli Ci to rozbić każde z zadań na mniejsze etapy, a realizowanie ich jeden po drugim zdecydowanie zachęci Cię do dalszej pracy. Z opracowaną strategią wiesz, że aby dotrzeć do punktu D musisz najpierw zmierzyć się z punktami A, B i C. Ale dzięki ustaleniu celów i strategii marketingowej doskonale wiesz, na czym te punkty polegają i co musisz zrobić. Jak to działa w praktyce? Mniej więcej opisałem proces opracowywania celów i strategii w artykule Jak zrobić sprzedaż wartą miliony?

Jakie cele mają marketingowcy i biznesmeni? Najpopularniejsze z nich to:

  • Zwiększenie sprzedaży
  • Zwiększenie rozpoznawalności marki (w tym przyda Ci się na przykład mocna identyfikacja wizualna firmy)
  • Zwiększenie udziałów w rynku
  • Zbudowanie silnych relacji z udziałowcami
  • Wkroczenie na nowe rynki lub rozszerzenie działalności
  • Dotarcie do nowych klientów


Są to cele bardzo ogólne. Można więc rozbić je na mniejsze i bardziej osiągalne, które wytyczą pewną ścieżkę działania, czyli na przykład:

  • Rozbudowanie strony internetowej
  • Prowadzenie działań z zakresu optymalizacji SEO i pozycjonowania
  • Zdobycie nowych followersów w mediach społecznościowych
  • Prowadzenie e-mail marketingu
  • Poprawa współczynnika konwersji
  • Wprowadzenie kampanii reklamowych

Każdy z tych celów można podzielić na jeszcze mniejsze i robić tak, aż dojdzie się do najmniejszej „cegiełki” budującej cały cel. Zrealizowanie tak małej cegiełki jest znacznie prostsze niż rzucenie się na głęboką wodę i próba osiągnięcia rekordu sprzedaży z miejsca, prawda?

 

 

SMART cele marketingowe

Wróćmy więc do koncepcji SMART, która znacznie ułatwi Ci ustalanie celów marketingowych. Twój cel musi być zatem:

  • Skonkretyzowany, skupiony tylko na jednym, jasno określonym wskaźniku
  • Mierzalny, a więc musisz być w stanie zmierzyć skuteczność swoich działań
  • Osiągalny, czyli taki, który nie jest tylko pustym frazesem. Aby osiągnąć cel musisz posiadać odpowiednie środki, wiedzę oraz doświadczenie
  • Istotny dla rozwoju Twojego i Twojej firmy oraz budujący Cię do dalszego działania
  • Określony w czasie – musisz wyznaczyć sobie pewien punkt w przyszłości, do którego chcesz zrealizować swój cel

 

W marketingu liczy się nie tylko produktywność lub wykonywane czynności. Najważniejsze są osiągane rezultaty oraz to, czy spełniają one założone oczekiwania związane z rozwojem całego biznesu. Zastosowanie koncepcji SMART do każdego celu znacznie ułatwia ich realizację oraz sprawia, że ich osiągnięcie jest zdecydowanie bardziej prawdopodobne.

 

Jak ustalać cele SMART?

Przyda się do tego poniższa formułka:

Do {data} nasz zespół marketingowy sprawi, że firma {nazwa przedsiębiorstwa} osiągnie {numer} {wskaźnik} na każdy {zakres czasu}

A tak wygląda konkretny cel rozpisany według tej formułki:

Do końca 2021 roku nasz zespół marketingowy sprawi, że strona internetowa Twojej firmy zdobędzie 50 nowych słów kluczowych w TOP3 na każdy kwartał.

I tak właśnie określiłem główny cel mojemu zespołowi. Teraz tylko wystarczy podzielić go na mniejsze kroki i zabrać się do działania.
Czas na Ciebie. Wyznacz swoje cele marketingowe, a ja pomogę Ci je zrealizować.



powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.