Paweł Kasza
Biznes
0 Komentarzy
Bez produktów nie ma sprzedaży
Jeżeli dopiero myślisz o założeniu sklepu internetowego lub jesteś początkującym sprzedawcą, zastanawiasz się pewnie, skąd brać produkty. To częste pytanie, które pojawia się na początku przygody z e-commerce.
Założenie sklepu internetowego wcale nie jest trudne, ale co dalej? Potrzebni Ci będą dostawcy, których produkty będziesz sprzedawać w swoim e-sklepie.
Producent czy dystrybutor – kogo wybrać?
Na początek naucz się rozpoznawać, kto jest kim na rynku. Producent wytwarza towary, a dystrybutor rozprowadza produkty, które bierze od producentów. Podczas przeglądania produktów w sklepach zwracaj uwagę, czy mają one kod produktu. W zdecydowanej większości przypadków producenci oznaczają swój asortyment. Zdecydowania ułatwia to odnalezienie go w magazynie. Producent w opisie swoich towarów oraz usług użyje słów „produkujemy”, „wytwarzamy” albo „tworzymy”. Często umieści też zdjęcia hali produkcyjnej, procesu produkcji oraz swoich maszyn. Dystrybutor natomiast napisze „oferujemy następujące produkty”, „jesteśmy dystrybutorem” albo „zajmujemy się hurtową sprzedażą”. Dlaczego rozpoznawanie producentów i dystrybutorów jest ważne? Współpraca z nimi nie wygląda tak samo oraz daje Ci inne możliwości.
Zalety i wady zaopatrywania się bezpośrednio u producenta
Jeżeli zdecydujesz się na sprowadzanie towarów od producenta, możesz narzucić wyższe marże w swoim sklepie. Daje to dużą wolność oraz oznacza większy zysk. Logistyka także wypada znacznie korzystniej. Jest jednak kilka wad tego rozwiązania. Producent zazwyczaj wymaga zakupu dużej ilości towarów na raz, do czego potrzebny jest magazyn. Początkujące sklepy nie mają wystarczającej przestrzeni, aby to wszystko zmieścić. Na początku współpracy producent będzie wymagał też od Ciebie zapłaty z góry, co nie jest niczym dziwnym.
Wiarygodność „młodego” sklepu, który dopiero stawia pierwsze kroki w świecie e-commerce nie jest jeszcze wysoka i producent nie wie, czy taki sklep jest wypłacalny.
Współpraca z dystrybutorem
Jeżeli współpraca z producentem nie wygląda dla Ciebie korzystnie, zdecyduj się na dystrybutorów, których na rynku jest sporo. Ich listę znajdziesz na stronie internetowej producenta albo możesz też poprosić wytwórcę towarów o taki spis. Warunki współpracy z dystrybutorem można ustalać indywidualnie i nie są one tak sztywne jak w przypadku producentów. Do tego u dystrybutora możesz zamawiać takie ilości towarów, jakie są Ci potrzebne i jakie jesteś w stanie przerobić. Dystrybutor dba też o promocję marki na rynku, tak aby produkty były znane i chętnie kupowane.
Jak znaleźć dobrych dostawców?
Po pierwsze, znajdź produkty, których sprzedaż Cię interesuje. Obecna sytuacja jest niepewna, a rynek oraz zapotrzebowanie na towary zmieniają się dość dynamicznie. Poszukaj,
co sprzedaje się najlepiej w 2020 roku, a następnie sprawdź, kto takie produkty sprzedaje. W poszukiwaniu dostawcy przyda Ci się przeprowadzenie analizy sklepów i asortymentu konkurencji. Następnie sprawdź, kto jest producentem danych towarów i odwiedź stronę internetową firmy. Powinny się znaleźć na niej informacje, gdzie można kupić produkty albo kto jest ich dystrybutorem na danym terenie. Z każdym z dystrybutorów możesz skontaktować się i poznać ich warunki współpracy.
Innym dobrym rozwiązaniem jest udział w targach branżowych. Na razie raczej żadne się nie odbędą, ale warto pamiętać o nich na przyszłość. Na targach można znaleźć nie tylko dobrych producentów i importerów produktów. To też doskonałe miejsce na nawiązanie kontaktów biznesowych, z których możesz skorzystać z każdej chwili. Każde ze stoisk oferuje ulotki, katalogi oraz materiały marketingowe, które posłużą Ci za inspirację, co jeszcze możesz wprowadzić do oferty swojego sklepu.
Co wybrać: jednego czy wielu dostawców?
Ta decyzja należy już do Ciebie. Wszystko zależy od tego, czy wolisz skupić się na doszlifowaniu współpracy z jedną firmą, która ma dobrą ofertę i warunki, czy jednak nie lubisz się ograniczać i mieć więcej opcji. Kilku dostawców to większa oferta produktowa, do której będziesz mieć gotowy dostęp jak już zdecydujesz się rozbudować biznes. Nawet jeżeli chcesz zacząć od jednego źródła, to pozostań z resztą firm w kontakcie na przyszłość. Budowanie realizacji z jednym dostawcą daje możliwość zwiększenia rabatów zakupowych, a za tym idzie zwiększenie Twoich zysków na określonym asortymencie.
Czy istnieje dostawca idealny?
Szukając dostawców chcesz aby ceny towarów były niskie, warunki współpracy jak najbardziej korzystne, a produkty tak atrakcyjne i oryginalne, żeby zostawić konkurencję daleko w tyle. Tacy dostawcy na pewno istnieją, ale ich znalezienie zabiera dużo czasu i energii. Na początku działalności taka strategia może być zgubna. Zamiast skupić się na tym, żeby mieć co sprzedawać, marnujesz czas na odkrycie perełki. Nie ma nic złego w korzystaniu z tego samego dostawcy, co Twoja konkurencja. Ważne jest to, co możesz zaoferować, a czego nie mają inne sklepy. Rabaty, ulepszenia produktów, doskonała obsługa klienta – to na pewno wyróżni Cię na tle innych.
Jak rozpocząć współpracę z dostawcami i co napisać w pierwszym mailu do producenta albo dystrybutora? Opisałem to w drugim rozdziale mojego
darmowego e-booka „Jak uratować biznes. E-commerce marketing”. Znajdziesz w nim wiele informacji i wskazówek dotyczących założenia sklepu internetowego, sprzedaży na Allegro czy marketingu internetowego.
powrót do listy wpisów
0 Komentarzy
Przyłącz się do dyskusji