Jeśli prowadzisz biznes w sieci i chcesz przyciągnąć więcej klientów do swojego sklepu internetowego, optymalizacja SEO jest koniecznością. Tym bardziej, że konkurencja w branży e-commerce jest duża, a sprzedawcy walczą o klientów nie tylko poprzez kampanie reklamowe ale także działania, które przynoszą organiczne wyniki wyszukiwania. Jak zatem wygląda optymalizacja strony internetowej i jakie są złote zasady SEO dla e-commerce? Dowiesz się z tego artykułu!

Czym jest optymalizacja SEO?

Co oznacza skrót SEO? Otóż SEO (Search Engine Optimization) to nic innego jak optymalizacja pod silnik wyszukiwarki. W przeciwieństwie do kampanii Google ADS jest to proces długofalowy, zorientowany na pozyskanie organicznych, czyli bezpłatnych wyników wyszukiwania. Optymalizacja strony internetowej wiąże się z działaniami SEO on-page oraz SEO off-page. W dużym uproszczeniu są to działania na stronie internetowej oraz poza nią. Efektem dobrze przeprowadzonej optymalizacji jest lepsze dopasowanie strony do tego, czego szukają użytkownicy Internetu. Ponadto, dzięki SEO budujemy autorytet witryny, a to oznacza wyższe wyniki wyszukiwania. W SEO wykorzystuje się słowa kluczowe i link building, co ma pomóc robotom wyszukiwarek odnaleźć i zdefiniować zawartość witryny, a tym samym wyświetlić wyżej w wynikach wyszukiwania.

Frazy kluczowe i profil linków

Frazy kluczowe to po prostu słowa wpisywane przez użytkowników Internetu. Może to być jedno słowo lub zbiór kilku wyrazów. Dobór odpowiednich fraz kluczowych i ich rozmieszczenie na stronie internetowej to klucz do skutecznego content marketingu. Użytkownicy z wyszukiwarki na podstawie fraz kluczowych zostają po prostu przekierowani do twojej witryny internetowej. Natomiast profil linków to zbiór zewnętrznych odnośników do strony www. Tworząc profil linków, trzeba wziąć pod uwagę nie tylko ilość, ale także jakość. Jest to bowiem ważny czynnik rankingowy dla Google, a dobrze skonstruowany profil linkowy to jasny sygnał, że Twoja witryna jest wartościowa dla użytkowników. Z kolei zbyt duża liczba linków niskiej jakości może zasygnalizować wyszukiwarkom próbę manipulacji wynikami, a tym samym możliwość usunięcia witryny z indeksu Google.

On-page SEO: Kluczowe elementy optymalizacji na stronie

Jak już wspomniałem na początku, on-page SEO to działania wykonywane bezpośrednio na stronie internetowe, czyli:

  • Elementy SEO strony - zoptymalizowane treści zgodne z zasadami SEO zawierające słowa kluczowe, nagłówki, meta dane, meta tagi i wszystkie elementy wpływające na widoczność strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Konieczne jest przeprowadzenie analizy słów kluczowych, zgodnie z zasadami SEO dla e-commerce.
  • Optymalizacja techniczna strony - są to działania zmierzające do poprawy struktury strony. W ramach optymalizacji technicznej strony poprawia się responsywność, szybkość ładowania się witryny, czy tez błędy w kodzie HTML.
  • Optymalizacja struktury strony - kolejnym czynnikiem jest optymalizacja struktury strony rozumiana jako prawa czytelności, nawigacji po stronie, prawidłowe rozplanowanie zakładek i podzakładek oraz struktury URL. Adresy strony internetowej powinny być zwięzłe i jasno sugerować zawartość witryny. W tym miejscu warto wspomnieć o Core Web Vitals - jest to czynnik rankingowy Google, który definiuje, czy strona z punktu widzenia użytkowania jest wygodna w obsłudze.

Off-page SEO: Budowanie autorytetu poza stroną

Na czym polega optymalizacja strony off-site? W przeciwieństwie do on-page SEO, off page SEO to działania podejmowane poza witryną internetową. Najważniejsze elementy SEO w tym kontekście to link building. Jest to proces pozyskiwania zewnętrznych stron www na których umieszczone zostaną odnośniki do Twojej strony. Niezwykle jednak ważne jest, aby wybierać strony o wysokim autorytecie, czyli Page Rank. Strony te powinny być także zbliżone tematycznie do Twoje działalności, co korzystnie wpłynie na widoczność strony internetowej. Mówiąc o linkach zewnętrznych warto wspomnieć o ich atrybucie. Wyróżniamy bowiem kilka rodzajów linków zewnętrznych:

  • Dofollow - najmocniejsze odnośniki, które "przekazują moc witrynie";
  • Nofollow - ich zadaniem jest generować wartościowy ruch;
  • Sponsored - linki z artykułów sponsorowanych;
  • USG, czyli User Generated Content - są to linki pochodzące od użytkowników, na przykład z różnych for internetowych, komentarzy pod artykułami etc.

Rola social media

Do działań off-page SEO należą także sygnały społeczne, które także są czynnikiem rankingowym. Do takich sygnałów należą udostępnienia, polubienia, komentarze pod postami. Dzięki obecności w mediach społecznościowych budujemy świadomość marki, rozpoznawalność oraz zaufanie wśród użytkowników. Działania te dostarczają informacji wyszukiwarkom,, które na tej podstawie oceniają reputację marki, co wpływa na wyniki SERP. Właśnie dlatego tak wiele firm jest obecnych mediach społecznościowych i prowadzi kampanie social media, które mają potencjał dotarcia do szerokiego grona odbiorców.

SXO: Połączenie SEO i UX dla lepszej konwersji

SXO (Search Experience Optimization) to sposób budowania widoczności strony internetowej poprzez działania SEO i optymalizację doświadczeń użytkownika UX. Jest to szczególnie korzystne dla sklepów online. Na zasady SEO dla e-commerce składają się optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, dzięki czemu użytkownicy odnajdą Twój sklep oraz optymalizacja techniczna strony, która sprawi że struktura strony internetowej będzie intuicyjna, funkcjonalna i dostosowana do potrzeb użytkowników. Pamiętaj o optymalizacji treści, które zaangażują i zachęcą do działania. Dzięki dobrze opracowanej strategii SEO i dbaniu o czynniki UX poprawisz konwersję swojego sklepu internetowego, a tym samym zwiększysz zyski. Właśnie dlatego praktyki SXO często stosuje się przy optymalizacji SEO sklepów. Doświadczenia użytkownika, takie jak intuicyjny panel sklepu, krótka ścieżka zakupowa, łatwość dokonywania zakupów i odnajdywania poszukiwanych produktów to czynniki, które mają realny wpływ na ilość transakcji w Twoim sklepie internetowym. Pamiętaj, że dobra struktura strony internetowej to klucz do sukcesu w optymalizacji SEO.

Audyt SEO: Analiza i optymalizacja widoczności strony

Audyt SEO to bardzo szczegółowa analiza strony internetowej, która dostarcza kluczowych informacji potrzebnych przy budowaniu strategii SEO oraz optymalizacji technicznej strony. Bez dogłębnego audytu skuteczne pozycjonowanie stron jest niemożliwe. Audyt SEO pozwala wykryć krytyczne błędy w witrynie, które wpływają negatywnie na pozycje w wynikach wyszukiwania oraz określić obszary do poprawy, które wpłyną na zwiększenie ruchu. Efektem audytu jest szczegółowy raport zwracający uwagę na najsłabsze punkty i wskazujący na możliwe rozwiązania, zgodne z zasadami SEO. W ramach audyty przeprowadzam analizę słów kluczowych, sprawdzam treści na stronie oraz techniczne SEO - strukturę URL, strukturę strony internetowej oraz strukturę linków. O tym, jak wykonać analizę słów kluczowych pisałem tutaj: https://pawelkasza.pl/blog/101/jak-znalezc-slowa-kluczowe-do-pozycjonowania/.

Już wiesz, na czym polega optymalizacja strony i znasz zasady SEO dla e-commerce? Zatem do dzieła!

 



powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.