Czy marketing to dobry kierunek działania?


Nowy rok to nowe szanse, nowe plany i nowe możliwości. Czas przeanalizować swoje działania z 2020 roku i zastanowić się, czy jest coś do poprawy. Warto zacząć od marketingu, który w obecnych czasach jest wręcz niezbędny, aby firma odnosiła wysokie wyniki sprzedaży oraz zarabiała dużo pieniędzy. O ile zdobywanie ruchu organicznego poprzez optymalizację stron internetowych i SEO jest bardzo ważne i wciąż opłacalne, to tak naprawdę bez wsparcia ze strony marketingu przychody będą mniejsze. Co zatem zrobić, aby marketing był jak najbardziej skuteczny i przynosił zamierzone efekty? Na czym skupić się w 2021 roku i jakie cele sobie postawić?



5 kroków do skutecznego marketingu i dobrej sprzedaży

1. Dobrze poznaj swoich odbiorców

Firmy i przedsiębiorcy odnoszą sukces, kiedy dobrze identyfikują potrzeby odpowiedniej grupy docelowej oraz oferują produkty i usługi, które zaspokajają te potrzeby. Dlatego każdy skuteczny marketing zaczyna się od badań rynku, poszukiwań i wyciągania wniosków. Twój rynek docelowy to każda osoba, do której możesz dotrzeć i która będzie skłonna kupić Twój produkt albo skorzystać z usługi. Jeżeli sprzedajesz drogie i luksusowe towary, Twoja grupa docelowa to klienci z wysokimi dochodami, którzy wybierają bardziej ekskluzywny asortyment. W ich przypadku marketing będzie wyglądał zupełnie inaczej niż ten skierowany do zwykłego Kowalskiego. Reklama na Facebooku raczej do nich nie dotrze i nie przekona do zakupu. Ale proponowanie dodatkowych usług czy możliwość zostania członkiem zamkniętego klubu brzmi już znacznie bardziej interesująco. To Twój rynek docelowy definiuje to, jak będzie wyglądać Twój marketing.


2. Zidentyfikuj potrzeby grupy docelowej

Jeżeli już określiłeś, kto jest Twoimi klientami i kto kupi Twoje produkty, czas na określenie, czego tak naprawdę potrzebują. Musisz zidentyfikować te potrzeby członków grupy docelowej, które Twoja firma jest w stanie zaspokoić lepiej, szybciej albo taniej niż konkurencja, z którą rywalizujesz. Oczywiście najlepiej jest połączyć wszystkie te cechy, jednak nie zawsze jest to proste czy wręcz wykonalne. Na początku lepiej skupić się na jednej rzeczy i robić ją dobrze, a dopiero potem pracować nad resztą.

3. Określ cenę

Kolejny element badań rynku w sprzedaży to kwestia ceny. Skoro znasz już swój rynek docelowy oraz jakie potrzeby ma Twoja grupa docelowa czas na określenie, ile są skłonni zapłacić za oferowany produkt lub usługę. Najpierw musisz dowiedzieć się, ile płacą obecnie. To bardzo proste. Wystarczy odwiedzić sklepy i strony konkurencji i przeanalizować je ofertę i sprzedawany asortyment. Teraz zastanów się, czy możesz oferować podobne produkty w niższej cenie i czy będzie to dla Ciebie opłacalne. Jeżeli okaże się, że nie, to trzeba będzie poszukać innych rozwiązań aż do skutku.

4. Zacznij promocję

Działania promocyjne muszą opierać się na zaspokajaniu potrzeb klientów i konkurencyjnej cenie. Warto zacząć od pokazania, jak możesz rozwiązać problemy swojej grupy docelowej i zaznaczenia, że możesz zrobić to taniej niż inni. W tym kroku trzeba pomyśleć jeszcze o kanale promocji. Czy będą to media tradycyjne czy cyfrowe? Czy skupisz się na obecności w mediach społecznościowych czy kampaniach produktowych w Google czy innych wyszukiwarkach? Im więcej szczegółów dopracujesz, tym Twoja kampania będzie skuteczniejsza.

5. Sprzedaj produkt lub usługę

Ostatni element skutecznego marketingu to ułatwienie potencjalnym klientom kupno produktu lub skorzystanie z usługi. Przeszkodami będą tutaj długi czas oczekiwania, ograniczony wybór form dostawy i płatności, konieczność wyjścia z domu w celu odebrania przesyłki albo dokonania formalności albo poziom obsługi klienta, który pozostawia wiele do życzenia. Każdą z potencjalnych przeszkód trzeba zidentyfikować i się jej pozbyć, albo przynajmniej zminimalizować jej skutki.



Podsumowanie

Marketing to ciągłe starania, a nie jednorazowe działanie. Za każdym razem, kiedy wprowadzasz zmiany do swojej oferty i dodajesz do niej nowe produkty, warto sięgać po powyższe kroki. W zależności od asortymentu może zmienić się grupa docelowa oraz jej potrzeby, a zatem inne będą też działania marketingowe. Zawsze szukaj nowych rozwiązań, analizuj rynek i odpowiednio reaguj na zmiany, a Twoje szanse na sukces znacznie wzrosną.

powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.