Rynek e-commerce rozwija się w szybkim tempie, a to oznacza, że konkurencja nieustannie rośnie w siłę. Aby przetrwać na takim rynku, warto wdrożyć strategie marketingowe przedsiębiorstw, dzięki którym nie tylko przetrwasz w sieci, ale także zdobędziesz lepszą pozycję w wynikach wyszukiwania. O jakich strategiach mowa? Poznaj skuteczny marketing dla początkujących!
SEO, czyli Search Engine Optimization to nic innego jak proces optymalizacji witryny internetowej. Są to działania zmierzające do poprawy widoczności w wynikach wyszukiwania. Strategia SEO ma ogromne znaczenie zwłaszcza w przypadku e-commerce, ponieważ dzięki dobrze opracowanej i konsekwentnie realizowanej strategii SEO Twoja oferta dotrze do większej liczby klientów, co może przełożyć się na lepsze wyniki sprzedażowe. Aby jednak się tak stało, należy wdrożyć szereg działań, między innymi dopasować słowa kluczowe związane z ofertą sklepu. Wybieraj frazy, które najczęściej są wpisywane w wyszukiwarkę przez potencjalnych klientów. Na podstawie słów kluczowych zoptymalizuj swoją witrynę i stwórz treści wartościowe dla użytkowników oraz przyjazne dla algorytmów Google. Treści muszą zostać dopasowane do konkretnej grupy odbiorców i poruszać tematy dla nich interesujące.
W dalszych etapach zadbaj także o stworzenie profilu linkowego. Pozyskaj wartościowe linki z innych witryn, które będą kierować do oferty twojego sklepu w sposób naturalny, czyli zgodny z aktualnymi wytycznymi Google. Publikuj artykuły marketingowe promujące ofertę Twojego sklepu na różnych portalach. Pamiętaj — im więcej wartościowych linków pozyskasz, tym Twoja witryna stanie się atrakcyjniejsza dla Google.
Niezwykle ważną częścią marketingu w małej firmie jest content marketing. Co kryje się pod tym pojęciem? Przede wszystkim tworzenie wartościowych treści, które przyciągają uwagę i angażują użytkowników oraz wpływają na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Trzeba powiedzieć krótko: nie ma skutecznych działań marketingowych bez dobrych treści na stronie. Zacznij od stworzenia opisów produktów i kategorii oraz prowadź blog firmowy, na którym możesz opisywać swoje produkty i usługi oraz nowość w ofercie, czy też nowinki branżowe. Publikuj regularnie – dzięki prowadzeniu bloga zbudujesz wizerunek eksperta w branży. Pamiętaj o linkowaniu wewnętrznym – dobrą praktyką jest umieszczanie linków do swoich produktów, co znacznie skraca ścieżkę zakupową klienta.
W ramach content marketingu twórz newsletter i regularnie wysyłaj go do swoich klientów. W newsletterze możesz opisywać nowości w ofercie, promocje, atrakcyjne rabaty dla stałych klientów. W przypadku działań związanych z content marketingiem kluczowa jest regularność prowadzonych działań. Dlatego często praktyka jest zlecanie copywritingu SEO zewnętrznym firmom, które przejmą opiekę nad treściami na witrynie internetowej.
Nie sposób sobie wyobrazić współczesnego handlu w sieci bez dobrze przygotowanej kampanii reklamowej. Kampanie Google ADS oferują wiele możliwości, dzięki czemu rodzaj reklamy możesz dostosować do oferty swojego sklepu i bieżących potrzeb. Najpopularniejszą opcją są kampanie w Google Zakupy. Takie reklamy przedstawiają konkretne produkty wraz ze zdjęciem, ceną i odnośnikiem do oferty sklepu. Inną opcją są reklamy w sieci wyszukiwania, które wyświetlają się po wpisaniu konkretnej frazy w wyszukiwarkę. Właśnie dlatego tak ważny jest dobór słów kluczowych i optymalizacja treści na stronie.
Możesz także wybrać reklamę w sieci reklamowej Google, która będzie wyświetlać się w formie banneru lub wideo. Inną opcją jest kampania wideo w serwisie YouTube. Taka reklama wyświetli się na początku lub na końcu filmu albo w pasku bocznym. Google ADS oferuje także bardzo skuteczne narzędzie do remarketingu. Wybierając taką opcję, twoje reklamy wyświetla się osobom, które wcześniej odwiedziły stronę sklepu, ale nie dokonały zakupu. Pamiętaj, że reklamy w Google ADS wymagają nieustannego monitorowania i analizowania.
Kampanie Facebook ADS i Instagram ADS to narzędzia e-commerce marketingu, które pozwalają na bardzo precyzyjne targetowanie. Oznacza to, że możesz dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców, zainteresowanych twoimi produktami i usługami. Jak to możliwe? Otóż reklamy w social media mają ściśle określony cel – może to być na przykład zwiększenie liczby osłon, czy też konwersji. Po drugie, ustawiając kampanie w social mediach, możesz precyzyjnie określić grupę docelową. Może to być wiek, płeć, geolokalizacja, czy też zainteresowania lub zachowania zakupowe. Co więcej, social media oferują różne warianty reklam, które są atrakcyjne dla użytkownika. Mogą to być krótkie rolki, karuzele, zdjęcia, czy też wideo. Twoim zadaniem jest jednak stworzenie atrakcyjnych treści i grafik, które przyciągną uwagę potencjalnych klientów. Podobnie jak w przypadku Google Ads, reklamy w social mediach również wymagają nieustannego monitorowania i podejmowania działań w celu ich optymalizacji.
Tym, co decyduje o sukcesie w e-commerce, jest także UX, czyli User Experience, doświadczenia użytkownika. Jest to proces, który w dużym uproszczeniu ma poprawić komunikację między klientem a ofertą, dzięki czemu skraca się ścieżka zakupowa, a same zakupy w sklepie internetowym są po prostu przyjemne i wygodne. Jak wiadomo, pozytywne doświadczenia zakupowe przekładają się na lojalność i zwiększenie sprzedaży. Jak to osiągnąć?
Przede wszystkim zadbaj o intuicyjny interfejs, tak aby użytkownicy z łatwością znajdowali to, czego szukają. Pamiętaj, ze im prostszy proces zakupowy i łatwiejsza nawigacja po witrynie, tym lepiej. Pamiętaj, że twoja witryna powinna być responsywna, dostosowana do urządzeń mobilnych i bezpieczna.