W momencie wprowadzenia usługi, portal z pewnością zrobił kawał dobrego przychodu. Usługa sama w sobie patrząc od strony konsumentów niesie same korzyści. Ale czy te same korzyści otrzymuje sprzedawca? Nie. Usługa ta ma dodatkowe obciążenia dla sprzedającego, ale mało kto o tym mówi.

Koszt dostawy w Smart

Allegro niejako zmusza sprzedających do podawania ceny 8,99 zł brutto za dostawę do Paczkomatów firmy Inpost. Prawda jest taka, że ta usługa tyle nie kosztuje. Wszystko wygląda bardzo dobrze w przypadku, kiedy klient kupujący produkt powyżej 40 zł ma wykupiony abonament Allegro Smart, wówczas dostawa do klienta jest darmowa, Inpost fakturuje sprzedającego na 0 zł i po temacie. Lub jak w tym momencie, nie fakturuje w ogóle tylko przerzuca wszystko na Allegro.

Zastanawiałeś się kiedyś co, jeśli klient nie ma abonamentu w usłudze Smart a wybierze opcje Allegro Inpost Paczkomaty za 8,99 zł? Dla kupującego to po prostu jedna z opcji dostawy i to w niskiej cenie. Klient jest zadowolony, że płaci za paczkomat 8,99 zł brutto i zamawia dowoli.

Nowy standard to nowe koszty

- po pierwsze usługa dostawy do paczkomatu, jeśli klient nie ma Smart fakturowana jest przez Inpost za ok 11,00 zł brutto. Czyli sprzedający dopłaca do tej dostawy 2,00 zł.

- kolejny koszt ponoszony przez sprzedającego to pakowanie towaru, które wcześniej mógł dopisać do ceny transportu. W przypadku, kiedy sprzedawca płaci firmie kurierskiej za usługę 13,50 zł, dolicza do tego koszt pakowania: pudełko kartonowe, taśmy klejące, folię stretch, wypełnienie paczki, koszt pracownika - powiedzmy ze jest to ok 3,00 zł. Sprzedawca dodaje wspomniane 3,00 zł do kosztów dostawy i informuje w aukcji że, koszt usługi kurierskiej to 16,50zł. Krótko mówiąc do tej pory sprzedający przerzucał na kupującego poniesienie tych kosztów.

W przypadku gdy kupujący nie ma Smarta to zapłaci 8,99 zł za dostawę Allegro Inpost Paczkomaty (kwota nie jest możliwa do zmiany w panelu dostaw Allegro) i nie ma możliwości dodania wspomnianych 3,00 zł.

Zakładając że sprzedający miał marżę na produkcie równą 2,00 zł, to dając możliwość kupna przy usłudze Smart traci dodatkowo 5,00 zł (w przypadku, gdy klient nie ma abonamentu Smart) oraz traci 3,00 zł na kosztach pakowania (w przypadku, gdy klient wykupił abonament Smart). W najlepszym wypadku jest na minusie 1zł a w najgorszym -3,00 zł. Jeśli sprzeda w ten sposób do 1000 osób to jest w plecy 3000 zł.

Jaki jest tego efekt końcowy od momentu wprowadzenia usługi Smart? Sprzedawca, żeby przerzucić koszty pakowania na klienta i nie dopłacać różnicy w kosztach dostawy podnosi cenę produktu 5,00 zł i wówczas przerzuca koszty na kupującego. Klient myśli, że ceny poszły w górę i summa summarum akceptuje taki stan rzeczy.

A jak wychodzi na tym Allegro? Ponownie zyskuje, ponieważ od podniesionej ceny produktu otrzymuje większą prowizję od sprzedaży, co tak naprawdę finansuje częściowo koszt wprowadzenia przez portal tej usługi. I ponownie wracamy do sprzedającego, jeśli Allegro pobierze od tych 5,00 zł prowizję w wysokości np. 10% (ponownie powstaje strata na produkcie w wysokości 50gr). Sprzedawca, który potrafi liczyć doda tą kwotę do ceny produktu. Suma wzrostu ceny za produkt wyniesie razem 5,50 zł.

Jak wynika z moich obserwacji, wykupioną usługę Smart posiada tylko 25% kupujących. Pozostały wybór dostawy Allegro Inpost Paczkomaty 8,99 zł jest bez abonamentu, czyli klient wybiera tę opcje, ponieważ jest atrakcyjna z jego punktu widzenia.

Jakie są plusy posiadania Allegro Smart w swoich ofertach? Niewątpliwie jest to sama sprzedaż, nie zauważyłem spektakularnego wzrostu zamówień, ale bez tej włączonej opcji, sprzedaż spada. Krótko mówiąc, stało się to nowym standardem. Reasumując musisz bawić się w Smart, nawet jeśli Ci się to nie opłaca, aby twoja sprzedaż była na niezmienionym poziomie.

Bolesna prawda dla konsumentów

Jeśli produkty, w które zaopatrujesz się od jakiegoś czasu podrożały to z pewnością nie był to wzrost cen w hurtowniach. Sprzedawcy, podnieśli ceny produktów ze względu na koszty, o których nikt nie mówi. Są one zazwyczaj pomijane. A wiadomo, że nikt nie będzie dokładał do interesu.

Chociaż, jak obserwuję czasem swoją konkurencję, to chyba brakuje im kalkulatora, a raczej arkusza kalkulacyjnego. Spotykam się z tym, że wystawiają swoje produkty, jakby to wszytko o czym pisałem nie miało znaczenia. Efekt jest taki, że rośnie im liczba sprzedanych sztuk, ponieważ aukcja jest atrakcyjna dla kupującego. Po otrzymaniu faktury od Allegro, zapewne nie jest już tak kolorowo. Skąd te straty ? Przecież sprzedaż była jak nigdy wcześniej. Pozdrawiam Excel prawdę Ci powie 😊



powrót do listy wpisów

0 Komentarzy


Przyłącz się do dyskusji

2023 © pawelkasza.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.