Allegro to niekwestionowany lider w dziedzinie e-commerce w Polsce, czego dowodzi liczba zarejestrowanych użytkowników. W 2023 roku zarejestrowano już 19 mln kont, z czego aż 15 mln robiło regularne zakupy. Właśnie dlatego dla osób, które planują rozpocząć biznes e-commerce, allegro jest dobrym wyborem. Jeśli zastanawiasz się jak zacząć sprzedaż na allegro i jak zbudować swój pierwszy sklep od podstaw, to jesteś we właściwym miejscu. Pokażę Ci, jak rozpocząć sprzedaż na allegro w zaledwie 30 dni.
Allegro to największy marketplace w Europie Środkowo — Wschodniej, a wartość sprzedaży brutto wzrasta z roku na rok. Według ostatniego komunikatu w 2023 roku odnotowano wzrost sprzedaży w stosunku do 2022 roku aż o 11%. Allegro nieustannie się rozwija i wciąż jest mnóstwo możliwości, aby wprowadzić kolejny asortyment do sprzedaży – nawet biorąc pod uwagę dużą konkurencję. Allegro ma stałą grupę odbiorców i klientów, którzy regularnie robią zakupy na platformie. A to oznacza możliwość dotarcia do szerokiego grona klientów bez potrzeby inwestowania we własny sklep internetowy. Korzystając z tak popularnej platformy aukcyjnej, praktyczne nie musisz martwić się brakiem klientów i ich pozyskiwaniem. Co więcej, serwis jest intuicyjny i udostępnia wiele narzędzi dla sprzedających.
Czy jednak sprzedaż na allegro oznacza brak kosztów i stałych opłat? Niestety nie. Rozpoczynając sprzedaż na allegro, warto zapoznać się z wysokością prowizji za sprzedany produkt, która wynosi od kilku do kilkunastu procent, w zależności od kategorii produktowej. Kolejna kwestia to opłata za wystawienie produktu, czy też opłaty za promowanie swoich ofert, czyli prowadzenie kampanii Allegro ADS. Mimo tych kosztów opłaca się sprzedawać na allegro i jest to idealny wybór dla osób, które stawiają woje pierwsze kroki w branży e-commerce. O tym, jak otworzyć własny sklep internetowy pisałem w artykule E-commerce – jak zacząć budować biznes w sieci? Pamiętaj, że o ile platforma aukcyjna jest dobrym startem, tak budowa własnego sklepu od podstaw to kolejny etap. Tym bardziej że sprzedaż na allegro nie wyklucza się z prowadzeniem własnego sklepu internetowego. Wręcz przeciwnie!
Zacznijmy od podstaw. Nawet jeśli masz już konto na allegro, to i tak powinieneś zacząć od rejestracji konta firmowego. Pamiętaj, ze login, jaki podasz, będzie pełnił funkcję nazwy Twojego sklepu. Po rejestracji Allegro poprosi Cię o wskazanie celu funkcjonowania konta, jeszcze zanim zostanie ono aktywowane. Zakładając sklep internetowy na allegro, powinieneś wskazać sprzedaż.
Drugi etap to weryfikacja danych. Tutaj mamy dwie ścieżki:
Uproszczona weryfikacja – wybierz tę opcję, jeśli stargujesz z niewielkim biznesem. Oznacza to maksymalnie 10 transakcji miesięcznie i próg dochodowy w wysokości 4 tys. brutto.
Pełna weryfikacja – wybierając tę opcję, nie masz żadnych progów ani limitów. Wymogiem jest jednak uzupełnienie zakładek zwroty i reklamacje. Koniecznie jest opracowanie odpowiednich regulaminów.
Po rejestracji konta pamiętaj o uzupełnieniu zakładki o sprzedającym. W tym miejscu możesz opisać swój sklep i asortyment.
Jak widzisz, założenie konta firmowego na allegro nie jest trudne i zajmie Ci to tylko chwilę. Po przejściu przez proces rejestracji możesz zacząć konfigurować swój pierwszy sklep internetowy na allegro.
Aby wystawić pierwszy produkt, wejdź do zakładki "wystaw przedmiot". Na tym etapie musisz określić kategorię produktu, nadać atrakcyjną nazwę i uzupełnić opis. Pamiętaj o stosowaniu słów kluczowych, które możesz zweryfikować w planerze kampanii. Jest to przydatne narzędzie dla sprzedawców, które pozwala zweryfikować nie tylko słowa kluczowe, ale także sezonowość wyszukiwań i trendy roczne.
Zadbaj o miniatury i zdjęcia produktowe. Miniatury muszą spełniać określone wymogi Allegro i jednocześnie muszą być atrakcyjne dla użytkowników. Źle zrobione miniatury skutkują małą liczbą wejść, nawet pomimo wyświetlania się w wynikach wyszukiwania, o czym informuje wskaźnik CTR w statystykach prowadzonych kampanii. Prawidłowo przygotowane miniatury to większy ruch na ofertach, a tym samym lepsza konwersja.
Kolejna kwestia to opis produktu. Ustaw nagłówki H1 i H2 ze słowami kluczowymi, a tekst podziel na krótkie bloki poprzez dodanie kilku sekcji. Opisz parametry produktu, podaj specyfikację i informacje potrzebne kupującym. Wskaż na zalety swojego produktu i skup się na tym, czym wyróżniasz się na tle konkurencji. Warto poznać i stosować zasady copywritingu SEO. W ten sposób stworzysz opisy, które polubią zarówno użytkownicy, jak i algorytmy.
Na koniec dodaj tagi ofertowe i grupy produktowe, które ułatwią nawigacje po twoim koncie. To oznacza krótszą ścieżkę zakupową i szybsze finalizowanie sprzedaży przez użytkowników odwiedzających Twój sklep. Nie zapomnij o wielowariantowości – jest to połączenie tych samych produktów o różnych parametrach, na przykład o innym rozmiarze, czy też kolorze. Dzięki wielowariantowości zwiększasz swoje szanse na sprzedaż, ponieważ ułatwiasz klientom dotarcie do produktu, którego szukają.
Oprócz prosprzedażowych opisów produktów oraz atrakcyjnych grafik warto zadbać o reklamę, czyli kampanie allegro ADS. Są to kampanie rozliczane w modelu Pay Per Click – płacisz tylko za kliknięcia oferty. Twoje produkty dodane do kampanii allegro będą się wyświetlać na pierwszych pozycjach w wynikach wyszukiwania, na stronie produktu, w lewej kolumnie oraz w innych popularnych miejscach. Możesz także połączyć kampanię allegro z kampanią w Google ADS. Pamiętaj jednak, że reklamy na allegro wyświetlają się w wynikach wyszukiwania na podstawie zapytań użytkowników. Dlatego tak ważna jest analiza słów kluczowych i śledzenie trendów.
Zasadniczo pozycjonowanie allegro jest łatwiejsze niż pozycjonowanie sklepu internetowego. Allegro ma tę przewagę nad różnymi platformami e-commerce, że udostępnia użytkownikom intuicyjny panel reklamowy, w którym samodzielnie można ustawiać grupy reklam i dodawać do nich wybrane produkty. Użytkownik sam decyduje, co chce reklamować i jak długo oraz jaki budżet dziennych chce przeznaczyć. To nie wszystko. Dobrze prowadzone kampanie to kampanie optymalizowane, dlatego na allegro otrzymujesz dostęp do statystyk kampanii, które dostarczają informacji o wskaźniku CTR, poniesionych kosztach i zwrocie z inwestycji. Dzięki statystykom dowiesz się między innymi które produkty cieszą się największą popularnością wśród kupujących.
Podsumowując, allegro daje Ci dostęp do ogromnej liczby klientów, jednakże ze względu na ogromną konkurencję warto zadbać o odpowiednie działania marketingowe. Jeśli nie wiesz, jak zwiększyć sprzedaż i dlaczego aukcje na allegro spadają, o zapraszam do kontaktu — wykonam dla Ciebie audyt allegro i wskaże na elementy, które wymagają poprawy.