Grupa docelowa ma ogromne znaczenie dla biznesu


Jeżeli prowadzisz biznes, to chcesz zarabiać jak najwięcej. Może Ci się wydawać, że kierując swoją ofertę do każdego, Twoje zyski będą większe. Nieprawda. Im bardziej konkretny jest Twój odbiorca, tym lepsze rozwiązania możesz zaproponować i zwiększyć szanse na sukces. „Jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego” to bardzo prawdziwe słowa, które powinien pamiętać każdy przedsiębiorca.



Grupa docelowa – co to takiego?


Grupa docelowa to Twoi potencjalni klienci, do których chcesz trafić z produktem lub usługą. Określenie jej jest jednym z podstawowych działań dla każdego biznesu. Analiza grupy docelowej ma duży wpływ na sprzedaż i powinno się ją wykonywać podczas każdych działań. Załóżmy, że chcesz wprowadzić nową usługę do swojego portfolio. Zamiast zrobić to w ciemno, warto zastanowić się, kto takiej usługi najbardziej potrzebuje. Jeżeli wiesz, kto od Ciebie kupi, to możesz zaprojektować optymalne kampanie reklamowe albo wprowadzać modyfikacje do oferty w zależności od potrzeb.



Szeroka grupa docelowa – czy warto?


Wybór szerokiej grupy docelowej może na początku wydawać się dobrym pomysłem, ale tak naprawdę stwarza wiele problemów.

Podam bardzo prosty przykład: szampon do włosów. Potrzebuje go każdy, a więc można liczyć na to, że kupi go dużo osób, a sprzedaż będzie wysoka. Jednak szampon jest nie tylko produktem pierwszej potrzeby, ale też może rozwiązywać problemy konsumentów. Pomijając fakt, że na rynku mamy osobne szampony dla kobiet i mężczyzn, na półkach znajdziemy też szampony nawilżające, przeciwłupieżowe, wzmacniające włosy, do włosów farbowanych czy do przetłuszczającej się skóry głowy. Klient, który wchodzi do drogerii w większości przypadków nie szuka zwykłego, ogólnego szamponu ale produktu, który odpowie na jego aktualne potrzeby. Jeżeli zdecydujesz się na ogólny produkt dla każdego, to tak naprawdę nie masz się czym wyróżnić na tle konkurencji, bo podobnych towarów będzie całe mnóstwo.

Jeżeli Twoja grupa docelowa jest za szeroka, nie wiesz tak naprawdę, do kogo się zwracasz. Przez to stworzenie materiałów reklamowych jest bardzo trudne. Dotyczy to nawet tak „drobnych” elementów jak dobór kolorów i czcionki. A kolory w reklamie są bardzo ważne, o czym pisaliśmy już na blogu mojej agencji reklamowej SkyMarketing. Reklama będzie też prawdopodobnie za ogólna i przepalisz budżet. Pozyskiwanie nowych klientów będzie bardzo kosztowne i mało skuteczne.

Wybierając szeroką grupę docelową odbierasz sobie wiele możliwości targetowania reklam w mediach społecznościowych. Facebook Ads pozwala na wyświetlanie reklam konkretnym odbiorcom, którzy będą najbardziej skłonni do zakupu albo skorzystania z usług. Jednak tworząc kampanię musisz określić, kto zobaczy Twoją reklamę, łącznie z przedziałem wiekowym, lokalizacją czy zainteresowaniami.



Wąska grupa docelowa – przepis na sukces


Co daje Ci zawężenie grupy docelowej? Przede wszystkim idealne dopasowanie oferty do potrzeb klientów oraz zdobywanie ich lojalności. Dzięki temu szanse, że dojdzie do kupna wzrastają pomimo tego, że liczba potencjalnych klientów jest znacznie mniejsza. Koszty związane z marketingiem maleją, bo reklamy trafiają do odpowiednich odbiorców. Dodatkowo lojalni klienci będą do Ciebie często wracać oraz opowiedzą o Tobie znajomym i członkom rodziny.

Wąska grupa docelowa pozwoli Ci na zbudowanie mocnej bazy klientów, którą w każdej chwili możesz próbować rozbudować. Dlatego sprawdzi się zwłaszcza w przypadku małych i nowopowstałych firm, dla których każdy klient jest na wagę złota.

Zawężenie grupy docelowej oznacza też mniejszą konkurencję oraz duże szanse na wyróżnienie się na rynku. Pomaga także w pozycjonowaniu strony lub sklepu internetowego na konkretne słowa kluczowe i ściągnięcie ruchu organicznego.



Pamiętaj: nie da się zadowolić każdego. Im wcześniej zdasz sobie z tego sprawę, tym szybciej możesz zacząć lepiej działać i więcej zarabiać.

powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.