
Postaram się to opisać w tym temacie. Sprzedaż rządzi się swoimi prawami, bez względu na to w jakiej branży działasz, pewne schematy są niezmienne.
Dla sadowników jest to wiosna, w turystyce dwa miesiące pięknego lata, branża reklamowa rozpędza się początkiem jesieni. Sklepy odzieżowe, swoje szczyty osiąga zarówno na wiosną jak i jesienią.
Każdy biznes ma taki czas, gdzie mnogość zleceń zaczyna przytłaczać a ty nie wiesz, które zamówienia realizować w pierwszej kolejności. Wybierasz, czy towar wysyłać do klientów kluczowych czy może wg kolejności otrzymywania zamówień. Brakuje Ci rąk do pracy, asortyment sprzedaje się w takim tempie, że nie nadążasz produkować lub przywozić go od dostawców. Wszystko wtedy jest mało zorganizowane, w tym czasie, krótko mówiąc zarabiasz więcej niż zwykle.
Dam Ci wskazówkę na swoim przykładzie. Działamy w branży prezentowej. Jest w niej dość dużo okazji, ale i czasu przestojowego, który na szczęście nie trwa zbyt długo. Na zamowprezent.pl mamy w ofercie produkty na Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki i Ojca i wiele innych. Ogólnie na wszystkie okazje w całym roku. Takie okazje dają możliwość sprzedaży dużej ilości asortymentu w bardzo krótkim czasie. A co później? Czekamy na kolejną okazję.
Jest to wyjątkowy okres dla wielu branż, handel detaliczny przeżywa prawdziwe oblężenie. Duże firmy wykorzystują budżet, którego nie udało się zrealizować w ciągu całego roku. Zbliżają się Święta i to do tego czasu, przez rynek usługowo handlowy przechodzi ogromna fala konsumpcjonizmu.
Tutaj nie dzieje się nic, taki czas może występować nawet kilka razy w roku. Bez względu na rodzaj prowadzonej działalności prawdopodobnie nie masz stałej ilości przychodu w każdym miesiącu.
Przez 2-3 miesiące twoja sprzedaż sięga zenitu, po to, aby w kolejnych miesiącach ledwo starczało na przetrwanie.
Z takim problemem boryka się większość firm. Jak temu zaradzić? Najlepszym rozwiązaniem jest działanie na kilku płaszczyznach, pamiętaj, że twoja firma powinna stać na solidnych fundamentach. Jeżeli w twojej branży największy obrót generujesz w 7 na 12 miesięcy, to twoim zadaniem jest dostosowanie twoich usług lub wprowadzenie nowego asortymentu, który będzie zapełniał lukę sprzedażową w miesiącach małego popytu.
Jeżeli w twojej firmie nie ma znaczących przestojów, ale twoje wyniki sprzedażowe nie mogą ruszyć z miejsca, przygotowałem dla Ciebie kalkulację jak zrobić sprzedaż wartą miliony zł rocznie.
Postaram się rozpisać to w taki sposób, aby był zrozumiały dla każdego, wystarczy, że przełożysz te metody na swój model prowadzonego biznesu.
Pamiętaj, że przedstawione liczby są przykładowe, nie znam twoich obecnych przychodów i kosztów prowadzonej działalności.
Powiedzmy, że twoim celem jest osiągnięcie 2 mln przychodu netto w skali roku.
2 000 000 zł dzielimy na 12 miesięcy, czyli 166 666 zł przychodu miesięcznie. Zakładam, że, doświadczony handlowiec potrafi zrobić 60 000 zł przychodu netto miesięcznie (nie mówię tu o branżach, gdzie jedna usługa czy produkt równy jest tej kwocie lub więcej). Do uzyskania takiego przychodu potrzebujesz 3 handlowców, którzy będą wstanie generować średnio 55 555 zł miesięcznie.
Jak tego dokonać? Przede wszystkim niezbędne będzie policzenie sprzedaży dziennej lub na dni robocze.
55 555 zł / średnio 30 dni w miesiącu daje 1851 zł przychodu dziennie. Czyli każdy z handlowców musi sprzedać każdego dnia towar za minimum 1851 zł.
Zakładając, że nie pracują w weekendy to kwotę 55 555 zł dzielimy na 21 dni roboczych. Daje to 2645 zł przychodu na każdy dzień roboczy. Razem handlowcy powinni generować 7935 przychodu każdego dnia funkcjonowania firmy.
Utrzymując ten trend wygenerujesz przychód roczny rzędu 2 mln zł.
Ok. Ale jak tego dokonać, jeśli twoje możliwości się wyczerpały. Krótko mówiąc przed tobą „szklany sufit”, którego nie możesz przeskoczyć. Czytaj dalej
Wygenerowanie takiego obrotu na jednym asortymencie lub korzystając z jednego kanału sprzedażowego może nie być takie proste. Dlatego najlepszym sposobem jest multiplikacja źródeł przychodów. Tutaj procentowy udział poszczególnych metod sprzedażowych, możesz dostosować we własnym zakresie.
Są firmy, które działają tylko na Allegro, ale i takie, które Allegro uważają za sprzedaż drobnicową. Nigdy nie lekceważ tego portalu, daje on ogromne możliwości, jeśli nie wiesz, jak sprzedawać na Allegro zgłoś się do mnie, razem ze Skymarketing.pl przeprowadzimy analizę rynku i doprowadzimy do sprzedaży twojego asortymentu.
Wracając do tematu. Możesz podzielić generowany przychód i pozyskiwać go z poniższych źródeł:
- wyników organicznych w wyszukiwarce Google
- wyników płatnych Google ADS
- wyników płatnych Facebook ADS
- wyników przekierowania z porównywark cenowych
- publikacji postów na Facebooku
- z promowanych ofert
- z niepromowanych ofert
- multiplikowanie sprzedaży przy użyciu Allegro Ads
- multiplikowanie sprzedaży przy użyciu kilku kont Allegro
- sklepy/punkty obsług klienta
- przedstawicieli handlowych
- e-mail marketing
- z polecenia
- stała baza klientów
- content marketing
- marketing szeptany
- influence marketing
- zakupu Google
Jeżeli uważasz, że w twojej branży takie obroty są niemożliwe, ale twój obecny biznes jest stabilny. Czas pomyśleć nad wejściem w nową branżę. Jeśli masz już doświadczenie jak prowadzić działalność gospodarczą, z pewnością powiedzie Ci się w odkrywaniu nowych horyzontów. Większość procesów jest powtarzalna, musisz tylko zapoznać się z nowym asortymentem, nawiązać kontakty i przeprowadzić analizę rynku. Wszytko dokładnie opisałem w E-booku Jak uratować biznes. Pobierz go a krok po kroku dowiesz się jak tego dokonać.