Mówiąc o kanałach marketingowych, warto na początek rozróżnić dwa pojęcia, a mianowicie marketing B2B i B2C. W tym pierwszym przypadku mowa o marketingu business to business, czyli o działaniach skierowanych do klienta biznesowego. Marketing B2C z kolei jest marketingiem typu business to customer, co oznacza marketing ukierunkowany na klienta indywidualnego. Jakie są zatem najskuteczniejsze kanały marketingowe dla małych firm, zarówno w przypadku marketingu B2B, jak i B2C? Dowiesz się z tego artykułu!
Pierwszy krok na drodze do stworzenia strategii marketingowej to określenie i zdefiniowanie buyer persona. Co kryje się po tym pojęciem? Otóż buyer persona to modelowy klient, fikcyjna postać osoby, która będzie u nas kupować. W tworzeniu klienta modelowego istotne jest znalezienie odpowiedzi na pytanie jak podejmowane są decyzje zakupowe i jakie czynniki zachęcają lub nie do dokonania zakupu. Im lepiej poznasz swojego klienta modelowego, tym lepiej dopasujesz strategię marketingową do swoich celów. Pamiętaj jednak, że buyer persona nie może opierać się na wyobrażeniach i oczekiwaniach – model musi być wiarygodny i poparty solidną analizą danych.
Tworząc pierwszą kampanię reklamową, wykorzystaj najistotniejsze problemy buyer persony i na tej podstawie stwórz temat przewodni swojej kampanii. Pamiętaj, że przekaz marketingowy ma dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, dlatego jako mała, początkująca firma nie buduj strategii wokół nazwy swojej firmy – na to przyjdzie być może czas w kolejnych etapach. Strategię buduj wokół tego, czego oczekują lub poszukują potencjalni klienci.
Kluczową kwestią każdej strategii marketingowej jest generowanie leadów. Są to działania, które wiążą kampanię reklamową z Twoją firmą, co ma na celu zbudowanie grupy odbiorców i przyciągnięcie klientów. Nawet najbardziej wiralowa kampania nie przyniesie sukcesu, jeśli nie zostanie powiązana z twoją firmą. Gdy klienci poznają Twoją ofertę, powinni zostać przekierowani do formularza leadów, w którym wprowadzą swoje dane kontaktowe lub inne informacje.
W tym miejscu warto wspomnieć o nurtowaniu leadów. Jest to proces, który służy przede wszystkim budowaniu relacji z potencjalnymi klientami poprzez dostarczanie wartościowych treści o produktach i usługach. Kluczowa w tym procesie jest także personalizacja komunikacji z klientem. Kierowane do klientów treści mają odpowiadać na ich potrzeby i oczekiwania.
W dużym uproszczeniu zatem generowanie leadów polega na wzbudzaniu zainteresowania klientów w sieci i przekształcania tego zainteresowania w sprzedaż. Dzięki informacjom pozostawionym w formularzach kontaktowych zyskujesz informacje na temat swoich klientów, a to oznacza, że możesz lepiej sprecyzować swoje działania marketingowe i stworzyć lejek sprzedażowy.
Kolejny etap to zachęcenie do działania, czyli CTA. Jest to proces, który ma zachęcić klientów do konkretnej czynności, na przykład kliknięcia przycisk przekierowujący do określonej zakładki strony internetowej, czy też strony produktu. CTA ma najczęściej formę przycisku, który musi być dobrze widoczny i opisany.
Gdy opracujesz strategię marketingową i przygotujesz dane, czas przejść do działania. Dobra strategia marketingowa małych firm powinna opierać się na 4 filarach, czyli content marketingu, e-mail marketingu, SEO i Social Mediach.
Podstawą działań marketingowych są wartościowe treści, czyli takie, które odpowiadają na pytania użytkowników sieci oraz są przyjazne dla algorytmów Google. Na podstawie content marketingu buduje się dalsze działania, jak na przykład kampanie Google ADS. Content marketing opiera się na analizie SEO witryny internetowej i wskazaniu słów kluczowych do każdej zakładki, czy to ofertowej, czy to produktowej. Poprzez stworzenie treści na frazę dla danej zakładki dajemy algorytmom Google jasny sygnał, czego dotyczy konkretny adres URL. Treści powinny zawierać takie elementy jak linkowanie wewnętrzne do innych zakładek na stronie, boldowanie fraz lub istotnych dla użytkownika elementów oraz nagłówki. Dobrze przygotowane treści na stronę internetową to klucz do działań związanych z optymalizacją SEO.
Optymalizacja SEO niesie szereg korzyści, jak zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania, natomiast kampanie Google ADS gwarantują szybkie dotarcie do klienta w kluczowych dla firmy momentach. Dzięki działaniom SEO pojawiasz się w organicznych wynikach wyszukiwania na podstawie słów kluczowych wpisanych w wyszukiwarkę przez użytkowników. Warto zatem pracować nad widoczności witryny, ponieważ wyniki organiczne to wyniki bezpłatne.
Jeśli chodzi o kampanie Google ADS to w dużym uproszczeniu reklamy rozliczane w systemie Pay Per Click, czyli za kliknięcie. Pamiętaj, że Google ADS daje szybkie i natychmiastowe wyniki, ale tylko w ramach czasowych trwania kampanii.
Podstawą skutecznych działań z zakresu email marketingu jest spersonalizowany przekaz – dlatego pozyskiwanie leadów jest tak ważne. Twórz kampanie dopasowane do potrzeb odbiorcy, a dzięki takiej personalizacji zwiększysz szanse na dokonanie zakupu lub odwiedzenie Twojej witryny. Dzięki newsletterowi stworzysz listę subskrybentów, do których regularnie będziesz docierać z informacjami o nowościach, promocjach, rabatach.
Social selling polega a wykorzystaniu mediów społecznościowych w celu znalezienia nowych klientów. Pamiętaj jednak, że social selling opiera się na budowaniu długotrwałych relacji i ma prowadzić do zbudowania bazy lojalnych klientów. Dzięki mediom społecznościowym firmy mają bezpośredni kontakt z potencjalnymi klientami. Jest to potężne narzędzie do targetowania reklam, dlatego twórz kampanie w Social Mediach i dostarczaj spersonalizowane treści, skierowane bezpośrednio do konkretnej grupy odbiorców.
Jak widzisz kanały marketingowe dla małych firm to rozbudowane narzędzia, dzięki którym możesz osiągnąć sukces w sieci. Jeśli potrzebujesz pomocy w tej dziedzinie, zapraszam na konsultacje – chętnie odpowiem na Twoje pytania i pomogę opracować strategię marketingową.