Jak założyć sklep interentowy?

Założenie sklepu internetowego zabiera dużo czasu, ale wcale nie jest trudne. Jeżeli skorzystasz z dobrych rozwiązań, to poradzisz sobie nawet bez wcześniejszego doświadczenia i dużej wiedzy.

Mnóstwo wskazówek dotyczących sprzedaży online i branży e-commerce umieściłem w moim e-booku Jak uratować biznes. Znajdziesz tam naprawdę porządną dawkę wiedzy, która Ci się przyda. W tym artykule w skrócie powiem Ci, co musisz zrobić, żeby założyć sklep internetowy i jakie kroki podjąć, żeby zacząć sprzedawać.


1. Kup domenę


Twój sklep potrzebuje adresu w sieci, pod którym znajdą go klienci. Każda ze stron internetowych posiada swój unikalny adres. Potrzebna Ci jest domena oraz dobra nazwa. Najlepiej sprawdzi się nazwa, która jest krótka i dobrze zapada w pamięć. Dzięki temu użytkownicy nie będą mieć problemu z trafieniem do Twojego sklepu. Abstrakcyjne nazwy, obce wyrazy czy długie frazy mogą Ci zaszkodzić, bo nie będą się w ogóle z Tobą kojarzyć.

W tworzeniu nazwy domeny może przydać Ci się lista słów kluczowych, z których będziesz korzystać przez cały czas prowadzenia działalności. Czym są słowa kluczowe i dlaczego są tak ważne przeczytasz na blogu mojej agencji SkyMarketing. Spróbuj stworzyć nazwę z przygotowanych słów, bo da Ci duże szanse na sukces. Sprawdź też, jakie nazwy wybrała Twoja konkurencja. Da Ci to inspirację oraz będziesz wiedzieć, jakie adresy są już zajęte. Nie decyduj się na nazwy, które różnią się jedną literą albo końcówką, bo niepotrzebnie przekierujesz ruch ze swojego sklepu na sklep konkurencji.

Zastanawiasz się, jaki jest koszt kupna domeny? Wiele stron oferuje liczne rabaty, a więc domenę znajdziesz już za kilka złotych na rok. Jeżeli chcesz prowadzić profesjonalny sklep z prawdziwego zdarzenia, to nie decyduj się na bezpłatną stronę. Będzie wypełniona mnóstwem reklam, co odstraszy klientów.



2. Wybierz oprogramowanie


Do wyboru masz 3 opcje:

  • Bezpłatne platformy
  • Płatne platformy
  • Oprogramowanie dedykowane

Każde z tych rozwiązań ma swoje plusy i minusy, które musisz rozważyć i wybrać najlepsze wyjście dla siebie.


Oprogramowanie sklepu na platformie bezpłatnej

Zalety są oczywiste: za oprogramowanie nic nie płacisz i w każdej chwili możesz z niego zrezygnować i wybrać inne. Masz też dostęp do wielu szablonów graficznych i możesz dodawać funkcje i moduły do sklepu według potrzeb. Jednak pomimo tego, że software jest bezpłatny, to i tak musisz liczyć się z kosztami wdrożenia, do którego będzie Ci potrzebny programista albo osoba, która się na tym zna. Oprogramowanie nie aktualizuje się samo, a do tego nie masz wsparcia technicznego w przypadku problemów – musisz rozwiązywać je na własną rękę.


Płatne platformy

W przypadku tej opcji kupujesz specjalne oprogramowanie od firmy, która specjalizuje się w tworzeniu sklepów internetowych. Możesz liczyć na łatwe w obsłudze rozwiązania, które nie wymagają od Ciebie wiedzy technicznej, wsparcie i pomoc, aktualizacje oraz dobre zabezpieczenia. Płatne oprogramowanie nie daje Ci aż takiej wolności i możliwości rozbudowania sklepu, bo kupujesz gotowy produkt na zasadzie licencji albo abonamentu. Dlatego dobrze przetestować kilka platform zanim zdecydujesz się na wydanie pieniędzy.


Stworzenie oprogramowania dedykowanego od podstaw

To bardzo kosztowne i czasochłonne rozwiązanie, ale daje także bardzo dużo korzyści. Sklep jest stworzony dokładnie tak, jak chcesz, ma wszystkie potrzebne Ci opcje i moduły. Cały czas możesz wprowadzać zmiany, które są Ci potrzebne w miarę rozbudowy biznesu. Weź pod uwagę, że będzie Ci potrzebny specjalista, który zaprojektuje dla Ciebie sklep internetowy. Dla początkujących może to być za trudna opcja, więc jeżeli chcesz szybko otworzyć sklep, to zdecyduj się na płatne albo bezpłatne oprogramowanie.



3. Przygotuj projekt graficzny sklepu


Pewnie masz w głowie pewien obraz tego, jak Twój sklep będzie wyglądał. Możesz przygotować projekt samodzielnie, skorzystać z usług grafika albo wybrać gotowy szablon dostępny w Internecie. Projekt przygotowany przez grafika nie będzie tani, ale za to idealnie dostosowany do Twoich potrzeb oraz wizji, a także wyróżniające się na tle konkurencji. Skorzystanie z szablonów będzie tańsze, ale z kolei nie daje możliwości dowolnego wprowadzania zmian – musisz liczyć się z określoną liczbą pól czy wymiarem grafik.

W jednym z moich artykułów wspominałem, że w obecnej sytuacji w e-commerce liczy się szybkość, a nie profesjonalizm. Projekt sklepu cały czas można dopracowywać, dlatego zamiast zastanawiać się, czy sklep będzie ładnie wyglądać, otwórz go jak najszybciej i skup się na sprzedaży.



4. Przygotuj listę kategorii i podkategorii


Lista jest dla Ciebie ogromnym ułatwieniem, a dla Twoich klientów jest wręcz niezbędna. Dzięki niej łatwiej im będzie poruszać się po sklepie i łatwo znajdą potrzebne produkty. Lista przyda Ci się także podczas wprowadzania produktów do sklepu. Zamiast przypisywać każdy z osobna możesz wcześniej przygotować sobie odpowiedni plik i kilkoma kliknięciami zapełnić wirtualne półki asortymentem. Duża liczba kategorii to dla Ciebie dodatkowa korzyść, bo pozwoli Ci na lepszą optymalizację SEO i wypozycjonowanie sklepu w wynikach wyszukiwania.



5. Zastanów się nad opcjami zapłaty i sposobami dostawy


Weź pod uwagę to, że tradycyjny przelew już dawno nie jest popularną metodą płatności. Najlepiej dać klientom jak najwięcej atrakcyjnych dla nich opcji, tak aby za zakupy zapłacili szybko, wygodnie i tak jak chcą. Dzięki nowoczesnym systemom płatności przelew jest praktycznie od razu na Twoim koncie i szybko możesz zrealizować zamówienie, a to wpłynie na poziom zadowolenia klientów.

W przypadku dostawy również daj klientowi kilka opcji. To, że wysyłka będzie tania wcale nie znaczy, że klient się na nią zdecyduje. Czasami będzie bardziej skłonny zapłacić więcej za dostawę, która będzie dla niego wygodniejsza albo szybsza. Na pewno warto postawić na Paczkomaty, w których klient odbierze towar w dogodnym czasie.



6. Zaplanuj marketing


Na początku będzie Ci trudno przebić się na tle konkurencji bez żadnej reklamy. Zanim sklep zacznie się pozycjonować i być widoczny na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, to będą Ci potrzebne przemyślane działania z zakresu marketingu internetowego. Dobrym pomysłem może być założenie profilu sklepu na Facebooku i przeprowadzanie kampanii reklamowej Facebook Ads, która dotrze do odpowiedniej grupy docelowej i ściągnie klientów do sklepu. To rozwiązanie pochłania koszty, ale musisz liczyć się z tym, że zanim zaczniesz zarabiać, trzeba zainwestować pewien budżet w skuteczny marketing.



7. Wprowadź produkty do sklepu i zacznij sprzedawać


Nie pozostało Ci już nic innego niż zaimportowanie produktów do sklepu albo wprowadzenie ich ręcznie i otworzenie podwojów dla klientów. Pamiętaj tylko, że na popyt wpływają między innymi opisy towarów w asortymencie oraz fotografie, które podkreślą jakość oferowanego produktu. Zadbaj o nie wraz z rozwojem swojego sklepu, a odniesiesz sukces.

powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.