Branża e-commerce dynamicznie się rozwija, dlatego nie dziwi fakt, że coraz więcej osób zastanawia się nad rozpoczęciem własnego biznesu w sieci i założeniem sklepu online. Zainteresowanie tą dziedziną rośnie wraz ze wzrostem udziału sprzedaży przez Internet w ogóle sprzedaży detalicznej. Chcesz założyć własny sklep internetowy? Przeczytaj poradnik i dowiedz się, jak krok po kroku zacząć przygodę z e-commerce.
Masz pomysł na sklep internetowy i wiesz, co chcesz sprzedawać, ale nie wiesz, jak zacząć? Zacznij od przygotowania biznesplanu, który pozwoli Ci obiektywnie ocenić szanse na powodzenie Twojego pomysłu i ewentualną korektę koncepcji. Również w przypadku biznesu e-commerce trzeba opracować strategię działania, począwszy od analizy rynku i konkurencji, a na strategii marketingowej kończąc.
Na początek zdefiniuj grupę docelową i zastanów się, komu chcesz sprzedawać swoje produkty. Odpowiedz sobie na pytanie, czy swoją ofertę kierujesz do klientów indywidualnych, czy może firmowych – w końcu obie te grupy mają zupełnie inne potrzeby i oczekiwania. Od tego, jakich klientów będziesz obsługiwać, zależy organizacja całego procesu sprzedażowego. Stwórz profil potencjalnego klienta i określ jego potrzeby. Zbadaj także konkurencję i znajdź sposób na wyróżnienie swojej oferty.
Gdy zbadasz rynek, przygotuj swój asortyment i jeśli trzeba, wprowadź pewne zmiany, które pozwolą na pozyskanie większej liczby klientów, czy też wyróżnienie się wśród konkurencji. Nawiąż współpracę z dostawcami, ewentualnie rozważ dropshipping, czyli sprzedaż towarów bez ich wcześniejszego kupowania, czy też konieczności magazynowania.
Kolejna kwestia to logistyka i dystrybucja towarów. Zastanów się, w jaki sposób będziesz realizować i dostarczać zamówienia, gdzie będziesz składować produkty i z jakimi firmami kurierskimi lub transportowymi będziesz współpracować. Określ swoje potrzeby i wybierz najkorzystniejszą ofertę. Nie zapomnij o wprowadzeniu różnych form płatności, tym bardziej że obecnie dostępnych jest wiele różnych opcji. Poza tradycyjnym przelewem i płatnością za pobraniem wprowadź bramki płatnicze, także te, które działają za granicą.
Przejdźmy do kwestii technicznych, a dokładnie do wyboru platformy e-commerce. Na rynku dostępnych jest multum opcji, ale platformy można podzielić na dwie główne grupy, czyli:
Kolejną opcją jest sprzedaż na allegro. Tutaj sprawa jest dość prosta. Allegro to gotowa do użytku platforma sprzedażowa — wystarczy założyć konto firmowe i dodawać kolejne aukcje. Jako sprzedawca otrzymujesz dostęp do szeregu przydatnych narzędzi, które ułatwiają monitorowanie konkurencji i poszerzanie asortymentu. Osobną kwestię stanowi to, jak reklamować na allegro swoje produkty. Do dyspozycji masz Allegro ADS, możliwość promowania i wyróżniania wybranych aukcji i wiele innych opcji.
Wybierając platformę, warto sprawdzić ranking e-commerce w Polsce lub skorzystać z pomocy specjalistów. W ramach doradztwa e-commerce oferuję wsparcie w zakresie otwierania sklepu internetowego i nie tylko.
Pamiętaj, że nawet najlepiej przemyślany sklep internetowy nie przyciągnie klientów, jeśli nie będzie atrakcyjny dla użytkownika, zarówno pod względem estetycznym, jak i w kontekście obsługi. Pod pojęciem UX, czyli User Experience należy rozumieć wrażenia, jakich doświadcza użytkownik, dokonując zakupów w sklepie internetowym. Niezwykle istotna jest atrakcyjność wizualna i pierwsze wrażenie, jakie odnosi klient, wchodząc na stronę internetową. To od tych pierwszych kilku sekund zależy, czy klient zechce zostać na stronie, zapoznać się z asortymentem i dokonać zakupu. Dopracuj zatem szatę graficzną swojego sklepu, zgodnie z dokonaną wcześniej analizą rynku i profilem odbiorcy. Pamiętaj, że to, co sprawdza się w przypadku sklepu z częściami do motocykli, nie zda egzaminu w sklepie z artykułami dziecięcymi. Dlatego kluczowa jest dobrze przeprowadzona analiza konkurencji.
Zastanów się, dlaczego klienci wybierają e-handel. Dla większości internautów liczy się szybkość dokonywania zakupów, możliwość łatwego porównywania ofert i cen, czy też brak ograniczeń związanych z godzinami otwarcia sklepów stacjonarnych. Dlatego w kontekście UX ważna jest łatwość obsługi i poruszania się po sklepie. W skrócie – im łatwej jest znaleźć klientowi poszukiwany produkt, tym większe szanse na jego sprzedaż. Dobrze przemyśl ścieżki zakupowe, podziel asortyment na kategorie i zadbaj o to, aby zakupu były intuicyjne, wygodne i szybkie, a klienci z chęcią do Ciebie wrócą.
Na koniec przejdźmy do kwestii marketingu. Nawet jeśli sklep już funkcjonuje i przynosi zyski, zadbaj o wypromowanie swoich produktów i zainwestuj w pozycjonowanie strony internetowej. Dzięki temu dotrzesz do większego grona odbiorców, a twój sklep stanie się bardziej rozpoznawalny.
Działania marketingowe możesz zacząć od stworzenia merytorycznych treści na stronie – opisz swoje produkty i usługi z użyciem dopasowanych słów kluczowych. Warto stworzyć blog ekspercki i regularnie publikować na nim nowe artykuły na temat swojego asortymentu, nowości w ofercie, wydarzeń w firmie, czy też różnorodnych zagadnień związanych z branżą, w której funkcjonujesz.
Pamiętaj, że działania SEO to najlepszy sposób na zwiększenie swojej widoczności w sieci. Dopasowanie słów kluczowych i odpowiednie ich zastosowanie w treściach na stronie to podstawa optymalizacji SEO witryny. Warto także zadbać o budowanie zaplecza z linkami kierującymi do twojego sklepu i stworzeniu kampanii w Google Ads.
Jak widzisz, rozpoczęcie biznesu e-commerce nie jest trudne, pod warunkiem że dobrze przygotujesz się do tego zadania. Tym bardziej, ze rynek e-commerce w Polsce oferuje wiele możliwości.