Sprzedawcy czerpią bardzo wiele korzyści ze sprzedaży w Internecie. Klienci mogą u nich kupować produkty 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. W porównaniu do sklepów stacjonarnych, w Internecie można dotrzeć do znacznie większej grupy odbiorców.
Jest kilka dostępnych opcji w przypadku sprzedaży online i branży e-commerce. Niektórzy decydują się na otworzenie własnego e-sklepu, a inni wolą wybrać sprawdzony i popularny marketplace.

Na temat marketplace pisałem już dwa miesiące temu w artykule Czy ktoś jest w stanie wyprzedzić Allegro na rynku marketplace’ów? W tym wpisie skupię się na porównaniu dwóch najpopularniejszych miejsc na sprzedaż w Internecie. Przedstawię Ci ich dobre i złe strony, tak aby wybór był dla Ciebie prostszy.



Różnice pomiędzy własnym sklepem e-commerce a marketplace


Najprościej mówiąc, marketplace jest stroną internetową, na której można kupić produkty od wielu różnych sprzedawców. Właśnie ten aspekt jest najbardziej atrakcyjny dla kupujących. Podobnie jak w przypadku centrum handlowego, w jednym miejscu mogą dostać różnorodne towary. Założenie konta na marketplace jest bardzo łatwe i szybkie, a sprzedaż można zacząć praktycznie od razu. W transakcji udział biorą tak naprawdę trzy strony: sprzedawca, kupujący i pośrednicząca platforma.

Najpopularniejszym marketplace w Polsce jest Allegro. Jeżeli chcesz zacząć swoją przygodę z biznesem od tej platformy sprzedażowej, przyda Ci się wiedza o tym Jak stworzyć pierwszą aukcję na Allegro.

Sklep internetowy to miejsce, w którym jeden sprzedawca oferuje klientom swoje produkty. Nie ma żadnych pośredników, a do transakcji dochodzi pomiędzy sprzedającym a kupującym. W przeciwieństwie do marketplace to właściciel e-sklepu musi zadbać o jego zbudowanie i prawidłowe funkcjonowanie. Nie jest to jednak takie trudne, a sklep internetowy można założyć w 7 prostych krokach. Zdecydowanie więcej czasu zajmuje jego dopracowywanie i zapełnienie wirtualnych półek asortymentem.



Marketplace i sklep internetowy – co wybrać?


Oba te rozwiązania mają swoje wady i zalety i to od Ciebie zależy, które z nich jest bardziej atrakcyjne i pasuje do Twoich potrzeb. Nie ma co ukrywać, że sklep internetowy jest lepszy i daje Ci więcej wolności oraz opcji, ale możesz nie mieć czasu albo kosztów na jego założenie. Na początku możesz zacząć sprzedawać na marketplace, ale w pewnym momencie warto zacząć na poważnie myśleć o otwarciu profesjonalnego e-sklepu.


Zalety marketplace

  • Łatwość w rozpoczęciu sprzedaży – konto założysz w kilka minut, a jeżeli masz gotowe zdjęcia produktów, sprzedawać zaczniesz już tego samego dnia.
  • Możliwość dotarcia do wielu klientów – platformy sprzedażowe mają już ugruntowaną pozycję na rynku i zazwyczaj korzysta z nich wiele osób. Allegro ma zarejestrowanych 18 milionów użytkowników, którzy każdego dnia zawierają ponad 500 tysięcy transakcji.

Wady marketplace

  • Konieczność dostosowywania się do sztywnych regulaminów – każda z platform sprzedażowych ma swoje własne zasady, które potrafią być bardzo rygorystyczne. Dotyczą między innymi zdjęć produktów, wyglądu miniatur, treści opisów czy poziomu obsługi klienta. Marketplace dbają o swój wizerunek, dlatego za złamanie regulaminu nakładają na sprzedawców kary.
  • Prowizja – o ile założenie konta jest bezpłatne, tak w handlu nic nie jest za darmo. Allegro pobiera prowizję od każdej sprzedaży, a od czerwca 2020 także od kosztów wysyłki. Pobieranie prowizji to standardowa procedura w przypadku każdego marketplace.
  • Mała szansa na wyróżnienie się na tle konkurencji – na platformach sprzedażowych jest mnóstwo ofert, które są do siebie bardzo podobne. Co prawda można pokusić się o promowanie swoich ofert (na Allegro za pomocą kampani Allegro Ads), jednak nie daje to gwarancji wysokiej sprzedaży. Nie masz też za dużego wpływu na budowanie swojego wizerunku. Wygląd aukcji jest ujednolicony i jedyne czym tak naprawdę możesz się wyróżnić jest cena towaru, opcje dostawy albo gratisy.


Zalety własnego sklepu internetowego

  • To Ty ustalasz zasady – każdy ze sklepów tworzy swój własny regulamin dla klientów i to Ty decydujesz, jak będą wyglądały zdjęcia produktów, co znajdzie się w ich opisach oraz jak zostaną zaprezentowane.
  • Brak pośredników = brak prowizji – nikt nie stoi pomiędzy Tobą a klientem, a więc cały zysk ze sprzedaży ląduje w Twojej kieszeni. Możesz też narzucać wysokie marże, bo klient nie ma łatwego i szybkiego porównania z innymi ofertami.
  • Indywidualny dobór rozwiązań – to, jak będzie wyglądał Twój sklep, zależy w głównej mierze od Ciebie. Pewnym ograniczeniem będzie oprogramowanie, które zostanie użyte do założenia sklepu. Jednak grafiki, kolorystyka, układ okienek, wygląd karty produktowej – wszystkie te elementy można dobrać do branży albo do panujących trendów, tak aby były jak najbardziej atrakcyjne dla klienta.
  • Możliwość optymalizacji i pozycjonowania – posiadanie własnego sklepu pozwala na zajęcie się jego optymalizacją SEO oraz walką o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania. Im wyżej strona znajdzie się w wyszukiwarce, tym więcej osób na nią trafi. Pozycjonowanie w przypadku marketplace jest znacznie trudniejsze, a czasami wręcz niemożliwe.

Wady własnego sklepu internetowego

  • Czas – założenie profesjonalnego e-sklepu pochłania sporo czasu i energii. Trzeba wybrać oprogramowanie, zaprojektować szablony, dopracować wygląd, przygotować listę kategorii oraz ich opisy, dodać produkty i wiele innych. Kilka tygodni to absolutne minimum, jednak pełny potencjał sklep osiągnie po kilku miesiącach solidnej pracy właściciela lub jego zespołu.
  • Koszty – jeżeli myślisz o posiadaniu własnego e-sklepu musisz przygotować się na wydatki. Nawet wybór bezpłatnego oprogramowania wiąże się z kosztami jego optymalizacji oraz wdrożenia. Najbardziej atrakcyjnym rozwiązaniem jest oprogramowanie dedykowane tworzone od początku do końca z myślą o Tobie i Twoich potrzebach, jednak jest to też najdroższa opcja. Do tego dochodzi jeszcze między innymi kupno domeny.


powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.